World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 14 dec 2017, 11:02

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013, 21:07 
Intercity

Hallo allemaal!

Ik heb in 2012 een zeer lange overland reis gemaakt. Dat was me goed bevallen. Daarom ben ik voor dit jaar van plan een reis te maken dwars door het Midden-Oost naar de Omaanse hoofdstad Muscat. Tijdens deze reis wil ik zo veel mogelijk met de trein reizen, aangezien dat zonder twijfel de beste indruk geeft van een land. Deze reis wil ik het liefst maken van midden/eind juli tot eind augustus.

Tijdens deze reis zou ik graag vanuit Ankara de Trans-Asië-Express nemen naar Teheran, om zo door te reizen naar historische steden als Esfahan, Shiraz (Persopolis), Yazd/Kerman om zo door te gaan naar Bander-e Abbas. Vanuit daar met de boot richting Dubai om zo de reis te eindigen in Muscat (evt. Oman nog verder bezichtigen). Dit zou ik graag binnen 35 / 40 dagen willen doen van midden/eind juli tot eind augustus.

Wat de route betreft: ik sta open voor alles!

Even mezelf voorstellen. Mijn naam is Sjors, 19 jaar en kom uit het pittoreske Zuid-Gelderland, vlak bij de grens met Brabant ('s-Hertogenbosch). Als ik in Amsterdam ben krijg ik nogal eens te horen dat ik een ‘Vlaams’ accent heb, maar dat is hooguit Brabants :). Verder studeer ik belastingrecht aan de UvT en werk ik bij de Lidl.

Interesse? Lees verder!

Visa
Eén visum moet je van tevoren aanvragen, namelijk die van Iran. De overige visa kun je aan de grens kopen. In totaal zullen de visakosten uitkomen op iets minder dan 85 EUR.

Veiligheid
Iran.. iedereen kent de sprookjes van duizend en één nachten: Aladin en Jasmine, Alibaba en de veertig rovers.. wie heeft er nu niet gedroomd over dat sprookjesachtige Midden-Oosten? Zeker als je ooit de boottocht hebt gemaakt in de Fata Morgana in de Efteling zal je vast een geromantiseerd beeld hebben van Perzische rijk: de bazaren, grote prachtige paleizen en mooie tropische regenwouden..

Toch kan ik niet ontkennen dat Iran ook het land is van de Ayatollahs Khomeini en Khamenei, de sharia en grove schendingen van de mensenrechten. Iedereen die de verhalen van Salman Rushdie, de Iraanse gijzelingscrisis, Operation Argo, Operation Eagle Claw en Not Without My Daughter kent zal wel twee keer nadenken voordat hij een reis naar Iran overweegt.

Deze angst is begrijpelijk, maar niet gegrond. De Iraanse bevolking is zeer Westers gezind, zeker in steden word je als westerling zeer hartelijk binnengehaald. Ook de Iraanse overheid is niet zo’n probleem. Zij zijn namelijk actief bezig met het aantrekken van (westerse) toeristen naar het ‘oude Perzië’: de jaren ’70 en ’80 zijn voorbij.

Nog niet afgeschrikt...
... en nog steeds interesse? Stuur maar een berichtje!

Laatst gewijzigd door Holograph op 14 feb 2013, 13:16, 3 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013, 07:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Veiligheid
Toch kan ik niet ontkennen dat Iran ook het land is van de Ayatollahs Khomeini en Khamenei, de sharia en grove schendingen van de mensenrechten. Iedereen die de verhalen van Salman Rushdie, de Iraanse gijzelingscrisis, Operation Argo, Operation Eagle Claw en Not Without My Daughter kent zal wel twee keer nadenken voor dat hij een reis naar Iran overweegt.

Deze angst is begrijpelijk, maar niet gegrond. De Iraanse bevolking is zeer Westers gezind, zeker in steden word je als Westerling zeer hartelijk binnengehaald. Ook de Iraanse overheid is niet zo’n probleem. Zij zijn namelijk actief bezig met het aantrekken van (Westerse) toeristen naar het ‘oude Perzië’: de jaren ’70 en ’80 zijn voorbij.
Sinds mij vut/prepensioen heb ik heel wat afgereist en was op een er van ook in Iran (19dgn) tijden mijn reis de Zijde Route en de aardigste mensen die ik ontmoet heb waren de mensen in Iran, zeer leergierig en erg uitnodigend.

