World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 10:11

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 21:24 
Sprinter

Deze zomer ga ik met een vriendin reizen door Rusland en Oekraïne. We beginnen in Novosibirsk, waar we 4 weken verblijven. Daarna gaan we in twee weken naar Moskou treinen, met als tussenstops Omsk-Tsjeljabinsk-Jekaterinburg-Perm-Kirov-Nizjni Novgorod-Vladimir. Daarna vliegen we vanaf Moskou naar Odessa, en gaan we nog naar Lviv en Kiev.

We weten alleen niet hoe we dit met treinkaartjes moeten doen. Heeft iemand ervaring met deze gebieden? Een deel van de Russische steden ligt op de lijn Moskou-Vladivostok (Transsiberische spoorlijn), maar Perm en Tsjeljabinsk weer niet. Is het goedkoper om ter plekke kaartjes te kopen of van tevoren al een soort Transsiberische spoorlijn-ticket die voor een bepaalde tijd geldig is (als dat bestaat)?

En zitten deze treinen vaak vol in de zomer? Als we 8 uur moeten reizen om van stad naar stad te komen is een zitplaatsje geen onnodige luxe. :) Moeten we van tevoren (via de treinreiswinkel?) bepaalde trajecten alvast hier reserveren, of is dat onnodig en verspild geld?

Dezelfde vragen heb ik eigenlijk ook voor Oekraïne. :)

Bedankt alvast!

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 23:33 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
We weten alleen niet hoe we dit met treinkaartjes moeten doen. Heeft iemand ervaring met deze gebieden?
Met deze gebieden niet, maar met kaartjes regelen voor in Rusland in het algemeen wel. De afgelopen zomer heb ik tickets besteld online bij de RŻD. Het is een zeer degelijk systeem, waarbij je zelfs een rijtuig en plaats kan aanklikken op een digitaal plattegrondje van de trein (probeer dat maar eens te vinden in West Europa :P ). Betalen gaat per creditcard. Vervolgens print je een A4'tje uit waarmee ze aan elk elektronisch loket in Rusland je daadwerkelijke kaartjes kunnen uitprinten (ook net voor vertrek).

De link is http://ticket.rzd.ru/pass . Ik dacht niet of nauwelijks naar het Engels vertaald. Maar google translate helpt je daarbij. Afhankelijk van je kennis van Russisch(achtige talen) en geluk met een Engelssprekende loketbediende, is het vaak makkelijker om op je gemak tickets te boeken via die site, dan jezelf aan het loket duidelijk proberen te maken over wat voor tickets je wilt. Ook hoef je je dan niet te stressen dat je trein straks uitverkocht is en dat je daardoor je reisplan moet veranderen.

Daar verkopen ze trouwens enkel tickets voor langeafstandstreinen (volgens mij is dat wat je nodig hebt op jouw route). Voor elektrichka's (stoptreintjes) zijn geen reservaties en koop je je ticket veel makkelijker aan het loket of in de trein.

Als je het niet erg vindt om meer te betalen, zijn er ook websites die tickets van de RŻD doorverkopen zich richtend op buitenlandse toeristen. Die zijn wel perfect in het Engels enzo. Maar als je er niet uitkomt met ticket.rzd.ru kan ik je altijd proberen te helpen.
Citeer:
of van tevoren al een soort Transsiberische spoorlijn-ticket die voor een bepaalde tijd geldig is (als dat bestaat)?
Bestaat niet.
Citeer:
En zitten deze treinen vaak vol in de zomer? Als we 8 uur moeten reizen om van stad naar stad te komen is een zitplaatsje geen onnodige luxe. :)
Daar hoef je je geen zorgen over te maken, in Rusland kom je een langeafstandstrein trein niet binnen als je geen plaats hebt gereserveerd (ticket gekocht) ;)
Hoe vol ze zitten durf ik niet te zeggen, maar met behulp van het online boekingssysteem kun je regelmatig kijken naar hoeveel beschikbare plaatsen er nog zijn voor een bepaalde trein, en zo tot conclusies komen over hoe snel die uitverkocht worden. Zo heb ik dat vorige zomer gedaan (en tot de conclusie gekomen dat je op de trein Chişinǎu-Moskva zeker van te voren moet reserveren, omdat hij vrijwel dagelijks 100% vol zit :o - sowieso is het in Rusland & co. relatief vaak het geval dat treinen 100% vol rijden)
Citeer:
Dezelfde vragen heb ik eigenlijk ook voor Oekraïne. :)
Alle antwoorden van hierboven gelden ook voor Oekraïne :) alleen de link verschilt - http://booking.uz.gov.ua/en/ (deze is trouwens wel perfect in het Engels vertaald)

