World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 00:55

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 aug 2012, 08:58 
Sprinter

Afgelopen juni ben ik door Oost Europa wezen treinen en dit beviel mij zo goed dat ik volgend jaar nog verder naar het Oosten wil.
De route die we hebben bedacht is Estland, Letland, Litouwen, Wit Rusland, Ukarine, Moldavie.
Is dit mogelijk met de trein? Hebben alle landen een "redelijk" spoornetwerk? Is het veilig?
Maar vooral is het de moeite waard?

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012, 10:51 
Trans-Siberië Express

Het is wel mogelijk om met de trein te reizen tussen Estonie en Litouwen, met veel overstappen.
Voor Wit-Rusland heb jij een visa nodig, dus je kan ook via Polen reizen...

Ben nooit in WitRusland and Moldavie geweest, maar die andere landen zijn wel veilig, zolang je niet idiote dingen doet (maar dat geldt overal :))

BerichtGeplaatst: 11 aug 2012, 06:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het is wel mogelijk om met de trein te reizen tussen Estonie en Litouwen, met veel overstappen.
1 keer overstappen van Tallinn naar Riga of omgekeerd.

Dag 38; wo 13-07-11
Tallinn -(Via Valg) Riga
Tallinn - Valga Trein (273KM) 6:49 11:33 4:44 Trein 0210
Valga - Riga Trein (168KM) 11:42 15:03 3:21 TN 851-661
groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 14 aug 2012, 10:47 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Ik ben afgelopen week in Wit-Rusland geweest en ik kan dit land alleen maar aanraden. Het is een hele papiermolen waar je doorheen moet voor het visum, maar ik vond het dubbel en dwars waard. De Wit-Russische spoorwegen vind ik zelf een uitmuntende spoorwegmaatschappij, zéér goedkoop, heel erg op tijd & goed onderhouden treinen.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 10:56 
Trans-Siberië Express

ben volop in al die landen geweest, beh. Byeolrus, reden: VISUM-papierwerk, etc (ik wacht wel tot het vanzelf verdwijnt). Bij tijden zijn ze ook zeer achterdochtig t.o. jonge NL-ers-want die brengen ''revolutie''. Wel klopt zeker wat accelerat zegt; ze hebben alle tijd om het netjes te houden en goed te organiseren, dat hoor je van vrijwel iedereen. Hotels zijn overigens bepaald niet goedkoop.
In de Balten: EE-LV-LT is het railnetwerk beperkt. De bus is een uitstekend alternatief daar. Ze vallen allemaal onder Schengen tegenwoordig.
Alle landen zijn van het voormalige grote CCCP=USSR breedspoornetwerk met alle kenmerken van dien:
alle lange-afstandtreinen zijn log, zwaar, enorm, spotgoedkoop en met slaapplaatsen. En je moet beslist Russisch kennen (tenminste lezen) om je weg te vinden. Dat is nou niet echt moeilijk.
Kijk op seat61.com voor de basisinfo en links naar alle sites van die banen.
Mijn tip : beperk je in 1e instantie, tot of die Balten, evt. met Byelorus erbij als je dat hoge entreegeld wilt dokken, of zuidelijk; UKR, met 1 richting kort via Moldova (amper wat te zien) naar ROemenie om goedkoop terug te vliegen (WIZZair). Voor UKR hebben wij geen visum nodig en het is spotgoedkoop (nachtje trein-5/600 km-in kupey rond de 15, in platskart rond de 10€) en er is zelfs redelijk wat te zien en gevarieerd.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 12:06 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In de Balten: EE-LV-LT is het railnetwerk beperkt. De bus is een uitstekend alternatief daar. Ze vallen allemaal onder Schengen tegenwoordig.
Alle landen zijn van het voormalige grote CCCP=USSR breedspoornetwerk met alle kenmerken van dien:
alle lange-afstandtreinen zijn log, zwaar, enorm, spotgoedkoop en met slaapplaatsen. En je moet beslist Russisch kennen (tenminste lezen) om je weg te vinden. Dat is nou niet echt moeilijk.
Ik lees/spreek geen woord Russisch en ook mijn Engels is beperkt maar heb vorig jaar zonder problemen 39 dagen door LT-LE-EE getrokken en ook nog eventjes naar Kralingrad, enkele buskaartjes had ik thuis van achter de computer gekocht maar de treinkaartjes ter plekke. Goed voorbereiden is het halve werk.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 12:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
ben volop in al die landen geweest, beh. Byeolrus, reden: VISUM-papierwerk, etc (ik wacht wel tot het vanzelf verdwijnt). Bij tijden zijn ze ook zeer achterdochtig t.o. jonge NL-ers-want die brengen ''revolutie''. Wel klopt zeker wat accelerat zegt; ze hebben alle tijd om het netjes te houden en goed te organiseren, dat hoor je van vrijwel iedereen. Hotels zijn overigens bepaald niet goedkoop.
Ik vraag me af wat je bedoeld met revolutie. Kun je dat eens verder uitleggen? Ik ben naar Wit-Rusland gegaan om het land met mijn eigen ogen te aanschouwen, kijken hoe het werkt en er van te leren. Niet om te gaan zeggen wat hun moeten gaan doen, dat is wel het laatste waarom ik op reis ga. Wat betreft hotels moet je goed zoeken, dan kan het betaalbaar.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 21:27 
Sneltrein

Land: Nederland
Ik ben afgelopen maand een week in Estland, Letland en Litouwen geweest. De Baltische staten zijn voor Oost-Europese begrippen redelijk rijk en vooral modern. Die landen willen echt mee met het westen, na eeuwen onderdrukking! Spoornetwerk is redelijk beperkt, gebruik daarom vooral de bus als je er wilt rondreizen. Riga en Vilnius hebben wel een redelijk voorstadstreinnetwerk, over Tallinn weet ik daar te weinig van (geen trein gebruikt). In Litouwen heb ik het spoor vaak gebruikt en de treinritten zijn op zich goed uit te houden. Op de hoofdroutes daar zijn de treinen zeker vergelijkbaar met NS-kwaliteit. Oude boemeltjes rijden er echter ook nog (bijvoorbeeld tussen Kaunas en de Poolse grens bij Sestokai). Wat arrivant zegt over dat je Russisch moet kunnen, gaat voor deze landen absoluut niet op. De Baltische volkeren hebben een afkeer van het Russisch en zonder Russisch kun je je prima redden. In Litouwen spreken oudere mensen nog wel eens Duits en jongeren in de steden spreken steeds vaker Engels. Ik heb me persoonlijk nooit onveilig gevoeld in de drie landen (en in Rusland en Polen wel, dus misschien zegt dat iets).

De moeite waard? Dat ligt er helemaal aan wat je zoekt. Als je op zoek bent naar spectaculaire landschappen of bruisende, niet-slapende wereldsteden like Londen en Parijs (al hebben de drie hoofdsteden een goed uitgaansleven!) zou ik een ander land kiezen. Het landschap is er vlak tot licht heuvelig en de steden hebben geen wereldberoemde bezienswaardigheden. Maar dat is eigenlijk juist heel leuk, want er zijn nog nauwelijks platgetreden paden en toeristen kom je nauwelijks tegen (behalve in de hostels en in Tallinn van de cruiseschepen). Ik heb me er in ieder geval goed vermaakt en ik zou de landen zeker aanraden.

Wat ik ook kan aanraden is een bezoek aan Sint-Petersburg! Wat een stad! Zie mijn reisverslag Rondje Oostzee - deel 1 als je daar meer van wilt zien! Wit-Rusland hoor ik nooit wat bijzonders over, alleen de sfeer van de oude Sovjet-Unie schijnt hier het beste voelbaar te zijn. Oekraïne wil ik dolgraag nog eens naartoe, en dan moet je natuurlijk ook Moldavië meepakken. Al raad ik aan om dit deel van Europa op te knippen, het is groter dan veel mensen verwachten!

Hoop dat je hier wat aan hebt,

diong

2014: Georgië-Armenië & Istanbul-Iran

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 21:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wit-Rusland hoor ik nooit wat bijzonders over, alleen de sfeer van de oude Sovjet-Unie schijnt hier het beste voelbaar te zijn.
Komende week hoop ik met Kuba daar verandering in te kunnen brengen. Oude sfeer van de Sovjet-Unie vond ik het dus echt totaal niet, eerder Sovjet-Unie doorontwikkeld tot in het jaar 2012. Maargoed, mijn ervaringen komen er dus (uitgebreid) aan. :)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012, 23:10 
Sneltrein

Land: Nederland
Ik ben benieuwd in dat geval! Wil wel eens wat anders horen over Wit-Rusland dan gedoe over Loekasjenko etc.

2014: Georgië-Armenië & Istanbul-Iran

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 11:01 
Sprinter

Wauw bedankt voor alle antwoorden!
Me vriend en ik hebben besloten om de reis idd te knippen in 2 delen.
We gaan deze zomer door; Estland - Letland - Litouwen - Minsk - Warschau - Krakow - Berlijn
Ukraine en Moldavie doen we een andere keer in combinatie met Rusland.

In Estland, Letland en Litouwen willen we een auto huren, schijnt een goed wegen netwerk te zijn en het is niet zo duur.
Daarna gaan we verder met de trein.
Wit Rusland, lijkt mij ook erg boeiend vooral die oude of juist nieuwe Sovjet style spreekt me aan! Zijn er nog andere steden binnen Wit Rusland die jullie mij aanraden naast Minsk (graag wel op de route naar Polen toe).

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00