World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 nov 2017, 08:54

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jan 2013, 11:43 
Stoptrein

Beste Interrailers,

Voor een journalistiek artikel ben ik op zoek naar iemand die veertig jaar terug heeft geinterraild. Ik zou die persoon graag kort een aantal vragen stellen. Het is voor school, dus het wordt niet gepubliceerd of iets dergelijks. Als jullie zelf iemand zijn of iemand weten, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Anne de Haan

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013, 12:57 
Thalys

Land: Nederland
Op de drehscheibe(http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 30,6217514) is er iemand die 40 jaar geleden die op interrail ging

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013, 17:30 
Stoptrein

Het zal wel lastig zijn om mensen hiervoor te vinden aangezien interrail nu precies 40 jaar bestaat. De onbekendheid van interrail, de lastige grenscontroles en nog veel meer. Allemaal factoren die mij doen afvragen hoeveel mensen er in die tijd überhaupt zo'n reis maakte. Ik hoop dat je er een aantal kunt vinden!
Overigens ben ik ook wel erg benieuwd naar de uitkomst hiervan. Kan het artikel straks wel op deze website geplaatst worden?

Groet,
Ramon

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013, 23:23 
Intercity

Nee, zo lang terug niet, wel 26 jaar geleden :) .

BerichtGeplaatst: 04 jan 2013, 08:44 
Maglev

Citeer:
Allemaal factoren die mij doen afvragen hoeveel mensen er in die tijd überhaupt zo'n reis maakte
In 1972 zijn er in heel Europa 87.620 InterRails verkocht. Ik weet niet hoeveel daarvan in Nederland verkocht zijn.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2013, 10:44 
Stoptrein

Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik ben ook wel benieuwd hoe jij dat 26 jaar geleden hebt ervaren Fonne, dus als ik je een aantal vragen mag stellen, graag! En ik ga contact op nemen met die man van de link.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2013, 16:27 
Stoptrein

Citeer:
In 1972 zijn er in heel Europa 87.620 InterRails verkocht. Ik weet niet hoeveel daarvan in Nederland verkocht zijn.
Oh dat vind ik veel voor die tijd! Had ik toch niet verwacht. Zeker omdat interrail toen ook nog alleen voor jongeren tot 21 jaar was.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2013, 18:52 
Stoptrein

Hoi, ik ben één van die 87.620 Europese Interrailers uit 1972, en ik kom toevallig ook nog uit Nederland.
Zo te zeggen behoor ik dus tot de eerste lichting die in aug/sept. van dat jaar als 20-jarige treinend door Europa trok.
Dat Europa was toen wel heel wat kleiner dan nu, want de Oostbloklanden en de Balkan deden nog niet mee en het Iberisch schiereiland (Spanje/Portugal) mocht je toen vanwege de heersende dictaturen (Franco / Salazar) fatsoenshalve niet bezoeken.

Dus @Anne de Haan, kom maar op met je vragen over de Interrail van 1972 ? :D

BerichtGeplaatst: 19 jan 2013, 12:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dat Europa was toen wel heel wat kleiner dan nu, want de Oostbloklanden en de Balkan deden nog niet mee ...
Wat moet dat gaaf zijn geweest! Géén EU, géén Euro, géén Schengen en nog overal klassieke beveiliging en mooie oude trainen en echte stations zelfs in de kleinste dorpen. De vernietigende rationalisering moest nog beginnen. En vele nevenlijntjes die nu buiten dienst zijn waren nog volop operationeel.

Het niet geldig zijn van Interrail lijkt mij geen belemmering. Zelfs nu kan ik met het losse kaartjes goedkoper dan met Interrail. Enige lastige lijkt mij de visumplicht die toen in veel van die landen gold, maar wat moet het een avontuur zijn geweest om door al die oostblokdictaturen te reizen.

Enige nadeel aan die tijd: Geen internet. Geen automatische vertaalsoftware, geen fora zoals deze. Dat lijkt mij heel lastig.
Citeer:
...en het Iberisch schiereiland (Spanje/Portugal) mocht je toen vanwege de heersende dictaturen (Franco / Salazar) fatsoenshalve niet bezoeken.
Juist een reden om het wel te doen. Los van mij afkeer tegen moreel superieure politiek correcte figuren en krakerstuig, help je de gewone mensen er niet mee. In het geval van het Iberisch schiereiland: Voor de gewone Spanjaard/Portugees is het juist een hart onder de riem, zowel moreel als economisch, dat er mensen van buiten komen.

Maar in de jaren '70 was men politiek correcter dan nu. Ik heb zelfs commentaar gehad op het feit dat ik naar Belarus ben geweest afgelopen herfst, maar dat kwam ook uit politiek correcte hoek, en ook voor Belarus geldt het argument dat het goed voor de gewone mensen is dat er buitenlanders langs komen. Overigens zijn de mensen die zo'n grote mond hebben over dictaturen dezelfde types die feest stonden te vieren tien de dictaturen in noord-Afrika vielen. En inmiddels wordt steeds duidelijker wat daar voor in de plaats komt..

BerichtGeplaatst: 19 jan 2013, 13:36 
Stoptrein

Tja, wat leven we tegenwoordig toch in een grenzenloze 'rotwereld' :wink:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00