World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 06:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 16:09 
Intercity

De laatste etappe van onze zomervakantie gaat van straatsburg naar deventer in regionale treinen langs de rijn.
Nu is dit een erg lange treindag en wil ik ergens in een dorpje aan de rijn een pauze van 1 of 2 uur inlassen, heeft iemand een idee (of ervaring) van een station dat op korte afstand van de rivier ligt ???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 16:36 
Trans-Siberië Express

Je zou van Zuid naar Noord naar Oberwesel, Boppard of Remagen kunnen gaan. Stuk voor stuk leuke plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 17:59 
Trans-Siberië Express

Ik was 2 jaar geleden in Bad Hönningen. Rüdesheim schijnt ook leuk te zijn maar ook heel toeristisch.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 18:13 
Intercity

hvondelen schreef:
Je zou van Zuid naar Noord naar Oberwesel, Boppard of Remagen kunnen gaan. Stuk voor stuk leuke plaatsen.

boppard lijkt me wel wat, we hebben maar eventjes de tijd dus het is wel fijn als er dan rond het station wat leuks is, en erl wat te eten en drinken te kopen is.

Ivdos schreef:
Ik was 2 jaar geleden in Bad Hönningen. Rüdesheim schijnt ook leuk te zijn maar ook heel toeristisch.

deze plaatsje liggen aan de overkant :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 18:45 
Trans-Siberië Express

Koblenz heeft een leuke boulevard. Cochem is ook een prima optie, hoewel dit aan de Mosel ligt.
Boppard is zeer toeristisch, maar is wel een klassieke Duitse plaats met veel vakwerkhuizen. Oberwesel is wat kleinschaliger.
Genoeg mogelijkheden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 18:52 
Trans-Siberië Express

fonne schreef:

Maakt toch niet uit als je per regionale trein gaat? Ik vind die kant van de rijn eerlijk gezegd leuker.

Wat Koblenz betreft: stadscentrum en met name de Deutsche Eck liggen behoorlijk ver van het station.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 19:13 
Intercity

bedankt voor jullie reacties :D

Ivdos schreef:
fonne schreef:

Maakt toch niet uit als je per regionale trein gaat? Ik vind die kant van de rijn eerlijk gezegd leuker.

Wat Koblenz betreft: stadscentrum en met name de Deutsche Eck liggen behoorlijk ver van het station.

Ik dacht zelf ook al dat koblenz waarschijnlijk te groot is voor een bliksembezoek.
en v.w.b. de overkant, lijkt mij dat inderdaad ook niet uit maken maar het db zoeksysteem geeft voornamelijk de boppard kant als verbinding. Ik vroeg mij al wel af welke kant mooier zou zijn qua treinreis ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 20:19 
Trans-Siberië Express

Koblenz vond ik zelf niet zo veel soeps (op de jeugdherberg in de burcht na).

Dan vond ik in die regio Marburg veel leuker. Klein stadje met steile steegjes met kasseien en vakwerkhuisjes enzo, maar wel barstensvol studenten want er is een universiteit. :) O wacht, dat ligt niet aan de Rijn...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012, 08:54 
Shinkansen

Raver schreef:
Cochem is ook een prima optie, hoewel dit aan de Mosel ligt.

Dan pak je wel direct een schitterend stukje van de Mosel mee tussen Koblenz en Cochem! Als je de tijd er wel voor hebt zeker het overwegen waard!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012, 11:07 
Intercity

fonne schreef:
........ lange treindag en wil ik ergens in een dorpje aan de rijn een pauze van 1 of 2 uur inlassen, heeft iemand een idee (of ervaring) van een station dat op korte afstand van de rivier ligt ???

Goede verbinding lijkt mij via Rüdesheim , maar zoals iemand al schreef nogal toeristisch .
Peroonlijk zou ik dan eerder kiezen voor het rustige Assmannshausen voor een korte stop met of zonder lunch .
Ca. 200 meter van het station is al een Cafe met zicht op de Rijn en nog een paar stappen en je kunt picknicken aan de oever .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012, 21:44 
Intercity

JaapS schreef:
Raver schreef:
Cochem is ook een prima optie, hoewel dit aan de Mosel ligt.

