World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 04:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Visum Wit Rusland
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013, 20:19 
Maglev

In september ga ik met een vriend 8 dagen naar Wit Rusland. We hebben allebei de Nederlandse nationaliteit. Plan is om een rondje maken via Brest, Vitebsk, Lepel, Minsk en Grodno. Nu ben ik bezig met het uitzoekwerk voor een visum, waar je onder andere een uitnodiging voor nodig hebt. Ik ben in contact met Belvisa.com; ze kunnen me ''visa support'' geven voor een toeristen visum (125 euro) of voor een privé visum (30 euro). Nogal een fors verschil in prijs dus. Het is me niet helemaal duidelijk wat nu de voorwaarden zijn voor een ''privé visum''; op de site van de ambassade staat dat je daarvoor een persoonlijke uitnodiging voor nodig hebt. Als dat het enige is; die kunnen we dus via Belvisa krijgen. We hebben echter verder helemaal geen bekenden in Wit Rusland die we gaan opzoeken; we slapen overal in ho(s)tels.

Mijn vraag is dus: kunnen wij op een privé visum rondreizen, of mag dat niet als je niemand echt kent in Wit Rusland?

Berichtonderwerp: Re: Visum Wit Rusland
BerichtGeplaatst: 09 jul 2013, 11:48 
Trans-Siberië Express

voor dit soort vragen ga je beter naar een forum dat al jaren bestaat en uit vele landen mensen met ervarign trekt; bvb lonelyplanet.com/thorntree. Wrs. krijg je problemen omdat je dat visum ter plekke ook nog moet laten registreren-Hotels doen dat voor je en zullen dus alarm slaan als ze kans ruiken om je geld af te zetten.
EN; wacht gewoon paar jaar-al die landen die zo geheimzinnig lijken met dictators en onderdrukte en arme bevolking vallen vroeger of later-en opeens mag je met enkel je pas. bvb zoals UKrayna enkele jaren terug-meer te zien ook nog. Hotels in Byelorus zijn peperduur en werken nog in de aloude Intourist monopolie-traditie.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013, 15:37 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Het is allemaal een stuk genuanceerder in werkelijk als dat arrivant zegt. Maar een Lonelyplanet-forum raadplegen kan geen kwaad inderdaad.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013, 20:58 
Maglev

Citeer:
EN; wacht gewoon paar jaar-al die landen die zo geheimzinnig lijken met dictators en onderdrukte en arme bevolking vallen vroeger of later-en opeens mag je met enkel je pas. bvb zoals UKrayna enkele jaren terug-meer te zien ook nog. Hotels in Byelorus zijn peperduur en werken nog in de aloude Intourist monopolie-traditie.
Ik ga lekker toch 8) Een beetje avontuur is niet erg. Ik vraag me ook af of de bevolking in Wit Rusland het zoveel slechter heeft dan in bijvoorbeeld Oekraïne of Moldavië. Die 2 landen mogen dan wel ''vrij'' zijn, maar er is ook nog veel armoede en ellende.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2013, 10:42 
Intercity

Hoi!

Ik passeerde vorig jaar een 6-tal dagen door Wit-Rusland, met een visumuitnodiging geregeld via Belarusrent, waar we ook 'n appartementje huurden (zeer betaalbaar en comfortabel overigens, al reis ik tegenwoordig wel niet meer op studentenbudget, dus het hangt wat af van je standaarden). Ze regelen een privé visum en geen toeristen visum, je moet je dan niet in een hotel laten registreren als je minder dan 5 werkdagen blijft of iets dergelijks, ken de details niet meer precies maar ze zijn erg behulpzaam en kunnen bijvoorbeeld via Skype heel wat dingen uitleggen. Het visum was in ieder geval langer geldig dan enkel voor de periode dat we het appartement bij hen huurden (1e nacht logeerden we in Brest; en we hadden achteraf nog wat dagen over ook)
Veel plezier in ieder geval, ik vond het een mooi en interessant land, met vriendelijke mensen, had spijt dat we niet wat langer gepland hebben (hebben enkel Brest en Minsk gezien met wat dagtripjes uit Minsk). Nooit uitgesloten uiteraard dat je met corruptie te maken krijgt maar zowel het hotel in Brest als het appartement in Minsk waren zeer vriendelijk en 100% professioneel/correct, dus echt geen reden om je al te veel zorgen te maken over die dingen. (waarmee uiteraard niks gezegd is over de omstandigheden van de lokale bevolking en het gedrag van het regime, maar de veralgemeningen die hierboven geuit werden zijn nergens voor nodig).

Google ook eens Minsk guide, Andrei is een jonge kerel die heel bereid is om toeristen te helpen, ook als je geen rondleiding boekt.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2014, 19:23 
Stoptrein

Land: België
Is voor een bezoek aan Wit Rusland een Europees Paspoort niet voldoende?

BerichtGeplaatst: 18 sep 2014, 22:54 
Maglev

Nee, Google maar op visum + Wit-Rusland.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2014, 11:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
voor dit soort vragen ga je beter naar een forum dat al jaren bestaat en uit vele landen mensen met ervarign trekt; bvb lonelyplanet.com/thorntree. Wrs. krijg je problemen omdat je dat visum ter plekke ook nog moet laten registreren-Hotels doen dat voor je en zullen dus alarm slaan als ze kans ruiken om je geld af te zetten.
Ben je er wel eens geweest? Ik heb daar alles behalve onderdrukte en arme bevolking gezien, althans niet armer dan Polen of Oekraïne. Het is geen voorbeeldige democratie, dat is waar, maar dat is de EU ook niet.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00