World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 nov 2017, 06:36

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: TOP 10 - Mooiste trein routes
BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 07:37 
Trans-Siberië Express

Ja ik weet dat het is niet het eerste topic op dit onderwerp maar ik vind altijk zulke listje leuk :D

Mijn:

1. Bernina Express route in de winter (Italie/Zwitserland) - Ongelooflijk mooi. Ik ga later een reisverslag plaatsen
2. St Ives - St Erth (VK) - kort maar mooi. De lijnen naar Roscoff en Paimpol in Frankrijk zijn vergelijkbaar, maar er rijdt alleen maar een paar treinen per dag.
3. Belgrado - Bar (Servie/Montenegro)
4. Ajaccio - Calvi via Corte (Frankrijk) - Er was a rail-away afdelingen afgelopen week....kan ik iedereen aanraden.
5. Karlovy Vary - Marianske Lazne (tsjechie) - Kort diesel lijntje, mooi, die gaat echt via dorpen enzo.
6. Nice - Digne (Frankrijk) - Een lijn in de bergen zoals veel anders maar deze is toch bijzonder.
7. Schotland (VK), alle lijnen naar Mallaig and Loch
8. Edolo - Brescia (Italie) - Tof diesel lijntje, gaat ook via kleine dorpen... Er rijdt een bus tussen Edolo en Tirano.
9. Clermont-Ferrand/Nimes (Frankrijk)
10. Hongarie-Brasov (Roemanie) - Gaaf lijn, je ziet alles wat ik houd in treinreizen: natuur (bergen), leuk dorpje, zwaar industrie :D.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 12:09 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Dan zet ik Freiburg - Neustadt im Schwarzwald er ook even bij. Schitterende spoorlijn.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 12:56 
Trans-Siberië Express

De Bernina en de St Ives - St Erth heb ik ook gedaan en zijn ook bij mij de twee allermooiste routes!

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 13:23 
Trans-Siberië Express

> Belgrado - Bar: Dwars door de bergen in Montenegro, over het hoogste spoorviaduct ter Wereld.
> Sarajevo - Mostar: Met lussen door het gebergte, vervolgens langs helderblauwe meren.
> Alba Lulia - Ploiesti: Tot Brasov heuvelachtig en typisch Roemeens, groen en veel te zien. Brasov-Campina dwars door de Karpaten.
> Sofia - Pleven: Slingerend langs de rivier de Eskar door de bergen.
> Dresden - Praag: Een heel groot stuk langs de Elbe met uitzicht op kastelen en stadjes.
> Marseille - Monaco: Een groot gedeelte door de typische Provence, het laatste stuk vlak langs de Côte d'Azur.
> Avilla - Madrid: Dwars door het Guadarrama gebergte met scherpe bochten.
> Zagreb - Lubljana: Rond Zidani Most door de groene Sloveense heuvels, langs rivieren.
> Split - Zagreb: Direct vanaf vertrek met uitzicht op Split de bergen in, scherpe bochten en vergezichten.
> Ventimiglia - Pisa: Vlak langs zee, uren lang. Er zijn wel veel tunnels maar het uitzicht dat er is, is prachtig.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 16:11 
Maglev

Ik wil heel Sri Lanka nomineren als mooiste treinroute. Ben daar afgelopen februari geweest en het heeft nog alle nostalgie van het Britse koloniale tijdperk. Misschien maak ik nog eens een fotoverslagje. 8)

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 16:18 
Shinkansen

Citeer:
Inderdaad! Heel mooie route, rustig treintje en fantastisch uitzicht. Moet nog altijd terugdenken aan die reis (en een half jaar later door de Guadarrama wandelen zelf: ook de moeite!)

Verder (niet in volgorde):
- Malmö - Stockholm. Halverwege mooi landschap, weidse vlaktes, bossen, meren, ...
- Abisko - Narvik. Ook de hoogvlakte ter hoogte van Abisko is fantastisch, ik ga daar zeker nog eens terug om te wandelen. De afdaling naar Narvik is zo mooi, langs het Ofotenfjord.
- Bodoe - Trondheim: de weidse vlaktes, voorbij de poolcirkel, bergen, ...
- Luik - Rivage - Luxemburg: dichter bij huis, maar de Ardennen blijven een mooi landschap. Smalle dalen, kleine dorpjes, ...

