World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 04:54

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 nov 2013, 17:19 
Trans-Siberië Express

In januari 2014 kunnen Bulgaren en Roemenen hier komen werken. Maar horen deze landen dan ook bij Schengen?

Soms lees/hoor ik wel eens dat dan ook de paspoortcontroles verdwijnen, maar ik heb de indruk dat men dan dingen door elkaar haalt.

Het is al een tijdje stil rond Schengen deelname. Tijdens het kabinet Rutte 1 heeft Nederland het opheffen van de grenscontroles daar nog actief geblokkeerd, maar hoe zit het nu?

BerichtGeplaatst: 02 nov 2013, 19:00 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Sowieso vallen Roemenen en Bulgaren vanaf 1 januari onder het vrij verkeer van werknemers en hebben ze geen werkvergunning meer nodig.

Het lijkt ook de bedoeling te zijn dat ze vanaf dat moment tot de Schengenzone toetreden, maar daar is nog steeds discussie over (nu doet m.n. Frankrijk moeilijk). In ieder geval zijn het inderdaad twee losstaande kwesties.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2013, 13:25 
Trans-Siberië Express

Bulgaren en Roemenen mogen hier nu werken zonder tewerkstellingsvergunning. Zo worden vanaf 01-01-2014 hetzelfde behandeld als Fransen, Duitsers etc.
De grenscontroles bij de binnengrenzen vervallen, dus geen controles meer tussen Hongarije en Roemenië.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2013, 23:34 
Trans-Siberië Express

@Raver: Heb je een bron?

De opening van de arbeidsmarkt staat namelijk los van het wegvallen van grenscontroles.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 12:56 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Wat fijn, als dan de dienstregeling ook wordt aangepast ben je een half uur sneller in Roemenië/Hongarije. :)

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 13:50 
Trans-Siberië Express

Wat ik daarboven mededeel heeft betrekking op de schengengrenscode en dat is een vordering van het Europees Parlement.
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 514_nl.htm

Gelijkheid staat hoog in het vaandel bij de EU, dus het maakt straks niet meer uit of je nou de grens van België met Frankrijk passeert of de grens van Hongarije met Roemenië.
Grenscontroles aan de binnengrenzen zijn in principe niet toegestaan, mits deze betrekking hebben op de openbare orde en nationale veiligheid.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 15:51 
Maglev

Citeer:
Grenscontroles aan de binnengrenzen zijn in principe niet toegestaan, mits deze betrekking hebben op de openbare orde en nationale veiligheid.
:?: Dus in die gevallen mag je juist niet controleren? Ik denk dat je ''tenzij'' ipv "mits" bedoelt. :wink:

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 16:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Deze regel kan op allerlei manieren uitgelegd worden. Tijdens mijn reis naar Italie in de zomer maakte ik grenscontroles mee in de treinen Zurich-Milaan en Verona-Innsbruck. En eind september in de trein naar Berlijn stapten 2 Duitse agenten van de BGS in Bad Bentheim in voor controles. Moet er wel bij zeggen dat niet iedereen gecontroleerd werd.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 16:44 
Trans-Siberië Express

Citeer:
@Raver: Heb je een bron?

De opening van de arbeidsmarkt staat namelijk los van het wegvallen van grenscontroles.
Even op google integypt en ik krijg dit: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... bied-weren

Lijkt er op dat het inderdaad de bedoeling is dat per 1 januari toetreden. Zal weer een stukje reisnostalgie (grenscontroles) zijn die gaat verdwijnen. Gelukkig heb ik mijn paspoort op tijd kunnen voorzien van stempeltjes uit Roemenië en Bulgarije :)

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013, 15:22 
Trans-Siberië Express

Wanneer heb je die gekregen?
Toen ik 2,5 jaar geleden voor het eerst naar Roemenië ging, werd er niet gestempeld.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013, 13:23 
Trans-Siberië Express

Standaard stempelen ze niet inderaad, als je het vraagt willen ze het soms wel doen :) Ik heb stempels uit Curtici, Jimbolia, Kalotina en Kapitan Andrevo. Maar als ze in de Schengen komen te zitten verdwijnt natuurlijk de mogelijkheid om een stempel te vragen.

Een (kleine) discussie daarover staat trouwens hier http://worldonrails.nl/forum/viewtopic. ... 40&start=0

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013, 15:16 
Trans-Siberië Express

Ik heb wel een Sloveniaans stempel hoor, gewoon vragen inderdaad! Ook een Italiaans.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2014, 20:13 
Sneltrein

Alle 26 Schengenlanden zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije, Polen, Tsjechië, Slovenië, Malta, Zwitserland en Liechtenstein.

De aanvragen van Roemenië, Bulgarije en Cyprus zijn nog in behandeling.

http://www.opreis.nl/reisinformatie/schengenlanden/

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 23:51 
Trans-Siberië Express

@Polencafe: Dit soort linkjes kan ik zelf ook Googlen. Vaak lopen ze hopeloos achter met informatie. Daarom had ik dit topic geopend.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00