World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 06:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 feb 2013, 18:23 
Stoptrein

Ik ben van plan aanstaande zomervakantie een reis te maken door voormalig Joegoeslavië (slovenië, kroatië, bosnië, macedonië, montenegro en servië). Nu heb ik veel gelezen over deze landen maar is het nog niet allemaal duidelijk voor mij. Ik zou graag van mensen willen horen hoe hun ervaringen zijn met deze landen en dan vooral welke steden/ plekken de moeite waard zijn om te bezoeken.

Ik ben van plan om met de trein te reizen maar het wordt mij maar niet duidelijk wat ik het beste kan doen?? een interrail ticket kopen of is het voordeliger om in die landen treinkaarten te kopen? ik ben een student met een beperkt budget dus zou graag het zo goedkoop mogelijk houden :o

Daarnaast zou ik graag van jullie horen wat jullie ervaringen zijn met hostels en hun prijzen?

Met veel dank een reiziger die er super veel zin in heeft maar nog weinig weet!! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2013, 19:12 
Trans-Siberië Express

Of een Interrail interessant is hangt er vanaf hoe je er heen wilt, hoelang en in welke landen je vooral wilt rondreizen.
Als je van plan bent met de trein erheen te gaan voor max 10 dagen zal een interrail het interessantst zijn (allesinds niet veel duurder dan losse onflexibele tickets, terwijl het veel meer voordelen biedt).
Anders kun je eventueel ook voor de Balkan Flexipass kiezen. Hiermee kun je voor 53 euro 5 dagen binnen 1 maand rondreizen in Bosnië, Servië, Montenegro, Macedonië, Griekenland, Turkije, Bulgarije en Roemenië. Er zijn ook andere passes beschikbaar als je wat langer wil blijven of eventueel in 1e klasse wil reizen. http://www.serbianrailways.com/active/e ... a_v01.html

Als je het goedkoop wilt houden kan het eventueel interessant zijn met het vliegtuig erheen te gaan. Wizzair heeft vanaf Eindhoven of Charleroi soms goedkope vluchten naar de regio die je wilt bezoeken (Eindhoven-Beograd, Eindhoven-Skopje, Eindhoven-Sofia, Eindhoven-Budapest, Charleroi-Ljubljana, Charleroi-Budapest, Charleroi-Sofia). Het is vooral interessant als je niet al te veel bagage wil meenemen, je moet zelf maar eens in het boekingssysteem van wizzair kijken of 1 van deze vluchtjes uitkomt. Je kunt eventueel ook terugvliegen vanuit een andere stad.
Als je persee met de de trein erheen wilt zal het interessantste een Europa Spezial van de Duitse spoorwegen zijn. Hiermee kun je voor 39 euro van elk station in Duitsland naar verschillende stations in Hongarije of Kroatië reizen. Je moet het wel 3 maanden op voorhand boeken, en hebt treinbinding. Weinig flexibiliteit dus.

Plekken die je kunt bezoeken: Bled, Ljubljana, Postojna/Skocjan (grotten), Plitvice, Split, Dubrovnik, Kotor, Budva, Beograd, Novi Sad, Sarajevo (aanrader!), Mostar, Skopje, Ohrid.
Dit zijn vooral kleinere steden, maar de meeste zijn zeker gezellig. Bled, de grotten en Plitvice is vooral natuur. Als je wat meer wilt weten over een stad kun je eens kijken op de Engelstalige versie van Wikivoyage. Daar staat zowat alles per stad beschreven. http://en.wikivoyage.org/wiki/Main_Page
Buiten het gebied waar je heen wou kun je ook nog denken aan Budapest, Plovdiv (Bulgarije), Brasov (Roemenië), Sibiu (Roemenië). Het kan eventueel ook nog uitkomen als je vanuit daar kunt terugvliegen. De Roemeense steden zijn wel niet heel erg groot, dus daar moet je alleen maar heengaan als het echt uitkomt.

