World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 18:59

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 14:03 
Intercity

We hebben besloten om komende zomer tijdens een deel van onze reis van Kiev naar Auschwitz te gaan, we zijn er alleen nog niet uit hoe.
De treintijden zijn op zijn gunstigs hieronder, dat snap ik ook wel haha.
---
Dag x: Kiev – Lviv

Er gaan dagelijks best veel rechtstreekse treinen van Kiev naar Lviv, maar niet echt op fijne tijden. Óf heel vroeg s’ ochtends, óf aan het einde van de middag waardoor je rond middennacht in Lviv aankomt, het enigste probleem daarvan is om een ho(s)tel te vinden.
Citeer:
TREIN: Kiev –Lviv [3:34 – 13:16]
TREIN: Kiev – Lviv [3:52 – 13:53]
TREIN: Kiev – Lviv [5:42 – 16:20]
TREIN: Kiev – Lviv [15:22 – 00:23]
De eerste drie zijn tijden waarbij we direct na het stappen de trein zullen nemen, aan de ene kant is dit wel ideaal, mits het een slaaptrein is. Anders voel je, je die dag zo kut en moe in de trein denk ik.
Bij die laatste kan je mooi naar je ho(s)tel gaan, uitslapen en evt. ervoor kiezen om het gene wat we de dagen ervoor zouden gaan zien in Kiev om dat een dag later te bekijken. Ook kan het een soort ‘’rustdagje’’ zijn. Opzich ook ideaal, maar dan kom je s’ avonds in Lviv aan en dan moeten we een ho(s)tel zoeken. Vervolgens gaan we weer stappen…

Dag x: Lviv - Krakau/Auschwitz
Overdag Lviv bekijken. Helaas vertrekt de enigste trein naar Krakau pas om 23:59, het is wel een slaaptrein. Deze komt al om 6:20 aan in Krakau… Hopen dus dat hij vertraging heeft, haha.

Vervolgens óf een dagje Krakau en de volgende dag naar Auschwitz, óf direct door naar Auschwitz.

---
Zoals je hierboven ziet is dit niet echt ideaal. Wat ik op dit moment, met o.a. hulp van jullie, van Lviv en Krakau weet is dat het mooie en aangename steden zijn; maar geen steden die bovenaan onze lijst staan dus ze hebben niet de hoogste prioriteit en kunnen dus overgeslagen worden.

Daarom kunnen we ook dit doen:
Citeer:
KIEV – Deblin – Krakau
16:25 – 6:34 . 7:35 – 11:20
Dit is, volgens mij, een slaaptrein.
Vervolgens kan je 2 dingen doen:

-Dagje Krakau
-Direct door naar Auschwitz
Citeer:
Krakau – Auschwitz
12:24 – 14:10, er rijden om het uur/twee uur treinen.
----
CONCLUSIE!!!! De vraag is dus nog: ‘’HOE gaan we van Kiev naar Auschwitz'';
Citeer:
Kiev – LVIV – KRAKAU – Auschwitz
Kiev – LVIV – Auschwitz
Kiev – Krakau - Auschwitz
Kiev – Auschwitz
Wat vinden jullie van de steden Lviv en Krakau? En wat vinden jullie van het uitgaansleven daar? Is het dat waard om er een dag aan op te offeren, of is het beter om die dag(en) ergens anders te gebruiken,, maar in hoeverre weegt dat af tegen het comfort??
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 14:18 
Trans-Siberië Express

Land: België
Tussen de Oekrainse steden rijden vooral nachttreinen. Treinen die overdag rijden zijn vaak nachttreinen die van heel ver komen waardoor ze het laatste stuk nog overdag moeten afleggen.
Voor dienstregelingen&tickets: http://booking.uz.gov.ua/en/ of http://e-kvytok.kiev.ua/en

