World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 10:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 20:02 
Offline
ICE

Lid geworden op: 05 mar 2009, 19:23
Berichten: 233
Bratislava heeft inderdaad ook best een lelijk station. Maar zoals Erasmus al zei, dat heeft ook wel weer zn charme. Als je Hlavna stanica uitloopt kom je gelijk in een armoedig sfeertje terecht. Het klinkt raar, maar ook dát heeft zo weer zn charme :D.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 21:42 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Citeer:
Er is zelfs werkende verlichting in dat tunneltje onder het station om 22:00 ;)
Ik dacht even tot 22:00. :mrgreen:

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 10:45 
Offline
Maglev
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:23
Berichten: 448
Het werd al genoemd, in het voormalig Oostblok is er heel veel vergane glorie. Zo is in Polen ca 20% van de spoorlijnen opgeheven binnen 1 jaar na het eind van de socialistische tijd, waardoor ook vele stations niet meer in gebruik zijn. Het biedt vaak een vrij troosteloze aanblik, maar men viel plots als een blok voor de harde waarden van de kapitalisten. Mijn mening daarover was en is dat een voordeel van de manier waarop destijds het vervoer was georganiseerd in 't Oostblok minder schadelijk was voor het milieu. Ik heb het dan niet specifiek over de uitstoot van vervoermiddelen, want zo schoon waren die treinen niet, maar wel over de beperkte infrastructuur.

Maar dat is niet het onderwerp.

Het laatste lugubere Oostblokstation waar ik ben geweest is Strzegom in de provincie Nedersilezie in Polen. In Strzegom stapte ik uit op het busstation, overigens ook vergane glorie. Ik liep onder een viaduct door en het leek er op dat er daar vlak bij een treinstation was, of was geweest. Ik vroeg een plaatselijke inwoner en die bevestigde mij dat er daar een station was geweest genaamd Strzegom Miasto. Het viaduct was een spoorviaduct. In het stationsgebouw huisden nu enkele meubelwinkels. Via internet zag ik later foto's van de huidige situatie op de perrons. Er is nog een trap omhoog naar de perrons, maar deze is permanent afgesloten.

Rond het oude centrum van Strzegom, een oude Duitse stad, loopt een groot spoorviaduct van ca 800 meter lang. Het geeft een speciale aanblik, maar het is sinds 1996 niet meer in gebruik.

Afijn, Strzegom heeft nog altijd een station en dat ziet er nu zo uit;

Afbeelding

Vergane glorie op en top. Het is een mooi gebouw maar erg slecht onderhouden, nu vervallend. De houten raamsponningen begeven het, veel ramen zijn al kapot. Achter de ramen zitten houten platen of er zit ijzerwerk voor om baldadigheid tegen te gaan. Kijkend door de ramen is in het gebouw is niet veel te zien, oude rommel, oude spulletjes die het PKP-personeel er ooit heeft laten staan.

Het station heeft twee sporen, dit is op de foto ook te zien. Om naar spoor 2 te komen rechts op de foto kan men een passage onder het spoor door nemen. Daar ligt het vol met heel veel troep en er staat een laag van tien centimeter water. Volgens een website staat er ook wel eens een halve meter water. Dus die onderdoorgang wordt niet meer gebruikt.

Het hoeft ook niet, want in het hek tussen de twee spoorlijnen, zie foto, is een doorgang. Een bord dat zegt dat men er niet mag oversteken staat scheef.

Overigens zijn een paar kamers van het stationsgebouw nog wel in gebruik. Hier zijn de houten ramen vervangen door PVC. Deze kamers worden verhuurd als woonruimte.

Op de ramen hangen diverse restanten van dienstregelingen van de afgelopen jaren. De nieuwe dienstregeling is te lezen op een groot bord van kunststof en ziet er netjes uit. Met grote schroeven is het in een raam van het stationsgebouw vast geschroefd. Kaartjes kan men zonder extra kosten kopen in de trein, staat er op. En dat is goed, want dit stationsgebouw zit altijd dicht.