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 16:18 
Shinkansen

Citeer:
Inderdaad! Heel mooie route, rustig treintje en fantastisch uitzicht. Moet nog altijd terugdenken aan die reis (en een half jaar later door de Guadarrama wandelen zelf: ook de moeite!)

Verder (niet in volgorde):
- Malmö - Stockholm. Halverwege mooi landschap, weidse vlaktes, bossen, meren, ...
- Abisko - Narvik. Ook de hoogvlakte ter hoogte van Abisko is fantastisch, ik ga daar zeker nog eens terug om te wandelen. De afdaling naar Narvik is zo mooi, langs het Ofotenfjord.
- Bodoe - Trondheim: de weidse vlaktes, voorbij de poolcirkel, bergen, ...
- Luik - Rivage - Luxemburg: dichter bij huis, maar de Ardennen blijven een mooi landschap. Smalle dalen, kleine dorpjes, ...

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 18:19 
Trans-Siberië Express

Land: België
Abisko-Narvik vind ik ook de allermooiste.

Verder:
Bergensbanen (Oslo-Bergen)
Bernina Express (Zwitserland)
Sarajevo-Mostar (Bosnië Herzegovina)
Belgrado-Bar (Servië en Montenegro)
Bodoe-Trondheim (Noorwegen)
Rogojei-Deva (Roemenië)
Sommige Spaanse hogesnelheidslijnen, aan 300kmh door het dorre binnenland rijden waarbij er in de verste verte soms niks te zien is, zodat het soms zelfs een beetje op woestijn lijkt.

En er zijn er nog wel meer waarop ik niet direct kan komen :)

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 19:13 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
-Brașov-Ploiești: Qua berglandschap zeer mooi!
-Oradea-Cluj Napoca: Het Roemeens platteland ten top, vooral als je uit Hongarije komt is dit indrukwekkend, hebt hebt gelijk het idee héél ver van huis te zijn.
-Cluj Napoca-Ocna Mureș (doorgaande lijn Cluj Napoca-Sighișoara eigenlijk): Het grasheuvelland van regio Cluj Napoca zie je hier in vol ornaat. Met al die kuddes schapen en herders zit ik compleet weg te dagdromen als ik er doorheen rijdt. 8)
-LGV Méditerannée Valence TGV-Marseille: Tot 320 km/h door de Provence razen met prachtig uitzicht op weg naar het heerlijke Marseille. :)
-Zilina-Kosice: Prachtig uitzicht op de hoge Tatra, genietend van een goed maal in het Slowaaks restauratierijtuig. :wink:
-Dirretissima Firenze-Roma: (Buiten de tunnels om) een spectaculair uitzicht, Toscana ten top. Als spoorliefhebber vind ik het ook wel een heerlijke puinzooi-hogesnelheidslijn; ze gooien er alle treinsoorten op (goederen incluis) & vinden het raar als er dan monstervertragingen zijn. :lol:

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 19:26 
Shinkansen

In Nederland gaat er niks boven Heerlen-Maastricht :)

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 20:30 
Trans-Siberië Express

HOE kon ik Kiruna-Narvik vergeten, zeker het mooiste traject wat ik tot dusver heb gezien. Rond Abisko langs het Torneträsk meer en het laatste stuk in Noorwegen langs de Fjord. Wonderful!

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 23:51 
Trans-Siberië Express

- De gele trein, Villefrance - Latour-de-Carol
viewtopic.php?f=25&t=7290

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 06:32 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In Nederland gaat er niks boven Heerlen-Maastricht :)
Ik vind Stavoren-Leeuwarden ook mooi.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 12:55 
Shinkansen

Citeer:
HOE kon ik Kiruna-Narvik vergeten, zeker het mooiste traject wat ik tot dusver heb gezien. Rond Abisko langs het Torneträsk meer en het laatste stuk in Noorwegen langs de Fjord. Wonderful!
En dan die piepkleine stationnetjes onderweg, en om het halfuur wel een zware goederentrein die voorbij moest :)
Eerste stuk van Kiruna tot aan Torneträsk was nogal veel van hetzelfde, maar vanaf het meer... waw.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 13:20 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
En dan die piepkleine stationnetjes onderweg, en om het halfuur wel een zware goederentrein die voorbij moest :)
Eerste stuk van Kiruna tot aan Torneträsk was nogal veel van hetzelfde, maar vanaf het meer... waw.
In februari 2012 heb ik een weekje daar langs die spoorlijn geslapen, in Katterjakk. Zeer aan te raden!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00