Dan pak je wel direct een schitterend stukje van de Mosel mee tussen Koblenz en Cochem! Als je de tijd er wel voor hebt zeker het overwegen waard!

tjaa .. de reis gaat met regionale treinen van straatsburg naar koblenz en dan naar deventer, nu twijfel ik of we het eerste stuk via de rijn of de moesel zullen doen :? . luxeprobleem ... :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013, 15:02 
Intercity

Hoe exact gaat je rit van Straatsburg naar Koblenz? Er zijn wat mogelijkheden -zeker voor de InterRailer met Global Pass:
1- Straatsburg-Mulhouse-Basel/overstap/Basel--Koblenz.
2- Straatsburg-Offenburg en vandaaruit via optie 1- (richting Frankfurt en/of Köln).
3- Straatsburg-Wissembourg/overstap naar Karlsruhe Hbf, daar weer optie 1-
4- Straatsburg-Metz/Nancy-Luxemburg-Trier-Koblenz (waarbij je de fraaie Mosel-route tussen Trier en Koblenz zelf al meepakt).
Bacharach heeft een fraai kasteel links van het station. Bingen (tussen Mainz en Koblenz) is ook erg mooi en heeft een kasteeltje op een eilandje ín de Rijn en een groter fort op de rechteroever. Oberwesel en de andere stadjes zijn evenzeer erg mooi.
En voor de laatste rit naar Deventer: Koblenz-Köln langs de Rijn. De ICE-rit Köln-Düsseldorf-Duisburg-Oberhausen gaat door wat vervallen stukken stedelijk Rührgebiet. En je moet uiteraard in Arnhem of Utrecht overstappen. Een idee zou kunnen zijn Köln-Dortmund Hbf via Wüppertal en Solingen, welke rit de twee Ds vermijdt en een mooier gebied aandoet. Vanuit Dortmund naar Rheine en daar op de IC Berlijn richting Amsterdam opstappen. Je wordt dan in Deventer aan de voordeur afgeleverd.
Suc6 met de planning en de rit zelf!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 23:35 
Intercity

JUSTINIAN schreef:
Hoe exact gaat je rit van Straatsburg naar Koblenz? Er zijn wat mogelijkheden -zeker voor de InterRailer met Global Pass:
1- Straatsburg-Mulhouse-Basel/overstap/Basel--Koblenz.
2- Straatsburg-Offenburg en vandaaruit via optie 1- (richting Frankfurt en/of Köln).
3- Straatsburg-Wissembourg/overstap naar Karlsruhe Hbf, daar weer optie 1-
4- Straatsburg-Metz/Nancy-Luxemburg-Trier-Koblenz (waarbij je de fraaie Mosel-route tussen Trier en Koblenz zelf al meepakt).
Bacharach heeft een fraai kasteel links van het station. Bingen (tussen Mainz en Koblenz) is ook erg mooi en heeft een kasteeltje op een eilandje ín de Rijn en een groter fort op de rechteroever. Oberwesel en de andere stadjes zijn evenzeer erg mooi.
En voor de laatste rit naar Deventer: Koblenz-Köln langs de Rijn. De ICE-rit Köln-Düsseldorf-Duisburg-Oberhausen gaat door wat vervallen stukken stedelijk Rührgebiet. En je moet uiteraard in Arnhem of Utrecht overstappen. Een idee zou kunnen zijn Köln-Dortmund Hbf via Wüppertal en Solingen, welke rit de twee Ds vermijdt en een mooier gebied aandoet. Vanuit Dortmund naar Rheine en daar op de IC Berlijn richting Amsterdam opstappen. Je wordt dan in Deventer aan de voordeur afgeleverd.
Suc6 met de planning en de rit zelf!

dank je wel, we hebben de rit afgelopen zomer al gemaakt :-)

we hebben trouwens het rijn traject gekozen en hadden geen tijd voor een langere tussenstop, maar het was een erg leuke route :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur