World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 03:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] 3 nachten door Europa 1/5
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 15:35 
Intercity

Land: België
De tweede week van juli stond er een treinreis door Europa op het programma.
Het was een kort maar intens programma, misschien zitten er interessante tips bij voor jullie volgende reis?

woensdag 12/07: Lier > Parijs > Zon

IC3428 Lier 06:40 > Brussel-Zuid 07:31
Om op tijd in Brussel-Zuid te geraken moeten we al vroeg uit de veren. Elk uur verbindt een IC-trein Turnhout met Binche, één van de langere verbindingen in België met een grote variatie aan treinmateriaal. Zowel motorstellen type MR75 of MR66 (varkensneus - tweeledige motorstellen) of Desiro als gesleepte treinen (locs reeks 21/27+M4 of M6) worden ingezet. Onze trein bestaat op dit uur uit een 8-tal M4-rijtuigen. In de zomervakantie is er voldoende plaats, op andere dagen vervoert deze trein honderden pendelaars naar Brussel. De zomer van 2017 was mooi begonnen maar wij starten in de gutsende regen. Het zal pas tegen de late namiddag stoppen met regenen...

Afbeelding

Het traject van Lier tot aan de Belgische grens leg ik af met een 'vrijbiljet' voor NMBS-personeel:

Afbeelding

Onze volgende trein vertrekt pas om 8:24. Dus nog tijd genoeg om de hongerige maag te stillen en te gaan aanschuiven bij de Panos. Het personeel achter de toog sprak geen woord Nederlands en dat zorgde voor komische taferelen à la 'Fawlty Towers' toen de dame achter me iets wenste te vragen. Uiteindelijk kreeg ze een tijgerbrood in plaats van een gewoon broodje zonder beleg... pour les flamands la même chose.

Afbeelding

Goed, tijd om onze trein naar Parijs te nemen:

Afbeelding

De Thalys naar Parijs is te voor de hand liggend, we maken een grote omweg langs Duitsland :D

ICE 13 Brussel-Zuid 08:24 > Köln-Hbf 10:15

Afbeelding

Let even op de reclame links boven, voor je het weet zit je in Straatsburg, dat zal bij ons toch nog een 8u duren!

Er is ook een ICE 'Brussel-Bruxelles' gedoopt maar die heb ik nog niet gezien, wij moeten het stellen met:

Afbeelding

Ah, relaxed reizen voor de komende twee uur:
Afbeelding

ICE13 vertrekt in volle ochtendspits uit Brussel-Zuid. Op dat moment zit de NZ-verbinding overvol en moet onze trein een omweg langs het westelijk ringspoor (lijn 28) volgen om in Schaarbeek op de lijn 36N richting Leuven aan te sluiten. Ter hoogte van Laken passeren we het volledig onderkomen Koninklijk stationnetje.

Afbeelding

Voor aankomst in Köln-Hbf krijgen de reizigers in eerste klasse nog een snoepje aangeboden;
een mooie geste en alleszins lekkerder dan de koekjes met muntsmaak die ze vroeger een keertje uitdeelden:

Afbeelding

Eerste halte in Köln-Hbf is het loket, euh, 'reisezentrum' voor de aankoop van een klasverhoging voor het volgende traject:

Afbeelding

Een bezoek aan deze bekende boekhandel in de linkervleugel van het station mag zeker niet ontbreken. Op de eerste verdieping is er een uitgebreide 'eisenbahn'hoek.
Ik heb ergens gelezen dat de winkel binnenkort moet wijken voor een nieuw politiekantoor, zou spijtig zijn.

Afbeelding

Verder werd de voorraad eten & drinken bijgevuld, dat is in Köln-Hbf niet zo moeilijk, eettenten genoeg:

Afbeelding

Afbeelding

EC 9 Köln-Hbf 10:58 > Karlsruhe-Hbf 13:47

Afbeelding

Afbeelding

De reden van de aankoop van een klasverhoging tot Karlsruhe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EC9 rijdt tussen Hamburg-Altona en Zürich-Hbf. Deze trein rijdt een lange tijd langs de Rijn en ondanks het regenweer is het uitzicht vanuit dit Zwitsere panoramarijtuig de meerprijs waard!