Hostels zijn in deze landen zeer verschillend. Je hebt er al voor 5 euro waar je zowat enkel een bed hebt, maar je hebt er ook luxere die soms 20 euro kosten maar waar je ook meer krijgt voor je geld. Aan de kusten zijn er niet altijd Hostels te vinden, maar is het eerder de gewoonte dat mensen privekamers in hun huis verhuren. Deze gaan meestal klanten gaan zoeken in de buurt van het busstation. Als je er voor de eerste keer komt lijken het oplichters, maar het is dus de gewoonte daar. Ik kan je wel aanraden dat je altijd best eerst de kamer bekijkt voor je definitief bevestigd, want er kunnen echt krotten tussen zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2013, 21:06 
Sprinter

Je hebt in landen als Kroatie, Bosnie en Montenegro niet veel treintrajecten. Vanaf december is het blijkbaar niet meer mogelijk om met de trein van Boedapest naar Sarajevo te reizen of andersom en de nachttrein van Sarajevo naar Zagreb (en andere kant op) rijdt niet meer. Ook de trein tussen Sarajevo en Belgrado rijdt niet meer en de trein van Sarajevo naar Ploce, Kroatie rijdt ook niet meer. Echt heel jammer, het beste is dus om voornamelijk met de bus te reizen. In Slovenie kun je heel gemakkelijk reizen met de trein.
Bled is schitterend, de halte is Bled-Lesce en van daar kun je de bus nemen naar het meer van Bled. Ljubljana is een leuke plaats en niet al te groot. Ik ben zelf niet in de Postojna grotten geweest maar wel in Skocjan, was erg mooi (entree was iets van 20 euro, maar wel de moeite waard). Het beste is om de trein te nemen naar Divaca en van daar uit gaan er busjes naar de entree van de grotten. Na 4 uur in de middag gaan er geen busjes meer heen en terug. Als het goed is gaat er elk uur een busje, en het is gratis.

In Kroatie kun je met de trein van Zagreb naar Split, je kunt met de trein van Zagreb naar Cakovec (via Varazdin, dat is ook een mooi plaatsje) en met de trein van Rijeka naar Osijek en Vinkovci via Zagreb. Zagreb-Split is met de intercity ongeveer 5 uurtjes, maar je kunt ook een nachttrein nemen en dat duurt ongeveer 9 uur dacht ik. Van Zagreb naar Rijeka is 4 uurtjes. Van Zagreb naar Osijek is het 4 uur ongeveer met de intercity. Zagreb leuke stad, niet te groot en makkelijk te doen in een dag. Rijeka niet echt een bijzondere stad maar wel een goede stad om bijv. naar het eiland Krk te gaan of Pula (is 2 uur met de bus, misschien ver maar kan in 1 dag). Zadar is een leuke stad, wel toeristisch in de zomer, van uit hier kun je bijv. excursie doen naar de Kornati eilanden. Van Zadar gaan er drie treinen per dag naar Knin en van daaruit kun je met de trein naar Zagreb of Split. Split is een leuke stad voor 1 dagje, ook erg toeristisch, van uit Split kun je naar de eiland Brac en Hvar bijv. Dubrovnik mooie stad, klein en erg toeristisch maar voor 1 dagje ook zeker de moeite waard. Split-Dubrovnik met de bus is ongeveer 4 uur. Wat ik zelf een leuke stad vond en niet al te toeristisch is Osijek, een topper vooral omdat het niet zo bekend is. In de buurt van Osijek heb je Kopacki Rit een moerasgebied wat beschermd is.
Vanuit Osijek kun je naar Vinkovci met de trein, heel veel treinen rijden er niet. Vinkovci is een kleine plaats, had het zelf wat groter verwacht. Vanuit hier gaat er 1 keer op een dag (dacht ik)een trein naar Belgrado (vanuit Zagreb). Jammer genoeg rijdt er dus geen trein meer van Osijek naar Boedapest of van Osijek naar Sarajevo.

