World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 17:53

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 nov 2014, 12:17 
Sprinter

Land: Nederland
Aloha,

Bedankt voor jullie mooie reisverslagen. Ik ben een stille meelezer, die erg kan genieten van jullie interessante verhalen en foto's :mrgreen: Vorig jaar ben ik op dit forum heel goed geholpen met de reis van Rome naar Parijs. Aanstaande zomer wordt het tijd om samen met mijn vriendin een deel van de balkan te bereizen! In een opwelling van enthousiasme zijn er al vliegtickets geboekt, om de afstanden niet te groot te laten worden voor een reis van drie weken. Het plan is globaal als volgt:

14/07: vliegen naar Athene

Athene->Thessaloniki met de trein
Thessaloniki->Skopje met de trein
Skopje->Montenegro (liefst Kotor, maar hoe gaan we dit doen???)
Montenegro->Dubrovnik met de bus (hier blijven we wat langer om lekker van zon en zee te genieten)
Dubrovnik->Mostar met de bus
Mostar-> Sarajevo met bus of trein

04/08: terugvliegen vanuit Sarajevo

Met het uitzoeken van informatie over de treinen heb ik niet zo heel veel moeite. Maar met sommige busverbindingen is het een ander verhaal. En daarom vraag ik om hulp.

Het stuk van Skopje naar Montenegro is een beetje lastig. Ik kan op internet vinden dat er in de zomer dagelijks een nachtbus is van Skopje naar Kotor, die vertrekt om ongeveer 7 uur en om 7 uur aankomt. Hij rijdt dwars door Albanië. We vinden het idee van een nachtbus niet erg comfortabel. Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met nachtbussen in dit gebied? Is het veilig en lukt het een beetje om te slapen? Wat zijn de alternatieven?

Hebben jullie verder nog tips of opmerkingen over de reis? Skopje lijkt ons een interessante stad met een mooie omgeving. Maar wat is een goede tijdsduur om aan Skopje te besteden?

Alvast bedankt,

Bastiaan

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 13:57 
Trans-Siberië Express

Skopje is absoluut een interessante stad met veel diverse culturen. Ik zou er 2 dagen verblijven. Eventueel zou je nog een dagtrip kunnen overwegen.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 20:30 
Intercity

Land: België
Skopje - Montenegro deed ik 2 jaar geleden met de bus. Een plaatsje reserveerde ik in een van de 'stalletjes' in het station.
De bus vertrok rond 19u en kwam rond 5u aan in Bar, hij reed nog verder Montenegro in.
Spannend nachtreisje want 3 grenzen over te steken... Een passagier 'verloren' aan de grens omdat hij geen papieren bijhad.

Van Bar ben ik dan met de plaatselijke bus tot in Herceg Novi meegereden, prachtige kustlijn tijdens de rit!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015, 10:30 
Trans-Siberië Express

Busreizen in deze landen zijn altijd wel interessant, de grenzen die je passeert en de dorpjes die je doorkruist. Het slapen vind ik lastig, maar hetzelfde geld voor mij in een vliegtuig of treinstoel. Skopje is inderdaad erg grappig. Veel splinternieuwe klassieke gebouwen en overal nieuwe standbeelden. Een tripje naar het grote kruis op de berg zou ik ook inlassen.

Kotor is geweldig mooi! Het is alleen even hopen dat er geen cruise schip in de haven ligt, want in dat geval is het wat drukker. De bus naar Dubrovnik kostte mij in 2012 iets van 4 uur. Onderweg waren werkzaamheden, er stond file vlak voor Dubro en de grens kostte wat tijd

Tussen Mostar en Sarajevo is de trein een must. Die rijdt door een enorme canyon en een gave bergpas met lussen en viaducten.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015, 11:10 
Intercity

Vorig jaar hebben een vriend en ik een reis gemaakt in Montenegro. Kotor is goed te bereiken, zeker als je vanuit het noorden komt (wij kwamen uit Virpazar- aanrader). Virpazar is vanuit Podgorica (niet de moeite) goed te bereiken per trein. Vanuit Skopje zou ik echter niet per trein afreizen naar MNE; kost je al snel 25 uur (via Servië). Wel zou ik overwegen in de hoofdstad te slapen. Wij hebben hier een uitstekende ervaring met een hotel voor 13,50€ en een eigenaar met veel telefoonnummers die je gaan helpen de communicatie een heel stuk eenvoudiger te maken. Vanuit de hoofdstad zit je in een klein half uur al in Virpazar en in een uurtje aan de kust van Bar van waaruit je een bus (of taxi) kunt pakken naar Budva of Kotor.

Zelf hebben wij de tocht van Virpazar naar Bar over de bergen per fiets afgelegd. Als je sportief bent aangelegd; doen! Het is een relatief eenvoudige stabiele klim van 800 meter waar je zo'n 2 uur over doet. In Virpazar kun je fietsen huren bij een lokale. Zijn gegevens heb ik nog.

Een bus is goed te doen, maar vergis je niet in de prijs. Op dit forum worden leuke prijzen genoemd van 5-10€, maar in de praktijk waren wij aan busreizen door MNE toch rond de 60€ kwijt.

Daarbij - ik weet niet wat je budget is - zou ik niet te lang in Dubrovnik verblijven. Je kunt als je van de zon wilt genieten beter vertoeven in MNE, waar je ook het Toscane van de Balkan (nabij Kotor) kunt bezoeken. Het is hier véél goedkoper. Ook een aanrader die bijna niemand kent en van waaruit je heerlijk eilanden van Kroatië kunt zien, Mostar kunt proeven, Dubrovnik kunt bezoeken en naar de Krka watervallen kunt, is Neum (Bosnië). Dit plaatsje is goed te bereiken per bus. Hier heb je een mooi hotel op 40 meter van het strand voor slechts 15€ per nacht (inclusief ontbijt). Bosnië heeft maar 9 kilometer kust en je kunt er voor 10€ fantastisch eten met een halve liter goddelijk Sloveens (ja, echt) bier (wat mij betreft echt het lekkerste wat ik in de maand vakantie heb gedronken).

Mocht je leuke adressen om te slapen (bij lokale mensen) willen hebben, wij hebben nabij Kotor (Lastva) bij iemand geslapen die je met zijn auto graag naar Kotor brengt. Zijn zoontje en ex-vrouw wonen daar en hij bezoekt ze elke middag/avond.

Bereid je voor op een heerlijke reis op de zonovergoten Balkan... Het is een prachtige ervaring! Voor vragen, zoek gerust contact!

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015, 12:09 
Intercity

Leuke bestemmingen heb je uitgekozen! Houd er rekening mee dat Dubrovnik inderdaad erg duur is.

Ik heb vorige jaar het traject Kotor - Skopje afgelegd. Vanaf Kotor vertrekken er in het hoogseizoen dagelijks minibusjes vanaf een aantal hostels (oa Old Town Hostel) naar Tirana, Albanië. Een voorwaarde is wel dat er minimaal 5(?) personen meerijden, maar dat zit in augustus wel goed. Op de weg terug nemen de busjes reizigers weer mee naar Kotor! Voor meer info zou je even op de website van de hostels moeten kijken.

Tussen Tirana en Skopje rijden dagelijks voldoende bussen. Wellicht is dit een manier voor je om vanuit Skopje naar Kotor te reizen?! Ik heb het traject overigens niet in één keer gedaan, ben tussendoor in Tirana en Ohrid verbleven.

Succes met puzzelen verder :D

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00