Afbeelding

Benieuwd of we binnen 20 jaar nog weten hoe een VW Arteon eruit ziet...

Afbeelding

Het hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en Frankrijk wordt door de DB en SNCF verzekerd met TGV Duplex en ICE3 treinen.
Deze TGV-Duplex richting Straatsburg en verder tot Marseilles-Saint-Charles laten we rijden:

Afbeelding

Wij kiezen voor ICE9572 Karlsruhe-Hbf 15:32 - Paris-Est 18:10:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij vertrek nestelen we ons in het Bord Restaurant want de maag begint te protesteren. Maar door de prachtige logistiek van de DB is dit het enige wat we kunnen krijgen, later op de reis maakten we gelijkaardige situaties mee op andere ICE-treinen waar er geen of een heel beperkt aanbod te verkrijgen was:

Afbeelding

Grensstation Kehl:

Afbeelding

Vive la France:

Afbeelding

Blik op de stelplaats te Strasbourg:

Afbeelding

Om te reizen met de ICE of TGV tussen Frankrijk en Duitsland moet er een toeslag bovenop het ticket betaald worden, deze werd aan boord gekocht.
Bij aankoop op het station zit er ook een reservering bij inbegrepen.:

Afbeelding

Vanaf Strasbourg tot Paris-Est gaan we over de nieuwe hogesnelheidslijn:

Afbeelding

Ons ICE-stel werd passend gedoopt:

Afbeelding

Afbeelding

Om de versleten en dure gesleepte Corail-treinen te vervangen die het merendeel van de Intercité-verbindingen verzekeren, worden er nieuwe treinstellen door Alstom geleverd. Op de lijn 4 vanuit Paris-Est naar Troyes/Belfort worden deze al ingezet. Daarnaast zagen we ook nog een gesleepte trein met een CC72000 rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Veel tijd om al dat moois te bewonderen hebben we niet, we moeten immers naar Paris-Lyon voor de nachttrein 'Thello'.
Het is spitsuur en de metrostellen zitten overvol, na enkele haltes krijgen we gelukkig meer ademruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn op tijd voor de 'Thello' die dagelijks tussen Parijs en Venetië rijdt.

Afbeelding

De volledige trein bestaat uit wagenmateriaal van FS Trenitalia : Lig/Resto/Slaaprijtuigen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er rest ons nog net voldoende tijd om te eten. Het beroemde restaurant 'Le train blue' in het station is ver boven ons budget maar tegenover Paris-Lyon vinden we een uitstekende Italiaan met zicht op het monumentale station:

Afbeelding

Afbeelding

Klinken op een geslaagde eerste reisdag!

Afbeelding

Meer in deel 2.

Laatst gewijzigd door avonds81 op 20 jul 2017, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 17:04 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Mooi verslag. En best bijzonder eigenlijk dat er nog steeds Eurocity's inclusief panoramarijtuig op de Linke Rheinstrecke rijden. Toch nog een beetje het klassieke reizen. ;)