In Bosnie rijden er dus heel weinig treinen, ik weet niet precies hoe de nieuwe regeling is geworden, alleen dat er heel wat treinen uit zijn gevallen, jammer genoeg. Er rijdt nog 1 trein overdag van Zagreb naar Sarajevo (en andersom). Sarajevo is zeker de moeite waard, je kunt je wel meerdere dagen vermaken, maar 1 dagje stad zou op zich al voldoende moeten zijn. Als je meerdere dagen in Sarajevo verblijft is misschien Ilidza iets, daar in de buurt heb je Vrelo Bosne, de oorsprong van de rivier de Bosna waar ze een park rondom hebben gemaakt. Ook zou het tunnelmuseum iets kunnen zijn wat je kunt doen als je in Sarajevo bent, zelf vond ik het niet echt bijzonder, maar er gaan wel heel veel excursies heen en denk dat het wel iets is wat je gezien moet hebben. Vlak buiten de stad heb de geitenbrug, het is ongeveer een half uurtje lopen vanaf de oude bibliotheek, en je loopt dan een heel stuk over een oude weg waar nu geen auto's meer mogen rijden. Als je de brug over steekt en de weg verder vervolgt kom je weer uit in Bistrik, hier heb je ook nog een oude franciscanenklooster staan en de bierfrabriek van Sarajevsko. In de buurt van Sarajevo ligt Fojnica, het plaatsje zelf stelt niet veel voor, maar de mensen gaan er heen voor het meer boven op de berg (is ongeveer een uurtje met een bus, in de weekenden gaan er veel locals met de bus en kun je voor weinig geld de berg op. in het meer leeft een bijzonder diertje, een soort vis met pootjes, die ook op het land kan leven.) Ook in de buurt ligt Visoko waar er meerdere bergen in de vorm van piramides staan (het plaatsje zelf is niet groot en verder is er niet veel te zien).
Mostar is vooral de oude brug, maar denk ook dat dit iets is wat je gezien moet hebben. Wat ik vooral leuk vond om te bezoeken is het museum aan het begin van de brug, waar ze een film vertoonden over de herbouw van de brug.Zeer interessant. Het plaatsje is niet echt heel groot, wel heel toeristisch. Ik was er zelf de eerste keer in mei, en overdag waren er veel dagjes mensen en in de avond was er niemand te vinden, dat was ook wel heel apart. In de zomer is het wel anders, maar nog steeds niet echt heel druk in de avonden. Dingen die je kunt bekijken in de omgeving, Blagaj (er staat daar een Tekija die heel bekend is, jammer genoeg toen ik er was in 2011 was ie dicht, maar vanaf vorig jaar is het als het goed is weer open), Pocitelj (is een oud plaatsje, er wonen nog steeds mensen, maar er staat ook een ruine boven aan), Medugorje (plek waar een aantal mensen Maria zouden hebben gezien dus nu is het een bedevaartsoord) en de Kravica watervallen. Verdere plaatsen in Bosnie die het bezoeken waard zijn volgens mij, zijn Jajce (en dan vooral het meer), Bihac, Banja Luka (hoofdstad van het Servische gedeelte, vond het zelf tegenvallen maar goed als je een goed beeld wilt krijgen van Bosnie moet je alles gezien hebben en niet alleen Mostar en Sarajevo), Tuzla, Trebinje, Visegrad. Niet echt grote plaatsen, maar ook niet toeristisch, dat maakt het volgens mij wel het leukste. Het Sutjeska nationaal park vond ik echt schitterend, wel slecht te bereiken, zonder auto bijna niet te doen. Het was al een uur de berg op met de auto en dan nog 2 uur lopen naar een meer, maar het was het zeker weten waard.

In Montenegro lopen er ook weinig treinsporen. Er gaat een trein van Belgrado naar Bar en terug. Als het goed is gaat er ook een trein van Podgorica naar Niksic (tweede stad van Montenegro). Podgorica is niet een grote stad en niet een hoofdstad zoals je dat zou verwachten. Plaatsen die misschien het bezoeken waard zijn, Kotor (mooie plaats, ook leuk is de wandeling naar de ruine boven op de berg.) Echt strand heb je niet, het zijn meer aanleg plaatsen voor boten. Plaatsen in de buurt die je kunt bezoeken zijn Tivat, Perast (wat ik zelf schitterend vond is de busrit langs de baai van Kotor, elke bus die je neemt van bijv. Herceg Novi naar Kotor of de andere kant op gaat er langs). Iets verder ten zuiden van Kotor ligt Budva, erg toeristisch maar wel leuk plaatsje om een keer geweest te zijn. Wat ik zelf ook erg leuk vond was Cetinje, de oude hoofdstad van het land en de stad waar de koninklijke familie heeft gewoond, totaal niet toeristisch en denk dat het juist vaak wordt vergeten door toeristen. In het park Lovcen ligt het plaatsje Njegusi, bekend om de ham dat er vandaan komt. Het plaatsje is hooggelegen en de omgeving is erg mooi.
Oja dichtbij Budva (5 kilometer ten zuiden) ligt Sveti Stefan. Bekend plaatsje, wat een schiereilandje is. Ik was er in 2011 en toen was het nog niet mogelijk voor toeristen om het eiland op te gaan, maar later hoorde ik dat ze het wel op willen gaan stellen voor toeristen, nu is het alleen nog voor mensen die daar in een hotel verblijven. Je hebt er wel een strand naast, wat er wel mooi uitzag. Nog verder naar het zuiden aan de kust heb je Bar, de plaats waar het treinspoor eindigt. De plaats zelf is vrij nieuw, door een aardbeving is de oude stad verwoest. De stranden in Bar zijn niet echt mooi. Wat nog wel leuk is misschien is de oude olijfboom, die iets van 2000 jaar is en de oudste ter wereld (zeggen ze in ieder geval), ook leuk om misschien te bezoeken is Stari Bar, een ruine 4 kilometer ten noorden van het centrum. Vanuit bar kun je ook naar Virpazar en van daaruit kun je boottripjes doen over het Skadarmeer. Ten zuiden van Bar heb je nog Ulcinj, leuke plaats en heel anders dan de andere plaatsen aan de Montenegrijnse kust. Vooral Albaanse invloeden, er komen ook veel Albanezen (uit Albanie maar ook uit Kosovo).

