World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 00:55

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Turkije
BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 10:57 
Sprinter

Na 2 keer interrail door Oost-Europa met als eindbestemming Istanbul lijkt het me eens leuk om naar Turkije te gaan. Nu vraag ik me af hoe voordelig het is dit met een interrailpas te doen. Ik wil uiteraard wel gewoon met de trein reizen in Turkije maar is het niet voordeliger eerst ergens in die richting te vliegen (bukarest, sofia of zelfs budapest) en vervolgens met gewone kaartjes te reizen? Of is een gewone interrailpass en het hele end met de trein reizen toch voordeliger (leuker is het sowieso).
In Turkije wil ik verder in ieder geval naar Cappadocië en misschien nog wel verder oostwaarts.

Berichtonderwerp: Re: Turkije
BerichtGeplaatst: 19 mei 2012, 13:46 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Probeer dan zo goedkoop mogelijk op Sofia, București of Thessaloniki te vliegen (lowcostbestemmingen vanuit Nederland/België) en ga vanuit daar met de Balkan Flexipass (veel goedkoper, veel flexibeler én in Turkije geldig!) door Turkije heen zou ik zeggen. :) Vliegen op Istanbul is doorgaans flink duur voor zover ik heb gezien.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012, 02:50 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Met de trein naar Istanbul gaat helaas niet meer, de Internationale treinen vanuit Boekarest en Sofia gaan niet verder tot de Turkse grensstation Kapikule. Goed nieuws is wel dat er treinvervangend vervoer is per touringcar naar Istanbul.

Vanuit Istanbul naar het binnenland van Turkije per trein gaat niet meer omdat station Haydarpasa gesloten is, en de lange afstandstreinen naar het oosten van Turkije nu allemaal in Ankara beginnen. Ze zijn bezig om een tunnel aan te leggen onder de bosporus rivier, om een groot ondergronds station te maken een soort van Istanbul Centraal. Ze denken klaar te zijn met dit project medio 2014 of misschien nog wel langer.

Dus met de trein door Turkije reizen is nu bijna onmogelijk geworden omdat de belangrijkste verbinding Istanbul - Ankara eruit ligt. Ik zal je reis naar Turkije per trein uitstellen of inderdaad een Balkan Flexi pas aanschaffen maar dan per bus reizen naar Ankara en daar je weg vervolgen per trein.

http://www.seat61.com/Turkey.htm

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012, 08:25 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Dat heel die Hızlı Tren niet rijdt, verbaast mij toch wel! Ook niet vanaf het eerstvolgende station o.i.d.? Dat was toch juist het paradepaardje van de TCDD. :o

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012, 10:01 
Trans-Siberië Express

De hizli tren rijdt wel, maar die begint pas in Eskisehir, toch best nog wel een eindje van Istanbul vandaan.

Maar er zijn ook andere leuke opties. Bijv. van Istanbul met de boot naar Bandirma, dan met de trein naar Izmir (er zijn boot-trein-combitickets, dus dat sluit goed op elkaar aan), daar een paar dagen blijven en dan met de trein door naar Ankara.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012, 14:03 
Intercity

Er zijn goedkope vluchten naar Varna ( Bulgarije ) en van daar gaan er regelmatig bussen naar Istanbul .
Internationale treinen naar Turkije kun je momenteel vergeten ( ik kom er net vandaan ) .
Turkije is trouwens een land om per bus te ontdekken ... sorry voor Interrail :-)
Overal prima reserverings-systeem . Je hebt je vaste plaats ( te kiezen bij het boeken ) en er zijn regelmatig stops bij lange ritten en
je krijgt in de bus gratis water , thee en soms een snack aangeboden .
Wat Oost-Turkije betreft :
naar Ankara vliegen en van daar de comfortabele nachttrein naar Adana nemen is een goede en niet te dure optie .

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012, 12:06 
Trans-Siberië Express

WIZZair is DE cheap airline naar Oost-Europa. Vliegen op bijna alle hoofdsteden. Dus je kan makkelijk combineren, hoeft niet speciaal terug vanaf zelfde aanvliegstad.
Overweeg evt. de balkanFlexipas-koop hem DAAR, als je in die regio veel wil treinreizen. Nog goedkoper voor youth<26.
IN TK is een enorm uitgestrekt en zeer frequent busnet, lange afstand, redelijk goedkoop, maar geen passen e.d., bvb elke 10/15 min. ISTanbul-ANkara en vrijwel elke 30 IST=-Izmir e.d. Niet door 1 mij, maar combi van diverse bedrijven. Je kan in slappe tijden gewoon langs de loketten lopen en onderhandelen over een lagere prijs. Bovendien zijn die bussen bijna altijd sneller als de trein en niet echt vertragingsgevoelig. IN de bus krijg je gratis drinken en soms wat snek-achtigs: koek, repen e.d.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2012, 13:19 
Sprinter

Bedankt voor de informatie. Handig om te weten dat treinreizen binnen en naar Turkije wel heel omslachtig is zo! Bus lijkt me een prima alternatief, al gaat er qua landschap en reisgemak toch vrij weinig boven treinen.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2012, 11:55 
Intercity

Re: .... al gaat er qua landschap en reisgemak toch vrij weinig boven treinen.

Dit treft voor de meeste landen zeker toe maar , wat mij betrift niet altijd voor Bulgarije en helemaal niet voor Turkije :-)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00