World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 19:38

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 mar 2013, 10:06 
Stoptrein

Land: Nederland
Beste mensen,

Voor het eerst op deze forum, zag zoveel leuke verhalen en leuke reacties van mensen dat ik ook ook van plan ben om dit jaar met een goede vriend, een treinreis door Europa te maken. :D

Nou ben ik zeg maar echt een groentje en alhoewel ik al veel informatie heb gelezen heb ik toch nog enkele vragen. Ook advies is echt van harte welkom.

Ik wil dus in de periode van begin juli gaan, wij zijn beide studenten (<25) dus helaas aan vakanties gebonden.
Nou wil ik graag de volgende steden bezoeken: Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk,Groot-Brittannië , Italië, Montenegro, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië. Nou heb ik dus absoluut geen weet van wat ideale routes zijn om het optimale eruit te halen, dus ik ben niet gehecht om al deze landen te zien hoor, alhoewel ik een sterke voorkeur heb voor de 'grote' steden zeg maar. ( ik weet ook niet echt welke InterRail pas geschikt is om te nemen) Verder gaat mijn voorkeur ook uit naar het overnachten in een slaaptrein of hotel.

Met wel bedrag moet ik ongeveer rekening houden, alle kosten bij elkaar? Zijn er nog andere omstandigheden waar wij rekening moeten houden? Papieren die je moet regelen? Kleding en spullen die je absoluut moet meenemen? iets wat verder voor ons normaal is, maar niet word getoloreerd in andere landen? Verdere weetjes zijn ook welkom.

Bij voorbaat excusses als ik 'domme' vragen stel, :oops: maar stel jullie reacties zeer op prijs. Ik kijk er met smart naar uit.

Groetjess :wink:

BerichtGeplaatst: 05 mar 2013, 20:30 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Alle "steden" die je opnoemt zijn landen. :mrgreen: Als ik jullie voorkeuren zo lees, kun je je beter richten op een haalbare "stedenreis" met een InterRail-pass in de hand, dan puur op de landen zelf. Zo zijn de meeste Noorse steden bijvoorbeeld ècht geen klap aan, de natuur daarentegen is práchtig. Ander probleem is dat Groot-Brittannië een uithoek in het InterRail-gebied is en de Eurostar een torenhoge toeslag heeft (€70,-).

De overige landen zijn op zich redelijk te combineren, ik zeg zo maar even wat per land wat interessant zou kunnen zijn:
-Frankrijk: Lyon, Marseille, Bordeaux (Paris is echt om de hoek, daar ben je binnen 3 uurtjes per Thalys, vaak wordt toch afgeraden dit op InterRail mee te pakken)
-Spanje: Barcelona, Madrid, Valencia.
-Portugal: Porto, Lissabon
-Italië: Roma, Venezia (Napoli als je wat avontuurlijker bent)
-Montenegro: Heb begrepen dat Kotor schijnbaar erg de moeite is, maar 'grote' steden heb je niet in dit land (in heel voormalig Joegoslavië zijn Belgrado en Skopje [ook een aanrader overigens!] volgens mij de grootste)
-Zwitserland: Heb nooit van iemand gehoord dat er echt een 'bruisende' stad is in dit land. Het is volgens mij ook vooral de natuur waar je het voor moet doen in dit land.

Afgaande op je openingspost heb ik de volgende tips nog:
-Hongarije: Budapest is echt een absolute must-do! Ligt ook heel goed op de route als je graag naar Montenegro wilt.
-Servië: Belgrado (meningen verschillen erg op het forum overigens, ik vind het wel een fantastisch oord!)
-Ga er niet van uit dat alle hoofdsteden per definitie bruisende grote steden zijn!

Bedrag waar je rekening mee moet houden: Hoe lang wil je gaan? Heb je er problemen mee om in hostels te overnachten op slaapzalen?k
Papieren te regelen: Je verzekeringen op orde hebben en daar de benodigde papieren van meenemen. Paspoort is volgens mij enkel voor Macedonië(?) & Turkije nog nodig in het InterRail-gebied.
Dingen die voor ons 'normaal' zijn en je beter niet in het buitenland kan doen: Op het geweldige idee komen om deodorant te gaan spuiten midden in het rijtuig (heb dat een paar Nederlanders eens in Roemenië zien doen, die werden echt knettergek verklaard door Roemenen [...en terecht]) & denken dat heel de wereld Engels spreekt.

BerichtGeplaatst: 06 mar 2013, 16:34 
Trans-Siberië Express

Land: België
Montenegro is een beetje een uithoek als je verder niks in die buurt wilt zien. Wat eventueel wel kan is vanaf de Italiaanse kust (bv Bari) een ferry nemen naar Montenegro. Interrail is niet geldig en geeft ook geen korting op deze ferry, de normale prijs zal rond de 50 euro per enkele reis zijn. Ik zou hem dus maar in 1 richting nemen, en vervolgens Montenegro over land verlaten.

Mogelijke reis:
Nederland-Parijs(doorreis)-Irun(doorreis)-Lissabon-Barcelona-Marseille/Nice/Cote d'azur-Rome-Bari-Boot naar Bar in Montenegro-Budva&Kotor-Dubrovnik (mooie stad in Kroatië)-Split-nachttrein naar Budapest of Praag en vervolgens terug naar Nederland.

Budapest is zoals Accelerat al zei zeker de moeite waard, als je daar al geweest bent kun je ook voor Praag kiezen. Praag is ongeveer even mooi als Budapest.
Als je niet geïnteresseerd bent in Dubrovnik kun je ook eventueel in Bosnië Mostar en Sarajevo gaan bezoeken. De treinverbindingen naar Bosnië zijn wel slechter. Als dat je ook niet interesseert kun je vanaf Bar of Podgorica (Montenegro) de rechtstreekse nachttrein naar Budapest of Praag nemen.
Tussen Barcelona en Rome kun je ook een luxe Cruiseferry nemen. Met Interrail krijg je een kleine korting waardoor de prijs in de zomer ongeveer 100 p.p. euro zal bedragen.

Qua kosten hangt het er helemaal vanaf hoe lang je gaat en waar je vooral blijft.
Het prijsniveau in Scandinavië en Zwitserland is nog hoger dan in Nederland, in Spanje en Italië iets lager, en in Oost-Europa veel lager.
Citeer:
Paspoort is volgens mij enkel voor Macedonië(?) & Turkije nog nodig in het InterRail-gebied.
In geen enkel land in het Interrailgebied is nog een paspoort nodig. Identiteitskaart is overal voldoende. Voor Turkije moet je wel aan de grens een visumsticker van 15 euro kopen dat je ofwel in je paspoort plakt, ofwel op een apart papiertje bij je identiteitskaart houdt.

BerichtGeplaatst: 06 mar 2013, 21:08 
Thalys

Ben nog beginnend reizigster, maar misschien heb je aan de volgende tips iets. Heb alleen de landen neergezet die ik zelf heb bezocht.
Oostenrijk: Nog geen grote steden bezocht, maar wel Tirol. Een supermooi natuurgebied, maar daar heb je met stedentrip nu natuurlijk niet zoveel aan.
Denemarken: Kopenhagen is sfeervol! Er zijn veel van die typisch goed onderhouden Europese gebouwen, maar door alle straatartiesten, lichtjes, muziek, mensen en een klein pretpark is het er heel gezellig. Nadeel is dat die Kleine Zeemeermin een pokke end lopen is, maar toch leuk om gezien te hebben. Wijk Christiania is tenslotte heel speciaal om te bezoeken. Het is een soort eigen stad in de stad, waarbij het er vooral op één groot hippiekamp lijkt.
Groot-Brittannië: Het is een tijdje geleden, maar London heeft zoveel toeristische dingetjes dat er genoeg leuks te zien valt. Edinburgh is heel anders dan London, maar door oude gebouwen ook interessant.
Noorwegen: Het kon aan de regen liggen, maar Oslo viel een beetje tegen. Het heeft veel nieuwbouw, rondom het station is het één grote bouwput en eigenlijk oogt het vooral als een grote zakenstad. De typische toeristische plekken zijn dan wel de moeite waard! Bergen, de oude hoofdstad, is zeker leuk. De sfeer is daar echt geweldig. Het leek wel of er geen onaardige mensen bestaan daar. Narvik is niet heel veel te doen, maar wel interessant om eens een stad boven de poolcirkel te bezoeken. Veel natuur in de buurt.
Zwitserland: Bern is écht een ontzettende mooie, bijzondere, stad. Lauterbrunnental ook absolute aanrader.

Succes!

BerichtGeplaatst: 06 mar 2013, 21:19 
Trans-Siberië Express

Vroeger ben ik vaak op vakantie geweest naar Zwitserland. Er zijn gewoon een heel aantal fraaie steden. Denk aan Bern, Lausanne, Zürich en als je geld teveel hebt en van horloges houdt: Genève. Persoonlijk vind ik Zwitserland veels te duur en daarom vermijd ik het land liever. Genève is overigens de duurste stad van de wereld.
In Noorwegen betaal je bijvoorbeeld onevenredig veel voor een pilsje.

BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 20:08 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Paspoort is volgens mij enkel voor Macedonië(?) & Turkije nog nodig in het InterRail-gebied.
In geen enkel land in het Interrailgebied is nog een paspoort nodig. Identiteitskaart is overal voldoende. Voor Turkije moet je wel aan de grens een visumsticker van 15 euro kopen dat je ofwel in je paspoort plakt, ofwel op een apart papiertje bij je identiteitskaart houdt.
Toen ik vorig jaar met de bus door Kosovo en Albanië, richting Montenegro ging had de hele bus wel een paspoort bij. Ik had de mijne gelukkig ook mee.
De douane-medewerkers waren behoorlijk nors... Vraag me nog steeds af wat ze van een gewone ID-kaart zouden vinden... Ik durfde het niet uit te testen :-)

BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 21:07 
Trans-Siberië Express

In Kosovo heb je inderdaad nog een paspoort nodig, maar dat is geen Interrailgebied. Albanië mag tegenwoordig ook al met alleen een identiteitskaart trouwens.

BerichtGeplaatst: 08 mar 2013, 04:44 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In Kosovo heb je inderdaad nog een paspoort nodig, maar dat is geen Interrailgebied.
Zvečan geraak je volgens mij nog steeds binnen met een ID kaart 8) maar dat is feitelijk dan ook InterRailgebied :P
Er rijden trouwens sinds kort van die splinternieuwe Russische treinstellen die de ŽS recent geleverd heeft gekregen heen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00