World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 18:53

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 00:53 
Stoptrein

Land: Nederland
Goedenavond allen..

Na vele informatie topics te hebben gelezen over bijna dezelfde routes en/of landen zit mijn combinatie er natuurlijk net niet bij .. of niet in die volgorde .. of niet de informatie die ik zoek ..

Ik twijfel nog even over de oversteek van Italië naar Kroatië .. die enorm prijzig schijnt te zijn .. maar wil dolgraag Napels bezoeken voor enkele dagen( wat dan weer in het zuiden ligt ..) Venetië is voor 1 dag voldoende dus een nachttrein daarna moet lukken.. maar dan van Napels naar Split ...
En dan Kroatië - Bosnië- Kroatië- Hongarije?
of Kroatië - Slovenië -Hongarije?
En is de Bosnië route wel te doen? aan te raden?

Graag jullie reacties/tips ..

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 10:12 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Ik zou er alles aan doen om Bosnië zeker mee te pakken. :wink: Wat die overtocht betreft kan ik je niet helpen...

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 10:52 
Trans-Siberië Express

Ik kan me alleenmaar aansluiten bij Accelerat. Je zou ook de oversteek Bari-Bar kunnen maken, en vanaf daar via Bosnië (en Kroatie) naar Hongarije. Dan ben je in eerste plaats vooral aangewezen op bussen naar Bosnie en Kroatie. Wel kom je dan door de meest mooie gebieden.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 23:16 
Stoptrein

Oke, hartelijk dank!!

BerichtGeplaatst: 01 jun 2012, 11:12 
Sprinter

Ik heb vorig jaar vergelijkbaar geraild (Bologna, Siena, Bari, Dubrovnik, Split, Zagreb, Ljubljana, Bled, Marseille (zieke treinreis tussen beiden)

Wij zijn toen na lang twijfelen met de boot gegaan, omdat de treinverbinding tussen Italie en Kroatie ronduit kut bleek te zijn. Voor Bari-Dubrovnik hebben wij ongeveer 70 euro pp betaald voor een plaatsje op het dek, bij Jadrolinea (direct via hun site, werkt prima. Niet via een derde partij, dat was bijna altijd duurder). Uiteindelijk scheelde het een hoop tijd, en de ervaring was erg leuk. 's-ochtends aan komen varen langs de kust van Kroatie is super.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012, 20:13 
Sprinter

Ik ben net een maandje terug van een soortgelijke reis:
Zurich- Milaan- Florence- Rome- Ljubljana- Zagreb- Split- Dubrovnik (Kotor)- Mostar - Sarajevo- Budapest

van Rome naar Ljubljana heb ik een verschrikkelijke nachtrit gehad, maar het was ook een last-minute beslissing om dat te doen (vond Venetie als last-minute tussenstop niet praktisch & duur). Heb wel lang nagedacht over een boot, maar ik heb zeker geen spijt van gehad dat ik nu door Slovenia ben gegaan, dat land heeft me positief verast.
Bosnie vind ik ook zeker een aanraden. Vond Sarajevo erg gaaf.
Van Sarajevo vond ik het ook wel makkelijk om met de train naar Budapest te gaan (als dat je bestemming in Hongarije)

Succes met plannen!

BerichtGeplaatst: 02 jul 2012, 13:03 
Trans-Siberië Express

Jullie moeten een reisverslag plaatsen :)

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 00:03 
Stoptrein

Ik heb vorige zomer Kroatie-Slovenie-Hongaije-Tjechie-Duitsland gedaan..
Was onvergetelijk met leuke en minder leuke landen..

