World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 mei 2018, 00:28

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:07 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 477
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Deel 1: Beijing (proloog)
Deel 2: Beijing-Pyongyang
Deel 3: Pyongyang-DMZ/Kaesong-Pyongyang
Deel 4: Pyongyang-Kumgangsan-Pyongyang-Beijing-Daegu

Geradbraakt staan we op een onchristelijk tijdstip in de aankomsthal van Daegu/대구, de 4e stad van Zuid-Korea. Na twee uur lang stewardessen met een zeer hoog "Hello Kitty"-gehalte aangehoord te hebben in een overvolle en oververhitte Boeing van een Zuid-Koreaanse paupermaatschappij denken we met weemoed terug aan de relaxte Tupolev van Air Koryo. Het contrast is groot, en dat is dat tussen Noord- en Zuid-Korea ook. We willen Korea zien, dus na de noordelijke helft is nu de zuidkant aan de beurt. Wat weten we eigenlijk van Zuid-Korea? Niet veel, om eerlijk te zijn. Het is een modern land, dichtbevolkt, Samsung en Gangnam Style komen er vandaan - en verder vermoeden we dat het vrij saai is na Noord-Korea. Omdat het ook een "makkelijk" land is hebben we behalve een vlucht en een eerste hostel in Daegu ook niks geboekt. Achteraf gezien was dat misschien niet heel handig, maar daar kom ik zo nog wel op. We blijven 11 dagen in Zuid-Korea en vliegen vanaf de hoofdstad Seoul/서울 weer met Finnair terug naar huis. De reis is tot nu toe vrij intensief geweest, dus vanaf nu gaan we het wat rustiger aan doen - het is tenslotte toch vakantie. Dit laatste deel van de serie over de beide Korea's is in z'n geheel gewijd aan Zuid-Korea. In deze afsluiting laat ik 92 foto's zien, maar zoals gebruikelijk is er veel meer beeldmateriaal beschikbaar op Flickr. Mocht je alle foto's van deze vijf verslagen nog eens rustig (zonder verhaal) terug willen kijken, dan kun je ze hier terugvinden. Een kaartje en een aangevuld overzichtskaartje zijn van deze afsluiting ook weer beschikbaar.

1. In de vertrekhal van Daegu is het redelijk druk. Met enige moeite lukt het ons om wat Zuid-Koreaanse won uit de pinautomaat te krijgen, daarna halen we een diabetesontbijtje bij de oranje-rozegeglazuurde afvalfabriek rechts - bij gebrek aan beter.

Afbeelding
Departure hall, Daegu International Airport by Timon91, on Flickr

2. High van de suiker gaan we op zoek naar een bus. Daegu International Airport is niet aangesloten op het metronetwerk van de stad, maar met de bus ben je snel bij de metro. In Daegu lopen drie metrolijnen, voor een stad met 2,5 miljoen inwoners geen overbodige luxe. Alle metro's hier hebben perrondeuren. Op deze rustige zaterdagmorgen kun je een kanon afschieten, druk is het niet. Schermen op de perrons geven aan waar de volgende metro zich bevindt.

Afbeelding
Ayanggyo metro station, Daegu by Timon91, on Flickr

Alle foto's van Daegu - al zijn het er niet veel - staan hier, een klein deel staat in het verslag. Met de metro hebben we ons hostel snel gevonden, waar we de bagage mogen dumpen maar nog niet kunnen inchecken. Douchen kan dan weer wel. We spreken hier nog een mede UT-er die een klasgenoot van mij van de middelbare school die ook in Enschede woont blijkt te kennen, de wereld is af en toe klein :mrgreen: Verder beraden we ons langzaam over wat we tijdens onze anderhalve week in Zuid-Korea willen gaan zien, maar eerst gaan we maar eens Daegu bekijken.

3. Het straatbeeld, veel is nog dicht op dit tijdstip.

Afbeelding
Streetview in Daegu by Timon91, on Flickr

Daegu heeft twee stations: Daegu en Dongdaegu. De laatstgenoemde is de grotere van de twee en hier vertrekken nagenoeg alle langeafstandstreinen. Station Daegu ligt echter in het centrum, dus hier gaan we eens kijken voor wat treinkaartjes.

4. Station Daegu, aan de overkant van de straat. Zowel Daegu als Dongdaegu zijn sfeerloze, moderne betonbakken dus veel onderscheid zit daar niet in.