Het blijkt overigens niet nodig te zijn om naar perron 2 te gaan. Alle treinen stoppen op perron 1. Dus perron 2 is iets van vroeger tijden.

Van het gebouwtje dat hoort bij de onderdoorgang onder de sporen zijn bijna alle ramen kapot.

Het is zomaar 1 station in Polen. Zo zijn er duizenden.

Lapy is een stadje in Polen, het een-na-laatste laatste station op de sneltrein van Warschau naar Bialstyok. Overal graffiti. Op het station staat met grote neon-letters LAPY. Maar toen ik er was brandden alleen L PY. Een half jaartje later brandde alleen de L nog.

De vraag wat lelijk is, is ook in zeer hoge mate een kwestie van smaak.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 12:38 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 jan 2008, 13:59
Berichten: 2705
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Idd, als je een liefhebber bent van klassieke stationsarchitectuur dan vind je de stations van Calatrava helemaal niets. Ik heb nog niemand gevonden die die stations lelijk vindt, maar ze zullen er vast wel zijn.

_________________
Concordia res parvae crescunt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 13:22 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Nou, niet lelijk, maar het station van Luik vind ik niet zo. Het ontwerp is wel mooi maar de uitvoering vind ik minder. Het is niet mooi en netjes afgewerkt en het station past niet in de omgeving, ingeklemd tussen een snelweg en een lelijke stationswijk en een hoerenbuurt.

Lissabon Oriente vind ik wél heel goed geslaagd.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 14:03 
Offline
Maglev
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:23
Berichten: 448
Het station in Vise vind ik ook maar niks. Meteen langs de snelweg met grauwe gebouwen rondom en lange roltrappen omhoog en omlaag. En van die grauwe oude betonnen perrons. Nee. Maar och. Eigenlijk is er geen enkel station tussen Maastricht en Luik mooi, ook Eijsden niet en Bressoux ook niet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 16:05 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
En Maastricht Randwyck ook niet.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 18:30 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3108
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Heel de stationsbuurt van Luik moet nog heraangelegd worden, voor het station komen er vijvers en winkelruimten,...

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 20:51 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:15
Berichten: 1037
Land: Nederland
Locatie: AccountKiller
Antwerpen Luchtbal, behalve de naam, ook qua uiterlijk een behoorlijke tranentrekker!

_________________
http://www.accountkiller.com/removal-requested.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 20:59 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3108
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Dan vind ik Antwerpen-Noorderdokken, Dam en Oost toch erger :)
Luchtbal is nog niet zo oud, maar het station is gewoon bijna helemaal in beton, zoals alle nieuwe belgische stations :evil:

Wat nog een erg station is is Charleroi-West en Marchiene-Zone :)

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 23:01 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 04 jun 2005, 10:35
Berichten: 327
Of het Wildert is of Kalmthout weet ik niet.
Ik stopte er op een regenachtige dag.
Naast de betonstrook een hele strook modder, met verweg in de modder een wachthuisje, waar je niet kon komen zonder vies te worden.

Zijn er in Belgie ook nog stations zonder tegels.
Dus dat je zo uit de trein op het gras springt?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 23:04 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3108
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Die perrons daar zijn ze momenteel helemaal aan het vernieuwen :)
het station kijk-uit kan momenteel letteriljk genomen worden, want er is daar momenteel maar een half perron dat onder de modder ligt :lol:

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26 jan 2010, 00:17 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Mortsel Oude God heeft niet alleen een rare naam, maar ligt ook lelijk onder een viaduct.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26 jan 2010, 00:39 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3108
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Dat is een tunneltje onder wat pleintjes en een belangrijke straat :)
Als er een trein aan 160 dat station doorvlamt gaan de deuren aan de trap trouwens automatisch dicht zodat er geen luchtverplaatsing tot in de stationshal is :)

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 16:39 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1076
Birmingham New Street: afzichtelijke 60er jaren architectuur.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]