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 19:56 
Sneltrein

Vergeet niet dat zonder die IC/EC's over de Linke Rheinstrecke Bonn, Koblenz en Mainz dan bijna geen bediening meer hebben met het Fernverkehr. Maar aangezien de IC/EC's tussen Köln en Zuidwest-Duitsland vanaf Mainz aftakken naar Mannheim, zonder Frankfurt aan te doen, wordt er toch wat reistijd gecompenseerd. Een best vreemd reis van Brussel via Frankfurt naar Köln en Karlsruhe naar Parijs, maar verder leuke platen.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 20:41 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Onze volgende trein vertrekt pas om 8:24. Dus nog tijd genoeg om de hongerige maag te stillen en te gaan aanschuiven bij de Panos. Het personeel achter de toog sprak geen woord Nederlands en dat zorgde voor komische taferelen à la 'Fawlty Towers' toen de dame achter me iets wenste te vragen. Uiteindelijk kreeg ze een tijgerbrood in plaats van een gewoon broodje zonder beleg... pour les flamands la même chose.
Is toch wel een uitzondering. Ik ben in Brussel bij alle Panossen tot nog toe in het Nederlands te woord gestaan. Soms wel wat moeizaam maar toch.
Citeer:
ICE13 vertrekt in volle ochtendspits uit Brussel-Zuid. Op dat moment zit de NZ-verbinding overvol en moet onze trein een omweg langs het westelijk ringspoor (lijn 28) volgen om in Schaarbeek op de lijn 36N richting Leuven aan te sluiten.
Vanaf december zullen alle ICE's via de NZV rijden.
Citeer:
Voor aankomst in Köln-Hbf krijgen de reizigers in eerste klasse nog een snoepje aangeboden;
een mooie geste en alleszins lekkerder dan de koekjes met muntsmaak die ze vroeger een keertje uitdeelden:
Wat ze in de eerste klas uitdelen, varieert een beetje. Soms is het een zoute snack, soms iets met chocolade enz.
Citeer:
Eerste halte in Köln-Hbf is het loket, euh, 'reisezentrum' voor de aankoop van een klasverhoging voor het volgende traject:

Afbeelding
Geen FIP-korting?
Citeer:
Om te reizen met de ICE of TGV tussen Frankrijk en Duitsland moet er een toeslag bovenop het ticket betaald worden, deze werd aan boord gekocht.
Bij aankoop op het station zit er ook een reservering bij inbegrepen.:

Afbeelding
Kost volgens DB 13 euro aan het loket. Met dank aan de SNCF.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 21:42 
Intercity

@rvdborgt:
- Het was de eerste keer dat ik dat meemaakte bij Panos in Brussel, ik vermoed dat het allemaal jobstudenten waren;
- Goed nieuws dat alle ICE's door de NZV gaan rijden, zou voor ons een uur tijdswinst betekenen;
- Ik heb ook al andere zaken zoals koekjes gekregen op de ICE of soms helemaal niets, varieert allemaal;
- Voor de overgang van 2e klas naar 1e klas moet het volledige prijsverschil betaald worden en wordt er geen 50% korting toegestaan - volgend jaar is dat probleem opgelost want dan heb ik recht op 1e klas FIP-vrijbiljetten (normaal was dat nu ook al maar door de wijziging van de voorwaarden moest ik daarvoor 4 jaar wachten)
- 13€ met dank aan SNCF, ik versta niet goed wat je daarmee bedoeld - graag meer uitleg.

Groetjes,
Kristof

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 21:47 
Intercity

Citeer:
Vergeet niet dat zonder die IC/EC's over de Linke Rheinstrecke Bonn, Koblenz en Mainz dan bijna geen bediening meer hebben met het Fernverkehr. Maar aangezien de IC/EC's tussen Köln en Zuidwest-Duitsland vanaf Mainz aftakken naar Mannheim, zonder Frankfurt aan te doen, wordt er toch wat reistijd gecompenseerd. Een best vreemd reis van Brussel via Frankfurt naar Köln en Karlsruhe naar Parijs, maar verder leuke platen.
In Frankfurt zijn we niet geweest, de ICE reed tot Frankfurt maar wij tot Köln. Dat is net het leuke van zo'n treinreizen, Brussel - Parijs via de HSL heb ik al ontelbare keren gedaan dus worden er alternatieve (mooiere) routes gekozen - het uitstippelen van de reisroutes is al even leuk als de reis zelf.

Groeten,
Kristof

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 23:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
- 13€ met dank aan SNCF, ik versta niet goed wat je daarmee bedoeld - graag meer uitleg.
Het is de SNCF die toeslag en reserveringsplicht wil. DB doet daar niet aan: gewoon in de ICE instappen met coupon of Interrail en klaar. Als het aan DB zou liggen, was die er ook in Frankrijk niet maar ja, het is geven en nemen als je met de SNCF samenwerkt. Ik vermoed dat DB zijn wens van doorgaande treinkaartjes vanaf ieder Duits station kon binnenhalen en dan de toeslag en reserveringsplicht voor grensoverschrijdende reizen heeft moeten accepteren.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 07:56 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag en foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 11:16 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuke reis!