Had eerst mijn twijfels of ik Italië mee zou pakken, maar bedacht toen dat Italie eigenlijk een aparte vakantie op zich verdient.. de overige landen ( behalve Duitsland) was ik nog nooit geweest en had ik ook geen voorstelling van.
Kroatië viel tegen .. niet alleen vanwege het tegen vallende landschap( ik houd nu eenmaal niet van dor en droog en rots) ook het weer was een tegenvaller.
Ik houd van warm weer maar,
Met 20 kilo op je rug en een rugzak op je buik is het geen pretje om met 35 graden opzoek te moeten naar je Hostel.
Maar ook daarna viel alles flink tegen .. overdag te warm en s'avonds te gaar van de hitte om de boel te verkennen..
Op het strand liggen in Split bijvoorbeeld kan .. ligt wel 20 min lopen uit het centrum .. en je ligt niet op zand maar op betonplaten.. als je dan een frisse duik wilt nemen en je reist alleen bv dan is het misschien beter om dat niet te doen aangezien je spullen dan tussen de andere mensen blijven liggen.
Dubrovnik was een topper maar een ramp om er te komen .. geen trein maar bus rit van 6 a 8 uur en tussenstop op de grens bij Bosnië.
Tip! Ga in Dubrovnik mee met een boot voor eiland hoppen!
Daarna naar Slovenie , wat uiteindelijk een busrit van 2 dagen zou worden ... je zou dan in Split moeten overstappen op de trein .. maar als de trein de volgende dag pas rijdt zul je weer ergens moeten overnachten ..
Ik heb dat dus in een bus gedaan .. overgestapt op Zadar ( 6 uur wachten) ... ook niet de beste optie maar weigerde om nog een keer in Split te overnachten ..

Mij is onderweg door reisgenoten afgeraden om naar Zagreb te gaan .. te druk , te warm en een grote stad met weinig bijzonders ..
Heb deze dan ook overgeslagen en ben naar Slovenië gegaan.

Slovenië was echt super! Wil ik heel graag nog een keer terug , mooie natuur, mooie steden en aardige mensen.
Jammer dat het regende toen ik mijn dagtocht naar Bled had , maar de lokale pub daar maakt geweldige steak!!
Tip: een overnachting in Hostel Celica ( voormalig gevangenis) en rond kijken in de hippie wijk Metelkova waar het Hostel middenin ligt.
Hostel ligt 10 min lopen naast het station van Ljubljana.

De trein van Slovenië naar Hongarije was ontzettend mooi! is ook aangeduid als mooie -rit in de Interrail gids.
Boedapest was echt een stad apart! zo bruisend en ontzettend tof!
De prachtige bruggen die verlicht zijn in de avond .. de slooppanden die omgetoverd zijn tot tijdelijke bars met vrolijk personeel..
Neem de metro en ga naar het noorden van de stad , loop daar door het enorme park, bekijk de vele standbeelden die daar zijn neergezet..
Reserveer een massage / dag uit in het grootste badhuis van Boedapest, Szechenyi Thermal Bath.

Van de reis die je wilt maken raadt ik Slovenie en Hongarije dus echt aan .. de rest minder maar smaken/ervaringen verschillen hierbij :)

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 09:54 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Je noemt een aantal interessante dingen Nenya1986, bedankt!

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 11:12 
Stoptrein

Dus .. aangezien ik deze topic zelf gestart ben .. mag deze gesloten worden !!
Tenzij anderen er veel info uit kunnen halen ..

BerichtGeplaatst: 25 jun 2013, 11:12 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dus .. aangezien ik deze topic zelf gestart ben .. mag deze gesloten worden !!
Tenzij anderen er veel info uit kunnen halen ..
Dat is wat onzinnig. Als niemand meer de behoefte heeft om te spreken, dan zakt het topic vanzelf omlaag. Sluiten is m.i. alleen nodig als het topic ongewenst is.

Mooi dat je je ervaringen hebt gepost, dat is altijd interessant. Ik denk dat bijna alle tegenvallers voorkomen hadden kunnen worden met een goede voorbereiding. Het warme weer is bekend. Met een rugzak lopen zal ik nooit van mijn leven doen, ook niet als het koeler weer is. Dat er op sommige plekken geen mooie stranden zijn is ook bekend. Landschappen kun je bekijken via Google maps en de daaraan gekoppelde foto's. Ik hou van de droge landschappen dus ik kijk er wel naar uit om zuid-Kroatië te zien. Ik weet echter vooraf al dat ze er zijn.

Het probleem dat je je spullen achter moet laten als je in je eentje gaat zwemmen herken ik, helaas heb ik nog nooit een plek gevonden waar je een handig kluisje kunt huren. Stranden zijn niet ingericht op alleen-reizenden.

Wat je reisgenoten over Zagreb hebben gezegd, geldt ook voor Budapest: grote stad en warm. Het is maar net wat je zoekt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00