Citeer:
Het is op zich niet zo gek dat een concept als CityNightLine niet heel goed meer aanslaat. De exploitatie van die treinen is niet goedkoop en de bezetting van met name slaaprijtuigen is vrij inefficiënt. Weliswaar betalen de reizigers in slaaprijtuigen wat meer, maar dan nog is het aantal reizigers in één rijtuig vrij klein. In een slaaprijtuig reizen maar maximaal 33 mensen, in een couchetterijtuig maximaal 66 en in een open zitrijtuig kunnen al gauw 80 mensen plaatsnemen. Dat terwijl de inkomsten van een slaaprijtuig waarschijnlijk nog niet eens het dubbele zijn van de inkomsten van een zitrijtuig, en dan heb je voor de slaaprijtuigen ook nog een aparte begeleider nodig. Daarnaast is het reizen in een slaaprijtuig zo ontzettend duur dat het voor de meeste mensen niet is weggelegd. Voor double ben je per persoon al € 60 kwijt, dat is € 120 voor een heel compartiment als je met z'n tweeën reist, en dat is alleen nog maar de toeslag. Dat komt bovenop je treinkaartje. € 120 is absurd duur als je het vergelijkt met een overnachting in een budgethotel. Ook in Duitsland ben je daar doorgaans niet veel meer dan € 60 voor een tweepersoonskamer aan kwijt. En echt veel beter of comfortabeler is het slaaprijtuig nou ook weer niet. Wie wil dat nog betalen?
Veel mensen. DB geeft inmiddels toe dat de vraag geen probleem is. De bezetting van de nachttreinen is niet slecht. Op bepaalde verbindingen zijn trouwens de slaaprijtuigen vaak het eerste volgeboekt.
Citeer:
Daarnaast is er concurrentie van goedkopere (nacht)bussen en vliegtuigen, maar ook steeds snellere dagtreinen en nachtelijke IC's en ICE's. Op een route als die tussen het Ruhrgebied en Basel is dat al jaren het geval, ik heb vanaf Basel meermaals de nachtelijke ICE van 23:26 genomen om vervolgens om 07:55 uit te stappen in Münster en over te stappen op de trein richting Enschede. Geen reservering nodig, een echte BordBistro in de trein is aanwezig in plaats van een pantry waar de slaaprijtuigbegeleider wat drinken en eten verkoopt, betere stoelen dan in de slaapstoelrijtuigen van de CNL, een moderne en eigentijdse uitstraling en modernere en vaak schonere wc's. DB heeft met CNL een volledig nachttreinconcept neer willen zetten, met in eerste instantie ook alleen de mogelijkheden voor nachtelijke reizen, 's avonds alleen instappen en 's ochtends alleen uitstappen, en niet voor korte reizen. Dat terwijl zo'n trein veel meer potentieel heeft en dus ook veel rendabeler kan zijn als die ook voor kortere ritten gebruikt kan worden, want bij de nacht-ICE's stappen op bijna elk station wel mensen in en uit. Kortom, DB had mijns inziens beter vast kunnen houden aan het klassieke nachttreinmodel.
DB is al een paar jaar bezig om stap voor stap weer gewone zitrijtuigen aan de CNL's te koppelen. Dit jaar zijn bv. de zitrijtuigen die van/naar Amsterdam rijden ook opengesteld tot/vanaf Amsterdam en zijn ze vervangen door gerenoveerde IC-rijtuigen.
DB's echte probleem is een kostenprobleem. Ze hebben o.a. veel te veel overhead voor de nachttreinen.
Groetjes,
Rian