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 11:46 
Maglev

Citeer:
De Thalys naar Parijs is te voor de hand liggend, we maken een grote omweg langs Duitsland :D
Een reisroute naar mijn hart :D

Citeer:
ICE13 vertrekt in volle ochtendspits uit Brussel-Zuid. Op dat moment zit de NZ-verbinding overvol en moet onze trein een omweg langs het westelijk ringspoor (lijn 28) volgen om in Schaarbeek op de lijn 36N richting Leuven aan te sluiten.
Een goede zaak dat deze omweg vanaf de volgende dienstregeling tot het verleden behoort... Deze ICE wordt dan een stuk bruikbaarder voor veel reizigers uit Vlaanderen.

Citeer:
Ter hoogte van Laken passeren we het volledig onderkomen Koninklijk stationnetje.
Tja, niet echt fervente treinreizigers onze koninklijke familie...

Citeer:
Afbeelding
Amai, stevig prijskaartje...

Citeer:
Afbeelding
Een instituut 8)

Citeer:
Bij vertrek nestelen we ons in het Bord Restaurant want de maag begint te protesteren. Maar door de prachtige logistiek van de DB is dit het enige wat we kunnen krijgen, later op de reis maakten we gelijkaardige situaties mee op andere ICE-treinen waar er geen of een heel beperkt aanbod te verkrijgen was:
Afbeelding
Als je bedenkt dat deze trein nog maar pas uit Stuttgart vertrokken was is het toch onbegrijpelijk dat het eten al uitverkocht was ?

Citeer:
Ja, en deze moet zelfs betaald worden voor het kort ritje tussen Karlsruhe en Strasbourg.

Daarmee hebben ze me ooit eens zo ver gekregen dat ik zwart ging rijden.
Citeer:
Ik begeef me in Karlsruhe naar het Reisezentrum om de verplichte reservering voor de TGV richting Frankrijk te kopen...

Helaas slaat de contingent-duivel toe. Geen plaatsen meer voor interrailers. Wat jammer toch dat de interrail-vriendelijke DBAG deze treinen samen met de interrail-hatende SNCF moet uitbaten.

Maar het wordt nog erger : zelfs een ticket aan "Normalpreis" valt niet meer te krijgen, de trein zit zogenaamd vol, enkel nog eerste klasse verkrijgbaar. Tot Strasbourg - waar ik op de Vauban wil overstappen - wil men mij daarvoor 39 EUR laten betalen.

Dat doe ik maar niet...
Ik besluit uit te wijken naar de ICE richting Basel om 14u, dan kan ik nog net mee met de laatste EC Basel-Brussel.

Toch ga ik om 13u30 even kijken naar de TGV. Ik stel vast dat er nog heel veel plaats is in de tweede klasse en voel me bedrogen.

Dus neem ik de beslissing om toch maar in te stappen. Ik ga onmiddellijk naar de bar, bestel er een koffie en neem de pose aan van iemand die al sinds Stuttgart op de trein zit. De controleurs komen met het gebruikelijke "jemand zugestiegen ?" even voorbijgewandeld maar ik hou me goed.

En zo raak ik dan toch in Strasbourg zoals voorzien.
Wel jammer dat ik er een leuke jonge DBAG-conductrice voor moest bedriegen...

Afbeelding
Citeer:
Het beroemde restaurant 'Le train blue' in het station is ver boven ons budget
Yep, dat zeg ik ook altijd als ik er voorbij kom. Maar er komt een dag dat ik me toch eens zal laten gaan...

Dat was al een erg interessante eerste dag en jullie zijn nog maar in Parijs.
Ik kijk uit naar het vervolg.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 12:44 
Intercity

Citeer:
Afbeelding
Amai, stevig prijskaartje...

En dat was de IC/EC klasverhoging, de ICE 1/2 verhoging is nog eens 10€ duurder! Trouwens niet meer te verkrijgen aan de Belgische loketten...
Citeer:
Afbeelding
Als je bedenkt dat deze trein nog maar pas uit Stuttgart vertrokken was is het toch onbegrijpelijk dat het eten al uitverkocht was ?