Vanaf Lviv rijdt er ook een nachtbus naar Krakow die heel wat goedkoper is dan de trein. Deze vertrekt op het busstation daar, en komt aan net naast het hoofdstation in Krakow. Nadeel is dat je op die bus alleen een stoel hebt, terwijl je in de trein een bed in een slaapcompartiment hebt.
Vanaf het hoofdstation in Krakow kun je ofwel een rechtstreeks minibusje naar Auschwitz museum nemen, ofwel een trein naar Oswiecim. Als je de trein neemt moet je wel nog de laatste 2 kilometer wandelen naar het museum. Tussen het museum en Birkenau (Auschwitz II) rijdt er af en toe een gratis busje van het museum.

Lviv en Krakow zijn allebei de moeite.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 15:01 
Thalys

Ik ben zelf afgelopen vakantie ook naar Krakau en Auschwitz geweest. Krakau vond ik een fantastische stad. Wat ik zelf heb gedaan is met een busje van Krakau naar Auschwitz. De heenweg koste me 4 złoty en de terugweg 13 złoty geloof ik (in totaal iets meer dan 4 euro). Ik vond het busje, ook al zat ie best vol, best confortabel. Ik hoorde van andere mensen dat de trein niet echt heel fijn was en dat-ie er langer over deed dan het busje. Als je iets van een CJP-pas ofzo hebt kost een rondleiding in Auschwitz 30 złoty ipv 40 en voor vier uur of vijf uur ofzo is een rondleiding verplicht (erg goede rondleiding), die begint dan bij Auschwitz I (misschien ook bij Auschwitz-Birkenau, maar ik denk het niet). Tussen de twee kampen rijdt een gratis pendelbus.

Ik heb niet echt antwoordt op je vraag gegeven, maar het enige wat ik kan zeggen is dat Krakau zeer de moeite waard is. Ik had zelf bij een hostel voor 3 nachten geboekt, maar ik had op de tweede dag een extra nacht bijgeboekt, omdat ik graag nog even wou blijven. Ook voor uitgaan trouwens een zeer geschikte stad.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 15:48 
Intercity

Oke, maar vallen Krakau en Lviv niet erg tegen als je de weken ervoor al in Milaan, Venetië, Sarajevo, Belgrado, Istanbul, Sofia, Boekarest en Kiev bent geweest?

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 16:49 
Thalys

Krakau sowieso niet. Ik ben zelf ook in Milaan en Venetië geweest en ik vond Krakau zeker mooier (mijn persoonlijke mening). Ik denk dat Krakau echt niet tegen zal vallen.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 18:47 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vanaf het hoofdstation in Krakow kun je ofwel een rechtstreeks minibusje naar Auschwitz museum nemen, ofwel een trein naar Oswiecim. Als je de trein neemt moet je wel nog de laatste 2 kilometer wandelen naar het museum.
Er rijdt ook gewoon een lijnbus vanaf het station Oswiecim die heb ik tenminste genomen en de terugweg heb ik de lijnbus vanaf het museum genomen naar Krakow.

Krakow is een fraaie stad vond ik, maar dat vond ik Wroclaw ook.

groetjes ben2

Ik bedoelde het station in Oswiecim.

Laatst gewijzigd door ben2 op 07 jan 2013, 07:54, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 23:36 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik bedoelde met minibusje de PKS van Oswiecim. Ze hebben inderdaad ook enkele grotere bussen (Is ook wel nodig daar want het kan soms zeer druk worden).