Veel plezier met je voorbereiding en reis.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013, 14:10 
Maglev

Wat een belachelijk plan om dat in die landen in de zomer te doen. Waarschijnlijk ga je dat niet echt plezierig vinden vanwege de enorme hitte. En zeker niet dit jaar want de Ramadan valt dit jaar heel vroeg en daar krijg je dan een (groot) gedeelte van je reis mee te maken. Maar waarschijnlijk zal je hier niet naar luisteren en toch gaan. O, en waar wil je in de VAE en Oman met de trein reizen want dat kan daar niet?

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013, 15:37 
Maglev

Mctrevor, volgens mij houd jij helemaal niet van reizen want je kraakt zo ongeveer elk plan af. Dan blijf je toch lekker in Nederland. :P

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 03:51 
Maglev

Jawel hoor, maar het moet allemaal wel realistisch en leuk blijven.

De groeten uit Sri Lanka waar ik nu lekker zit te ontbijten met een curry. :mrgreen:

(Je kunt hier trouwens goed treinen 8) )

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 09:12 
Intercity

Citeer:
Wat een belachelijk plan om dat in die landen in de zomer te doen. Waarschijnlijk ga je dat niet echt plezierig vinden vanwege de enorme hitte. En zeker niet dit jaar want de Ramadan valt dit jaar heel vroeg en daar krijg je dan een (groot) gedeelte van je reis mee te maken. Maar waarschijnlijk zal je hier niet naar luisteren en toch gaan. O, en waar wil je in de VAE en Oman met de trein reizen want dat kan daar niet?
Klopt, het leven in die landen komt daar voornamelijk ook 's avonds op gang.

In die landen hebben ze - ondanks dat er geen treinen zijn - een vrij goed bus-systeem. Bussen zijn ook prima :P.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2013, 18:33 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Leuk plan! Alleen komt dit voor mij een jaar te vroeg, voor zoiets moet je wel sparen anders was ik graag meegegaan. Wat voor budget heb je?

BerichtGeplaatst: 09 feb 2013, 21:32 
Maglev

ik wil een dergrelijke reis in 2022 maken, maar dan naar de WK in Qatar.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2013, 12:11 
Intercity

Citeer:
Leuk plan! Alleen komt dit voor mij een jaar te vroeg, voor zoiets moet je wel sparen anders was ik graag meegegaan. Wat voor budget heb je?
Ik ben een budgetreiziger, dus een budget van 1.500 EUR incl. vliegreis terug is voor mij het maximum. Dit jaar heb ik voor 1.300 EUR 45 dagen gereisd in Rusland, Mongolie, China en Kazachstan, dus 1.300 EUR zal het probleem niet zijn.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013, 00:06 
Intercity

Geweldige reis! Ik zou zo mee willen als ik niet al een maand met een vriend van me op reis zou gaan deze zomer. :)

BerichtGeplaatst: 12 feb 2013, 15:26 
Trans-Siberië Express

Precies deze reis (nouja, eindigend in Dubai, maar idee is hetzelfde) heb ik ook wel eens over gefantaseerd :)

Na vorige zomer anderhalve week te zitten roosten in Oekraïne en Wit-Rusland, denk ik niet dat ik deze reis zou aandoen in de heetste maanden van het jaar. Maar sommige mensen kunnen beter tegen hitte dan anderen, waarschijnlijk.

Verder heb ik een tijdje geleden gelezen dat de boot naar Dubai uit Bandar Abbas mogelijk gestopt was. Heb je hierover (actuele) informatie weten te vinden?

Over de veiligheid: sinds kort raden zo'n beetje alle MinBuza's van EU-landen reizen naar Iran af. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... iezen/iran en http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-liv ... frica/iran . Net voor de Arabische lente gestart was, was het reisadvies enkel negatief voor het grensgebied met Pakistan. Of er zo veel is veranderd, weet ik niet...