De vriendelijke juffrouw die de bar moest bedienen vertelde ons dat er in Stuttgart geen bevoorrading aan de trein was gekomen... zonde
Citeer:
Ja, en deze moet zelfs betaald worden voor het kort ritje tussen Karlsruhe en Strasbourg.

Daarmee hebben ze me ooit eens zo ver gekregen dat ik zwart ging rijden.
Citeer:
Ik begeef me in Karlsruhe naar het Reisezentrum om de verplichte reservering voor de TGV richting Frankrijk te kopen...

Helaas slaat de contingent-duivel toe. Geen plaatsen meer voor interrailers. Wat jammer toch dat de interrail-vriendelijke DBAG deze treinen samen met de interrail-hatende SNCF moet uitbaten.

Maar het wordt nog erger : zelfs een ticket aan "Normalpreis" valt niet meer te krijgen, de trein zit zogenaamd vol, enkel nog eerste klasse verkrijgbaar. Tot Strasbourg - waar ik op de Vauban wil overstappen - wil men mij daarvoor 39 EUR laten betalen.

Dat doe ik maar niet...
Ik besluit uit te wijken naar de ICE richting Basel om 14u, dan kan ik nog net mee met de laatste EC Basel-Brussel.

Toch ga ik om 13u30 even kijken naar de TGV. Ik stel vast dat er nog heel veel plaats is in de tweede klasse en voel me bedrogen.

Dus neem ik de beslissing om toch maar in te stappen. Ik ga onmiddellijk naar de bar, bestel er een koffie en neem de pose aan van iemand die al sinds Stuttgart op de trein zit. De controleurs komen met het gebruikelijke "jemand zugestiegen ?" even voorbijgewandeld maar ik hou me goed.

En zo raak ik dan toch in Strasbourg zoals voorzien.
Wel jammer dat ik er een leuke jonge DBAG-conductrice voor moest bedriegen...

Afbeelding
De toeslag van 15€ geldt voor alle verbindingen, ongeacht de afstand. Dat is absurd want Parijs ligt net ietsjes verder dan Straatsburg. De marketing jongens van de SNCF kennen er wat van. De tactiek om in de Bordbistro te gaan zitten heb ik ook al enkele keren toegepast :D Dat ga ik thuis toch niet vertellen hoor, Duitse conductrices bedriegen :lol:
Citeer:
Het beroemde restaurant 'Le train blue' in het station is ver boven ons budget
Yep, dat zeg ik ook altijd als ik er voorbij kom. Maar er komt een dag dat ik me toch eens zal laten gaan...

We kunnen met twee gaan en één schotel bestellen :lol:

Dat was al een erg interessante eerste dag en jullie zijn nog maar in Parijs.
Ik kijk uit naar het vervolg.[/quote]

Ik hoop dat ik jullie kan blijven boeien!

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 13:05 
Trans-Siberië Express

Haha die TGV Stuttgart-Parijs! In 2013 een reservering gemaakt voor een reis met mijn interrail 1e klasse. Of ik even 33 euro wilde betalen. Zat wel een kleine maaltijd bij inbegerepen.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 17:14 
Intercity

Citeer:
Haha die TGV Stuttgart-Parijs! In 2013 een reservering gemaakt voor een reis met mijn interrail 1e klasse. Of ik even 33 euro wilde betalen. Zat wel een kleine maaltijd bij inbegerepen.
Iedereen heeft blijkbaar zijn verhaal over die TGV/ICE tussen Duitsland en Frankrijk! Grappig en het mooie van zo'n forum dat het hier gedeeld wordt.
Die maaltijden zijn nu ook geschiedenis, misschien teveel verschil in smaak tussen de Duitsers en Fransen :)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 23:36 
Trans-Siberië Express

Zonde dat de Corail-rijtuigen worden vervangen door lichte troep, terwijl er toch lange ritten mee worden gemaakt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 12:38 
Trans-Siberië Express

Dat heeft volgens mij niet alleen met de rijtuigen zelf te maken, maar ook met de locomotieven die al vrij oud zijn en uitgefaseerd worden. Zo'n getrokken trein is helaas minder efficiënt dan een treinstel.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00