Er zijn ook nog concurrenten die alleen met minibusjes rijden, maar deze rijden meestal enkel tot het dorp/station Oswiecim, en niet naar het museum. Deze zullen voor toeristen goedkoper zijn dan de PKS, omdat PKS de laatste tijd aan buitenlanders 26zl aanrekent voor een ritje Krakow-Oswiecim museum!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2013, 13:46 
Stoptrein

Krakau is een aanrader, schitterende oude stad met een mooi marktplein. Auschwitz is prima te bereiken. Geen prive busjes huren, maar gewoon op het station een kaartje kopen voor de grote bus(eventueel een dag van te voren). Ik geloof dat ik 3euro kwijt was voor een retourtje. Je bent in Auschwitz-1 verplicht een gids te huren. Deze gids brengt je dan ook met een pendelbus naar AuschwitzII-Birkenau. Hierna kun je weer terug, om zelf Auschwitz-I te bezoeken. Dit is zeker een aanrader, aangezien er speciaal een blok gewijdt is aan Nederlandse joden in Auschwitz(Geloof blok 20 of 21). Dit krijg je niet te zien tijdens de rondleiding. Voor het bezoeken van Auschwitz zou ik een gehele dag uittrekken. Dit heb je echt wel nodig omdat je toch snel twee keer 1,5uur in de bus zit, en Birkenau erg groot is.

Als je geintresseerd bent in de 2e W.O. zou ik ook een bezoek brengen aan het Schindler museum(van de film Schindler's list) en concentratiekamp Plaszow(gelegen in Krakau zelf). Ik ben in totaal 5 dagen in Krakau geweest en dat was precies voldoende om alles te kunnen zien. Je kunt er goed uitgaan(en zeer goedkoop!) en openbaar vervoer kost ook niks. Tip: Mocht je student zijn, neem je studentenkaart mee, hiermee krijg je (bijna) overal korting. Openbaar vervoer kost ook helemaal niks.

Mocht je nog vragen hebben over vervoer, uitgaan, hostels, bezienswaardigheden etc. stuur gerust een persoonlijk bericht!

BerichtGeplaatst: 09 jan 2013, 20:12 
Thalys

Ben net paar dagen geleden in Kraków geweest. Heb zelf niets met die renaissancestijl, dus vond de Joodse (ghetto)wijk dan ook absoluut indrukwekkender, maar als je er van houdt is het een aanrader!

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 11:34 
Trans-Siberië Express

Die laatste trein is toch juist ideaal? Een slaapplek kun je vooraf via internet regelen zodat je relatief weinig tijd kwijt bent met het zoeken naar een slaapplek. Het is alleen even de vraag of het OV om dat tijdstip nog rijdt. Ik kan mij het niet meer herinneren of ik 's nachts nog busjes zag.

Waarom gaan zoveel mensen met de bus? Er rijdt ook een trein naar de stad Oświęcim. Ik begrijp nu wel waarom het station totaal uitgestorven was :o Alles is op loopafstand als je jong bent en niet te veel spullen meeneemt.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 18:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Waarom gaan zoveel mensen met de bus? Er rijdt ook een trein naar de stad Oświęcim. Ik begrijp nu wel waarom het station totaal uitgestorven was :o Alles is op loopafstand als je jong bent en niet te veel spullen meeneemt.
Ik ben heen met de trein gegaan en terug met de bus twee verschillende routes en je ziet wat anders.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 12:05 
Maglev

Land: Nederland
Citeer:
Citeer:
Vanaf het hoofdstation in Krakow kun je ofwel een rechtstreeks minibusje naar Auschwitz museum nemen, ofwel een trein naar Oswiecim. Als je de trein neemt moet je wel nog de laatste 2 kilometer wandelen naar het museum.
Er rijdt ook gewoon een lijnbus vanaf het station Oswiecim die heb ik tenminste genomen en de terugweg heb ik de lijnbus vanaf het museum genomen naar Krakow.
Ik ga volgende week naar Krakau met als doel Auschwitz te bezoeken.
Weet iemand een lijnnummer van de bus vanaf station Oswiecim? En die rijdt dus naar Auschwitz I? Mijn intentie is dus om eerst naar Auschwitz I te gaan en daarna naar het kamp.