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 11:49 
Trans-Siberië Express

kuba heeft de essentie al verteld, en voor UKR geldt vrijwel hetzelfde, maar met andere site om te boeken. UKR is trouwens veel, veel goekoper-voor de toerist-als RUS, dat door veel NLers als vrij duur wordt ondervonden (hotels, uit eten=juist de zaken die de toerist nodig heeft)
JA, DIE treinen (want de onbekende toerist kiest vooral de overbekende nr 1 treinen uit) zijn zeer vaak-zeker szomers-volgeboekt, in alle klassen.
LEES seat61.com voor meer info-o.a. hoe die treinen er van binnen uitzien en wat je kan verwachten=geen privacy dus.
In NL is een buro dat het voor je kan boeken-a 10 eur/extra pp/per rit, rusreis.nl. Zij doen ook visumservice.
Overigens: waarom vlieg je Mow-ODS? Veel simpeler en bergen goedkoper om te treinen: Mockba-Kyiv-Odesa-Lviv-kan je zelfs makkelijk per trein terug naar NL.
Alleen treinen op Vladimir zijn wrs elektrishka, de rest is allemaal long-distance. Prijzen in RUS verschillen per trein en per periode-met opslag tot 50% van de basisprijs.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 19:45 
Sprinter

Kuba, bedankt voor de tips en de links! Ik zal eens even uitzoeken wat voordelig en handig is.

arrivant, de reden dat we Moskou-Odessa willen vliegen is dat dat een stuk sneller is! En we de twee weken daarvoor al vele uren in de trein doorbrengen. Weet jij misschien hoeveel een treinticket Lviv-Amsterdam zou kosten? Daar doe je toch wel 1,5-2 dagen over per trein?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 09:56 
Trans-Siberië Express

Re fly: maar met de andere route doe je gewoon 3 nachten trein- naar buiten valt niet veel te zien, dus je verliest geen reële tijd. met zo'n vlucht ben je tenminste een halve dag kwijt in de dag.
Re van Lv naar NL: hangt ervan af hoe je het aanpakt-en het kan in net 24 uur.
Fly; WIZZair vliegt cheap van Kyiv en Lviv naar DTM=Dortmund, dit is een Ryan achtige low-cost.
RYAN vliegt vanaf Krakow, WIZZ vanaf Katowice nearby naar EHV. Er gaan direkte nachtbussen en om de dag (meen ik) dito treinen Lviv-Krakow.
Route geheel per trein: Vanaf Przemysl (POOlse grensplaats) OF de direkte trein naar Szczecin (ook al snachts), dan via Berlin, OF de route tot Wroclaw-dan via |Dresden-Magdeburg. ALS je PL in weekend doet kost je dat het weekendticket (podroznika) = 75 PLN= nog geen 20 eur.
Szcz-Bentheim via bahn.de boeken (en dan wel die treinen nemen)- vanaf 29 eur. Of voor 10 eur in Szcz kaartje naar Berl en vanaf daar via nshispeed of bahn voor/vanaf 39 of 49 naar elk NS-station.
Nog een opm over RUS: omdat je steeds (voor RUS dan) korte stukken aangeeft, kan je merken dat veel ervan NIET online zijn te booken-al kan je wel de tijden zien. dat komt door het quota systeem: reizigers naar de hoofdstad van de rode wereld, Mockba, krijgen voorrang, daarna worden pas 24 uur tevoren-of soms pas nadat de trein de vorige grote stop heeft verlaten- de overgeschoten lege plaatsen in het systeem gegooid.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00