World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 10:12

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 feb 2010, 23:18 
Intercity

Praha Holešovice, zoals vele Oost-Europese stations niet echt een hoogtepuntje

lelijk, onveilig, smerig

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 09:30 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Sinds twee dagen heb ik een nieuwe kandidaat: Massy TGV. Wat een naargeestige slechtverlichte bende van onafgewerkt beton dat onder de grond is weggestopt.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 12:36 
Trans-Siberië Express

Land: België
Franse TFV stations zijn meestal wel mooi, in massy ben ik wel nog nooit bovengeweest
het perron staat daar toch ook vol alarmzuilen :)

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 13:10 
Trans-Siberië Express

De stationshal op zich is okee. Jammer alleen dat de trappen naar de perrons zich buiten de stationshal bevinden... :shock: Wie verzint er nou zoiets? :roll:

Het station zelf aan de onderkant, bij de perrons, is ronduit lelijk.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 13:32 
Trans-Siberië Express

Ik vind het regionaal bahnhof van Frankfurt Flughafen ook erg lelijk. Het is vies, donker, klein en onoverzichtelijk. Zo mooi als het Fernbahnhof is, zo lelijk is het regionalbahnhof. Je hebt echt het gevoel dat als je als reiziger van de regionale treinen als tweederangs treinreiziger wordt behandeld.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 14:39 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
De stationshal op zich is okee. Jammer alleen dat de trappen naar de perrons zich buiten de stationshal bevinden... :shock: Wie verzint er nou zoiets? :roll:

Het station zelf aan de onderkant, bij de perrons, is ronduit lelijk.
Is in station Halle ook :(

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 14:56 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik vind het regionaal bahnhof van Frankfurt Flughafen ook erg lelijk. Het is vies, donker, klein en onoverzichtelijk. Zo mooi als het Fernbahnhof is, zo lelijk is het regionalbahnhof. Je hebt echt het gevoel dat als je als reiziger van de regionale treinen als tweederangs treinreiziger wordt behandeld.
Ik was er vorig jaar:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 15:06 
Trans-Siberië Express

Een paar weken terug was je er ook toen je met de nachtICE naar Basel spoorde of stopte de ICE toen in het Fernbahnhof?

Toen ik in 2007 op de nachtICE stapte in Frankfurt Flughafen, stopte de ICE gelukkig in het Fernbahnhof :) .

BerichtGeplaatst: 10 mar 2010, 15:47 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Een paar weken terug was je er ook toen je met de nachtICE naar Basel spoorde of stopte de ICE toen in het Fernbahnhof?
Ja, toen was ik er ook, de nacht-ICE's stoppen planmatig altijd in het Regionalbahnhof, maar richting Basel is de stop maar 2 minuten en bovendien sliep ik :lol:. De andere kant op duurt de stop 16 minuten, vandaar dat ik toen ook even de trein uit kon gaan voor een foto.

BerichtGeplaatst: 28 mar 2010, 21:48 
Trans-Siberië Express

Leuk topic :)

Mijn top 5. Criteria van de eenkoppige jury: 1. Maximaal 1 station per land. 2. Stations die compleet zijn verpest als gevolg van verbouwingen (bv. Venlo) of verpaupering (bv. Karthaus) tellen niet mee als ze oorspronkelijk wel mooi waren.

5. Antwerpen Noorderdokken, België

Helaas heb ik geen foto's van Antwerpen Noorderdokken. Antwerpen Noorderdokken ligt op een desolate lokatie, het zijn een paar slecht onderhouden perrons met een enge tunnel.

4. Station Thusis, Zwitserland

Dit station ligt aan de schitterende spoorlijnen van de Rhätische Bahn, deels Unesco wereld erfgoed. Prachtige stationnetjes. Thusis heeft een nieuw station, dat totaal niet past bij het karakter van de spoorlijn. Sfeer ontbreekt in deze berg glas, staal en beton.

Afbeelding

Afbeelding

3. Station Amsterdam Centraal, Nederland

Een grote faal die pijnlijk de incompetentie van de Nederlandse Spoorwegen en Nederlandse overheid blootlegt. Al jaren een bouwput. De wetenschap dat de hoofdstad in 50 jaar tijd compleet verloederd is en flaters van de Noord-zuid-lijn maken het alleen maar erger. Onze zuiderburen hebben het beter gedaan met bijvoorbeeld station Antwerpen. Foto's lijken mij overbodig.

2. Station Kleinbettingen, Luxemburg
Hoewel Luxemburg schitterende stations heeft, zitten er toch twee verschrikkelijke gedrochten tussen. Omdat ik bij Bertrange-Strassen er niet zeker van ben of het gebouw ook echt een stationsgebouw is, heeft station Kleinbettingen de eer om op de 2e plaats te staan. Beide stations liggen trouwens niet ver bij elkaar vandaan aan dezelfde spoorlijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het is alsof de architect heeft verondersteld dat er een koude oorlog is tussen Luxemburg en België. Het gebouw kan elke aanval overleven..
Het lijkt op alles behalve een stationsgebouw. Met enige fantasie is er een seinhuis van te maken.

Daarom nog 2 foto's die aantonen dat het echt een stationsgebouw is!

Afbeelding

Afbeelding

1. Bottrop Hauptbahnhof, Duitsland

De welverdiende gouden medaille voor de Deutsche Bahn. Die met hun rationalisering vele stations hebben veranderd in desolate oorden. Bottrop is een redelijk grote stad, middenin het Ruhrgebied. Zeker de benaming "Hauptbahnhof" verwacht je toch enige voorzieningen. Een paar liften en een overkapping kon er nog net af. Het station bestaat voornamelijk uit een tochtige tunnel. De gebouwen die je ziet horen bij het busstation. Er zijn een paar winkeltjes die onafhankelijk zijn van het station. Een DB-logo is dan ook niet te vinden, er is geen stationsgebouw, het lijkt maar zo door die overkapping voor de bussen.

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 28 mar 2010, 22:02 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Kaldenkirchen en Viersen zijn ook niet uitnodigend.
Volgens komt het omdat het station onbemand is. Vooral 's avonds is het tunneltje niet aangenaam. Het complex ligt ook nog aan een doodlopende weg. Het gebouw bevat van alles behalve reizigersvoorzieningen. Ze hadden m.i. daar nooit het loket moeten sluiten. Er komen ook redelijk wat reizigers.

Viersen heeft een mooi oud gebouw. Nog opgeknapt ook. Tunnel en perrons zijn gemoderniseerd. Echter, de Deutsche Bahn heeft de handen er van af gehaald. Het gebouw is een soort winkelcentrum met wat winkeltjes en dag-horeca. Op enkele zitjes na is er geen enkele link met het trein reizen. Tot ennige jaren geleden zat er nog een DB-loket, maar de DB bemoeit zich nergens meer mee. Het gebouw is volgens mij volledig in private handen. Het is keurig verbouwd maar mist de uitstraling van een station. En dan blijft de tunnel met de perrons over, wat toch wel schraal is voor een stad als Viersen.

Kaldenkirchen:

Afbeelding

Afbeelding

Die horeca lijkt op het oog heel wat, maar is meestal gesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Gezellig.

Afbeelding

's avonds is het best een eng tunneltje, al stappen er best veel mensen uit. Een leuke plek om binnenkort eens een fotorapportage in het donker te maken.

Viersen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet een keurig gebouw, voor de treinreiziger wat schraal. Zit geen service van DB. Wel kun je er oa. koffie krijgen en is het gebouw ook 's avonds nog toegankelijk.

BerichtGeplaatst: 28 mar 2010, 23:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
's avonds is het best een eng tunneltje, al stappen er best veel mensen uit. Een leuke plek om binnenkort eens een fotorapportage in het donker te maken.
Ik ben er één keer geweest om 22:00. Zo eng is dat tunneltje nou ook weer niet. Er brandt gewoon licht enzo. Het creëert wel een unieke sfeer ;)
Ik ken ik ieder geval wel engere plekken dan station Kaldenkirchen 's nachts :)

BerichtGeplaatst: 30 mar 2010, 18:49 
Trans-Siberië Express

Viersen, Thusis en Bottrop Hbf vind ik persoonlijk geen lelijke stations. Vooral Viersen ziet er nog wel aardig uit. Thusis valt uit de toon maar is niet lelijk.

1981, Dortmund-Dorstfeld, stationsingang:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 30 mar 2010, 19:24 
Trans-Siberië Express

Dat ziet er tegenwoordig ook niet meer zo uit. Of eigenlijk sinds 1983 al niet meer, toen de S-Bahn open ging. Echt geweldig is het nog steeds niet, maar het station wordt dan ook vooral gebruikt om cross-platform tussen de S2 en S4 over te stappen.

BerichtGeplaatst: 30 mar 2010, 19:49 
Trans-Siberië Express

Volgens mij komt er op station Kaldenkirchen niet echt raar volk. Ik wist trouwens niet dat station Viersen verbouwd was. De laatste keer dat ik er was zag het er nogal groezelig uit.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00