In Servie is Novi Sad een stad wat het bezoeken waard is, ik vond dit zelfs de leukste plaats (leuker dan Belgrado en Nis), in de buurt van Novi Sad heb je Petrovaradin, ligt tegenover Novi Sad, je hoeft alleen een brug over te steken. Vanaf een bushalte over die brug gaat een bus naar Sremski Karlovci. In de buurt van Novi Sad heb je nog Fruska Gora, een nationaal park. Vojvodina (autonome provincie) is voornamelijk plat met uitzondering van Fruska Gora. In het park liggen veel kloosters.
Belgrado is ook het bezoeken waard, het is een echte hoofdstad. Ik had een verhaal getypt met wat er allemaal te doen is als antwoord op een vraag van iemand anders, staat tussen het steden hoofdstuk.
Waar ik zelf nog eens naar toe wil is Mokra Gora en het Tara nationaal park (was de bedoeling, maar de auto ging kapot jammer genoeg), wel heb ik wat van de omgeving kunnen zien, en dat zag er echt heel mooi uit. Het is wel lastig om er te komen zonder auto, maar het zou wel kunnen. Ik ben van plan om het deze zomer te gaan proberen. Verder is Nis wel een leuke stad om een dagje te verblijven. Het centrum is niet groot, het bekendste is denk ik wel het fort in de stad zelf, de romeinse opgravingen in de buurt en een toren bekleed met schedels. Niet al te ver van Nis heb je ook nog de hoogste berg van Servie, Kapoanik. Verder niet veel info over Servie wat het bezoeken waard is. Ik heb zelf toen ik in Servie was eigenlijk alleen maar de trein genomen (de eerste keer in ieder geval), Novi Sad-Belgrado-Nis-Bar. Was allemaal goed te doen. Ik las nadat ik terug was verhalen over dat het soms gevaarlijk kan zijn in de treinen, ik heb er in ieder geval niets van gemerkt en vond het juist fijn om met de trein te reizen.

Zo heel veel info, en ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik hoop dat je het leuk gaat hebben in die landen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2013, 01:09 
Stoptrein

Super dit is informatie waar ik wat aan heb!! ik ga het allemaal even uitzoeken en als ik er niet uitkom zal ik het laten weten :wink:
Veel dank voor jullie informatie :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2013, 09:15 
Trans-Siberië Express

Nmm is een IR amper de moeite waard-vanwege de al aangegeven zeer bepertke tal aan lijnen en treinen. Ieder aldaar reist per BUS- dat kennen NLers niet- voor lange afstand, dus denken ze er nooit aan. Zonder IR ben je dus veel flexibeler in je keus. Langsheen de kust Kroatie gaat szomers ook een boot-Jadrolinija.
NL Studenten hebben geld zat en bovendien hersens om slim ermee om te gaan. Buitendien is de pivo=bier in die regios' uitermate goedkoop.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2013, 09:54 
Thalys

arrivant schreef:
NL Studenten hebben geld zat (...)