Mijn intentie is tevens om met de trein te gaan vanuit Krakow. Nadeel is idd dat ie om de twee uur gaat en gezien de openingstijden van het museum (0800-1500) plan ik de trein van 0714u te nemen, aankomst 0859u. Heb ik alle tijd! Terug zie ik wel. Iemand enig idee hoeveel een treinkaartje kost en of ik t uit een automaat moet halen of loket?
Of ik meedoe met zo'n museumtour, weet ik nog niet. Misschien heeft iemand hierover tips/ervaring? Überhaupt, als er iemand nog tips heeft, hoor ik graag! Alvast bedankt! :D

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 16:31 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Ik ga volgende week naar Krakau met als doel Auschwitz te bezoeken.
Weet iemand een lijnnummer van de bus vanaf station Oswiecim? En die rijdt dus naar Auschwitz I? Mijn intentie is dus om eerst naar Auschwitz I te gaan en daarna naar het kamp.

Mijn intentie is tevens om met de trein te gaan vanuit Krakow. Nadeel is idd dat ie om de twee uur gaat en gezien de openingstijden van het museum (0800-1500) plan ik de trein van 0714u te nemen, aankomst 0859u. Heb ik alle tijd! Terug zie ik wel. Iemand enig idee hoeveel een treinkaartje kost en of ik t uit een automaat moet halen of loket?
Of ik meedoe met zo'n museumtour, weet ik nog niet. Misschien heeft iemand hierover tips/ervaring? Überhaupt, als er iemand nog tips heeft, hoor ik graag! Alvast bedankt! :D
Hier staat het een en ander http://www.lonelyplanet.com/poland/malo ... ere-around

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 22:13 
Sneltrein

Ik weet niet of je al eens eerder in Krakau geweest bent, maar de stad is zeker het bezoeken waard + een goed uitgaansleven (goedkoop). Zou hier zeker een avondje voor vrij maken. :D

Krakau zelf heeft genoeg hoogtepunten, eventjes op een rijtje;

- Jagielloonse Universiteit, dit is een van de oudste universiteiten van Europa. Hier kan je naar binnen toe, maar het is gewoon leuk om even langs te lopen.

- Kazimierz, dit is een van de Joodse wijken van Krakau. Bekend door de film Schindler's List. Hier staat een oude synagoge, zeker het bezoeken waard.

- Lakenhallen, de plek voor souvenirs! Midden op het plein gevestigd.

- Mariakerk, dit ligt aan het zelfde plein, gewoon even om langs te lopen. (Elk uur speelt een trompetist vier noten.)

- Planty Park, dit is het stadspark. Een mooie route is via de Florianpoort, iets daar verder op is een schildermuur. Hier verkopen plaatselijke kunstenaars kunstwerken voor een kleinprijsje.

- De Wieliczka Zoutmijnen, dit ligt 13 kilometer van Krakau vandaan en is prima met een dagtour te bereiken. Zelf ben ik naar de zoutmijnen van Bochnia geweest. Dit is minder goed te bereiken vanuit Krakau en moet je tevens helemaal zelf regelen. Alleen in de zoutmijn zelf is een tour.

Genoeg reden om 2 a 3 dagen in Krakau te blijven, zeker gezien je voor Auschwitz zeker een dag nodig hebt. Vanaf het museum rijden er gratis bussen naar Birkenau. Dit is gratis te bezoeken. (Zelf heb ik hier 5 uur door gelopen, het is echt reusachtig groot!) Na dit gezien te hebben had ik totaal geen behoefte meer aan een tour door het museum. Waar de bus aankomt is ook een klein winkeltje met interessante boeken ook in het Nederlands.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2013, 20:41 
Sneltrein

Krakau, Auschwitz en Wielizcka zijn plekken waar je echt niet zal vervelen.
Hieronder enkele links die je misschien kunnen helpen te beslissen wat je wilt doen.

Krakau:
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php?f=6&t=1678
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php?f=6&t=1563
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php?f=6&t=1175

Wieliczka:
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php? ... czka#p7606

Auschwitz:
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php? ... =Auschwitz
http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php? ... witz#p7643

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00