BerichtGeplaatst: 12 feb 2013, 19:39 
Intercity

Citeer:
Precies deze reis (nouja, eindigend in Dubai, maar idee is hetzelfde) heb ik ook wel eens over gefantaseerd :)

Na vorige zomer anderhalve week te zitten roosten in Oekraïne en Wit-Rusland, denk ik niet dat ik deze reis zou aandoen in de heetste maanden van het jaar. Maar sommige mensen kunnen beter tegen hitte dan anderen, waarschijnlijk.
Het warmste wat ik mijn vorige vakantie heb meegemaakt was 38C in Shanghai. Dat was op zich goed uit te houden, al was ik in de middag inderdaad vaak in AC-gebouwen te vinden. Verder zijn alle plaatsen in Dubai de meeste activiteiten in gebouwen met airco (met 45C blijft daar zelfs de skihal nog open :lol:). In Turkije en Iran komen deze (extreme) temperaturen veel minder voor. Alleen in Bandar-e Abbas kan het in de zomer 40C worden. Last but not least: in de zomer gaat het leven in dit deel van de wereld pas na zonsondergang verder, omdat het buiten dan een stuk comfortabeler is.
Citeer:
Verder heb ik een tijdje geleden gelezen dat de boot naar Dubai uit Bandar Abbas mogelijk gestopt was. Heb je hierover (actuele) informatie weten te vinden?
Zeker! Deze boot gaat nog steeds twee keer per week. De vervoerder is Valfajr (http://www.valfajr.ir/) en tickets kosten ongeveer 70 EUR (officiële IRR-koers) / 30 EUR (werkelijke IRR-koers).
Citeer:
Over de veiligheid: sinds kort raden zo'n beetje alle MinBuza's van EU-landen reizen naar Iran af. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... iezen/iran en http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-liv ... frica/iran . Net voor de Arabische lente gestart was, was het reisadvies enkel negatief voor het grensgebied met Pakistan. Of er zo veel is veranderd, weet ik niet...
Reisadviezen zijn vrij 'conservatief'. Nederland heeft dit reisadvies voor Iran gegeven omdat er een Iraanse Nederlanders was geëxecuteerd. Iran erkent geen dubbele nationaliteiten, waardoor Nederland geen consulaire bijstand mocht verlenen. Uit vele recente reisverslagen die ik heb gelezen bleek dat de meeste toeristen (lees: niemand) problemen heeft ondervonden met de Iraanse autoriteiten. Sterker nog, de Iraanse overheid probeert zelfs - ironisch genoeg - westerse toeristen te lokken.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2013, 19:52 
Trans-Siberië Express

Land: België
Denk er ook aan dat je verzekeringen (bv ziekteverzekering) ongeldig kunnen zijn als reist naar een land dat wordt afgeraden door de overheid.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2013, 18:03 
Intercity

Citeer:
Denk er ook aan dat je verzekeringen (bv ziekteverzekering) ongeldig kunnen zijn als reist naar een land dat wordt afgeraden door de overheid.
Ziektekostenverzekeringen geven wereldwijde dekking. Ze vergoeden echter alleen de prijs die je in Nederland voor eenzelfde behandeling moet betalen. In de VS zou dat bijvoorbeeld problemen kunnen opleveren. Daar zijn de ziektekosten vele malen hoger dan in Nederland. Ik verwacht dat dat in Iran niet het geval is (hoewel dat een aanname is).

Daarnaast hebben de Iraanse autoriteiten in het verleden de ziektekosten van westerse toeristen op zich genomen. Hoewel je hier natuurlijk niet vanuit moet gaan.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2013, 08:47 
Shinkansen

Denk niet alleen aan ziektekosten maar ook kosten voor repatriëring (met vliegtuig als je niet zelfstandig meer terug kunt reizen door ziekte of tussen 6 plankjes ligt). Dit valt vaak niet onder je ziektekostenverzekering. En ook mindere ernstige dingen als gestolen bagage.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00