Pardon? :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2013, 22:36 
Trans-Siberië Express

arrivant schreef:
Langsheen de kust Kroatie gaat szomers ook een boot-Jadrolinija.
NL Studenten hebben geld zat en bovendien hersens om slim ermee om te gaan. Buitendien is de pivo=bier in die regios' uitermate goedkoop.
Dan heb je toch een ronduit scheef beeld van de student van tegenwoordig. Deze zal niet zo snel de Jadrolinija pakken om van A naar B te reizen in Kroatie, tenzij het een eiland is. Bussen gaan vaak genoeg langs de kust dus die zou ik aanbevelen, het uitzicht is ook prachtig vanaf het vaste land. En dat studenten geld zat hebben zal in sommige gevallen best waar zijn, maar in de meeste gevallen zeker niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 maart 2013, 21:59 
Intercity

Waaaw ! Merci Bruno en San, voor alle info ! Dromen en plannen nu !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 maart 2013, 21:14 
Intercity

Tomas schreef:
Ik ben van plan om met de trein te reizen maar het wordt mij maar niet duidelijk wat ik het beste kan doen?? een interrail ticket kopen of is het voordeliger om in die landen treinkaarten te kopen? ik ben een student met een beperkt budget dus zou graag het zo goedkoop mogelijk houden

Ik ga o.a. ook naar deze landen in de zomer (Kroatë, Bosnië, Montenegro en Servië). Wij hebben ervoor gekozen om geen InterRail pass te kopen.
-Meer vrijheid qua tijd.
-Meer vrijheid qua vervoer, als de bus comfortabeler blijkt te zijn (wat blijkbaar ook is), voel je je niet ''schuldig'' om de bus te pakken.
-Beperkte spoorwegen en dienstregelingen.

Triëst - Pula http://www.autostazionetrieste.it/index ... 2&Itemid=0
Pula - Zagreb http://www.buscroatia.com/
Zagreb - Bihaç http://www.bhtourism.ba/ger/gettingther ... _mjesto=;4
Bihaç - Sarajevo http://www.visitsarajevo.biz/maps-guide ... jevo/bihac http://www.bhtourism.ba/eng/bybus.wbsp

Sarajevo - Podgorica http://www.sarajevo-tourism.com/eng/aut ... acaji.wbsp
Podgirica - Budva http://www.visit-montenegro.com/transport-bus.htm

Bruno schreef:
Hostels zijn in deze landen zeer verschillend. Je hebt er al voor 5 euro waar je zowat enkel een bed hebt, maar je hebt er ook luxere die soms 20 euro kosten maar waar je ook meer krijgt voor je geld. Aan de kusten zijn er niet altijd Hostels te vinden, maar is het eerder de gewoonte dat mensen privekamers in hun huis verhuren. Deze gaan meestal klanten gaan zoeken in de buurt van het busstation. Als je er voor de eerste keer komt lijken het oplichters, maar het is dus de gewoonte daar. Ik kan je wel aanraden dat je altijd best eerst de kamer bekijkt voor je definitief bevestigd, want er kunnen echt krotten tussen zitten.

Dus als je in bijvoorbeeld Sarajevo aankomt staan er mensen je duidelijk op te vangen op het busstation die een slaapplek aanbieden? Is dit beter dan een hostel, of hoe moet ik het zien?

5 euro?? Waar zie jij dat? Op bijvoobeeld hostelbookers heb je meestal voor 10 - 15 euro een hostel.

Wat is raadzaam als je in mei/juni gaat? Vooraf boeken, of ter plekken uitzoeken? En dan doel ik op de beschikbaarheid en de prijs.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 maart 2013, 21:30 
Trans-Siberië Express

Citaat:
Dus als je in bijvoorbeeld Sarajevo aankomt staan er mensen je duidelijk op te vangen op het busstation die een slaapplek aanbieden? Is dit beter dan een hostel, of hoe moet ik het zien?
Dat is vooral aan de kusten, in Sarajevo zijn er wel genoeg Hostels. Ik zou dus gewoon een hostel nemen.
Waarschijnlijk zijn er ook wel mensen die de treinen/bussen opwachten in Sarajevo, maar het zullen er minder zijn dan aan de kusten.
Citaat:
5 euro?? Waar zie jij dat? Op bijvoobeeld hostelbookers heb je meestal voor 10 - 15 euro een hostel.

Ook gewoon op Hostelbookers hoor :P > http://www.upl.co/uploads/sarajevo.png
Het zou wel kunnen dat sommige in het hoogseizoen hun prijzen wat hoger zetten.

Citaat:
Wat is raadzaam als je in mei/juni gaat? Vooraf boeken, of ter plekken uitzoeken? En dan doel ik op de beschikbaarheid en de prijs.
In mei/juni zul je geen problemen hebben met volle hostels normaalgezien, maar het kan wel zijn dat ze wat goedkoper zijn als je op voorhand online boekt. Je bent er dan wel minder flexibeler door, maar anderzijds is het geen ramp als je niet opdaagt in een hostel wat maar 5 euro heeft gekost.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur