World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 07:04

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Overnachten op stations
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009, 23:57 
Maglev

Wel eens op een station overnacht?

Ik heb het twee keer gedaan;

Op station Warszawa-Wschodnia. Reden, de nachttrein naar Berlijn was volgeboekt en ik mocht niet meer meer. Dus moest ik tot de volgende ochtend wachten. Lange tijd zat ik in een barretje met vette dance muziek waar ik mij wakker hield met twee blikjes Sprite per uur, en op zeker moment ging ik deel uitmaken van een groepje van drie eenlingen, die samen op een trein in de vroege ochtend aan het wachten waren en daar de lol wel van in zagen. Midden in de nacht ging het barretje, dat volgens een bord bij de ingang claimde 24 uur per dag open te zijn, toch dicht, en wachtten wij bij een winkeltje in de stationshal.

Op station Spisske Stiavnik in Slowakije. Reden, we waren op zoek naar een plekje om wild te kamperen, en werden overvallen door aanhoudende regen. We waren vlak bij dit stationnetje en gingen schuilen. We gingen nog wat rondkijken in de buurt maar hebben het uiteindelijk bij het station gehouden. We hebben onze matjes en slaapzakken uitgerold. De accomodatie bestond uit een overkapte wachtruimte die deel uitmaakte van de woning van de stationswachter (die wij niet in persoon hebben kunnen ontdekken, er was wel een hond thuis). Aan twee kanten was deze ruimte open. De rails lagen op een meter of drie van ons. Het was lang niet slecht daar, wel was het zo'n situatie waarin ik erg blij ben meestal oordoppen bij me te hebben; Spisske Stiavnik ligt aan de spoorlijn van Bratislava naar Kosice.

Berichtonderwerp: Re: Overnachten op stations
BerichtGeplaatst: 10 nov 2009, 00:39 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Brussel-Zuid, begin dit jaar 3,5 uur gebleven na aankomst van de laatste Beneluxtrein (01:15, half uur vertraging) tot het vertrek van de eerste trein (04:50 naar de luchthaven). Was prima te doen. Station werd 's nachts 'leeggeruimd', alleen mensen met tickets voor de volgende ochtend mochten blijven. Niet heel warm, voelde me wel veilig.

Verder wel eens tweemaal op Schiphol de nacht doorgebracht, maar dat is meer dan het station natuurlijk. Een keer op de stoelen bij de vertrekhal geslapen, een keer de nacht bij de Burger King doorgebracht, die is 24/7 open.

Ook heb ik wel eens de nacht in het nachtnet doorgebracht. Van Rotterdam naar Utrecht (via Amsterdam) en weer terug naar Den Haag (weer via Amsterdam), vanaf daar terug naar huis.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 00:07 
Trans-Siberië Express

Land: België
ik heb al geslapen:
2 keer op het nachtnet in nederland (waarbij ik 1 keer in slaap was gevallen en op een stelplaats uitkwam :lol: )
op de luchthaven van stockholm arlanda
op het strand van tenerife (laatste bus naar appartement gemist)
in de tuin van de hilton van dubrovnik, en erna op het strand (nergens een kamer te vinden)
en vrijdag in het station van brussel zuid :)

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 18:26 
Trans-Siberië Express

Citeer:
(waarbij ik 1 keer in slaap was gevallen en op een stelplaats uitkwam :lol: )
Wat heb je toen gedaan? :P Was het personeel al weg? Zitten de deuren van zo'n trein op een stelplaats dan eigenlijk dicht/op slot?
Ik dacht dat ze meestal een rondje gingen doen om te kijken of iedereen uitgestapt is... zou vooral in nachtnet-treinen handig zijn, zoals we aan het voorbeeld van Bruno zien :P

Zelf heb ik gelukkig (of juist niet?) nooit hoeven te overnachten op een station.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 22:52 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik dacht dat ze meestal een rondje gingen doen om te kijken of iedereen uitgestapt is... zou vooral in nachtnet-treinen handig zijn, zoals we aan het voorbeeld van Bruno zien :P
Sterker nog, treinpersoneel moet zich ervan verzekeren dat de trein leeg is...

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 22:58 
Trans-Siberië Express

Ik was dus in het slaap gevallen in die nachtnettrein, en ik werd wakker in een bundel in utrecht in die trein, was rond 4u snachts
de conducteur heeft allesinds niet gecontrolleerd (misschien moest die trein een paar uur later weer rijden?)
ik heb dan maar gewoon te voet naar het station gewandeld over een soort dienstpad tussen de sporen(ik zag in de verte de lichtjes van het station)
onderweg op dat dienstpad kwam ik nog wat spoorwegpersoneel tegen, maar die zeiden niks :shock:
in utrecht was mijn aansluitende trein wel al lang weg :(

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 23:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Conclusie: Slapende Bruno valt niet op :P
Citeer:
ik heb dan maar gewoon te voet naar het station gewandeld over een soort dienstpad tussen de sporen(ik zag in de verte de lichtjes van het station)
Stonden de deuren dus gewoon open?
Citeer:
en ik werd wakker in een bundel in utrecht in die trein
Toevallig hier?

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 23:12 
Trans-Siberië Express

Een studiegenoot van mij was ooit op het stelplaatsje voorbij Gouda Goverwelle beland. De conductrice zag hem en zorgde ervoor dat hij niet naar buiten zou lopen. Zonder veiligsheidshesjes op het spoor lopen is gevaarlijk en hoogstwaarschijnlijk verboden.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 23:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Conclusie: Slapende Bruno valt niet op :P
Citeer:
Stonden de deuren dus gewoon open?
Citeer:
en ik werd wakker in een bundel in utrecht in die trein
Toevallig hier?
nee hier: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=k&ll=5 ... 11362&z=17
de deuren stonden niet open, maar ik kon ze wel gewoon openen
Citeer:
Een studiegenoot van mij was ooit op het stelplaatsje voorbij Gouda Goverwelle beland. De conductrice zag hem en zorgde ervoor dat hij niet naar buiten zou lopen. Zonder veiligsheidshesjes op het spoor lopen is gevaarlijk en hoogstwaarschijnlijk verboden.
ik weet wel dat het verboden is, maar wat kon ik anders doen om 4u smorgens op zo'n stelplaats, ik zag het station, en er was een dienstpad, dus tot dichtbij het station moest ik geen enkel spoor oversteken, net voor het station moest ik over enkele sporen lopen, maar ik had natuurlijk goed uitgekeken :)
ik kon ook niet te lang op dat stelplaatsje blijven omdat ik bezig was met een soort rondje nederland, zo snel mogelijk heel het spoorwegnet afleggen, en anders heel mijn planning in de soep zou lopen, nu heb ik alleen het flevolijntje op een andere dag moeten doen :)

BerichtGeplaatst: 12 nov 2009, 15:44 
Trans-Siberië Express

Ik heb een halve nacht doorgebracht in St. Petersburg op het station: trein uit Moskou kwam om vier uur aan, maar m'n CouchSurfing host kon me pas om 11.00 halen.

En ik ben eens om 01.00 ergens aangekomen en om 06.00 weer de volgende trein, maar ik weet echt niet meer waar dat was. 't Zou wel eens in Finland geweest kunnen zijn.

Sowieso heb ik voor mijn gevoel belachelijk veel tijd doorgebracht op stations, wachtend op treinen. Het heeft ergens wel iets, beetje mensen kijken, tukkie doen, puzzel maken, je laatste geld (als je een land weer uitreist) uitgeven...

BerichtGeplaatst: 28 nov 2009, 23:57 
Maglev

Ik op t station in Belgrado, nadat de dagtrein uit Thessaloniki pas tegen 24:00 uur binnenkwam en ik mn aansluiting naar Wenen had gemist. Volgende trein was de Avala die de volgende ochtend rond 8:00 vertrok. Ben tot een uur of 2:30 wakker gebleven. Vervolgens dacht ik ff mn ogen dicht gedaan te hebben voor een minuutje of vijf, maar toen ik mn ogen open deed was t in éne 5:30 uur en kwam de zon op... Nooit geweten dat ik op een plastic stoeltje kon slapen... Vond t in eerste instantie wel eng om in Servië op station te slapen en wilde dan ook wakker blijven maar was blijkbaar toch vet moe. Overigens niks gebeurd...

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00