Afbeelding
Daegu train station by Timon91, on Flickr

Helaas blijkt het exact ons hele verblijf een vakantieperiode te zijn waarin zo ongeveer iedereen onderweg is :mrgreen: In China waren we voor deze periode gewaarschuwd, maar dat dit in Korea ook het geval is hebben we effe over het hoofd gezien :mrgreen: Er zijn bijna geen treinkaartjes meer te krijgen. Na een fatsoenlijker ontbijt bij een hippe koffietent - aan deze geen gebrek in dit land - besluiten we om de rest van de week dan maar vast te leggen, zo'n ramp is dat nou ook weer niet. Morgen willen we naar Gyeongju/경주, een stadje in de buurt, daar zijn nog zat kaartjes voor. Een kaartje naar Busan/부산 vinden is ook niet zo'n probleem, maar voor het stuk Busan-Seoul zijn we aangewezen op de trein van 10 over 6 's ochtends :mrgreen: Het noordoosten - wat we wellicht tussen Busan en Seoul hadden willen bezoeken - gaat toch te lastig worden helaas, maar we kunnen wel mooi rustig aan doen zo.

5. Daarna gaan we de stad weer in, die we eigenlijk maar heel saai vinden :mrgreen: Een niet-boeiend medicijnenmuseum met aangrenzende traditionele medicijnenmarkt lijkt de grootste attractie van Daegu te zijn.

Afbeelding
Yangnyeongsi Museum of Oriental Medicine, Daegu by Timon91, on Flickr

6. De winkelstraat annex medicijnenmarkt.

Afbeelding
Herbal Medicine Market, Daegu by Timon91, on Flickr

's Middags draaien we in het hostel een wasje, slapen wat bij en luieren vooral. 's Avonds gaan we te voet nog even het centrum in, waar het dan best gezellig is. Er is veel volk op de been en we eten in een gezellig restaurant. Het gros van het publiek is excessief bezig met de Grote Nationale Hobby: zuipen. Vooral soju is populair, wat we in Noord-Korea ook al gedronken hebben. Het is niet smerig maar de katers zijn hels :mrgreen: Daarnaast is het vrij goedkoop, een flesje van 350 mL (20% alcohol) kost omgerekend een euro, terwijl een biertje van die grootte in de avondwinkel al gauw 2-2,5 euro kost. Een welkom alternatief in het dure Zuid-Korea ;) Bij één van de vele kroegen drinken we nog een biertje, het zit hier vol met Amerikanen, en dan met name van die overdreven "Hey bro..."-types. Na een half uurtje hebben we het dus wel gezien en keren we terug naar het hostel.

Onze eerste volledige dag in Zuid-Korea gaan we in Gyeongju spenderen, een stadje zo'n 75 km verderop. Vanaf station Dongdaegu kun je er prima komen, dus met de metro gaan we die kant op.

7. Met de metro moeten we eerst een heel eind omhoog voordat we bij het treinstation zijn, daarna nog het stationsplein-in-aanbouw oversteken en dan zijn we er.

Afbeelding
Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

8. Onze trein staat bovenaan, na Gyeongju rijdt deze nog door naar station Bujeon, in Busan. Mugunghwa's zijn een soort sneltreinen die meestal over reguliere spoorlijnen rijden. KTX, ITX en SRT zijn allemaal types hogesnelheidstreinen.

Afbeelding
Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

Ter vergelijking: Dongdaegu-Busan is 132 km over de hogesnelheidslijn, de snelste treinen doen dit in 41 minuten. Dongdaegu-Bujeon over de oude lijn via Gyeongju - met een omweg dus - kost zo'n 3 uur. Mugunghwa's via de oude hoofdlijn doen het in ongeveer een uur en 40 minuten.

9. Deze Mugunghwa met dit mooie dieselapparaat ervoor gaat ons in 69 minuten naar Gyeongju brengen.

Afbeelding
Mugunghwa to Bujeon at Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

10. Een lokaal treintje.

Afbeelding
Local train at Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

11. De trein is goed gevuld, maar je krijgt een gratis zitplaatsreservering bij je ticket (indien beschikbaar).

Afbeelding
Mugunghwa Dongdaegu-Bujeon interior by Timon91, on Flickr

12. Na een weinig boeiende rit door het dichtbebouwde landschap arriveren we mooi op tijd in Gyeongju.

Afbeelding
Mugunghwa to Bujeon at Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

13. Het leuke stationsgebouwtje van Gyeongju. De trein rijdt na twee minuten verder richting Busan.

Afbeelding
Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

In Gyeongju blijven we een uurtje of 6 en eerlijk gezegd is dat meer dan genoeg. Alle 47 foto's van deze dagtrip staan hier, een deel staat in het verslag.

14. We halen een stadskaart en lopen de kant op die ons het meest interessant lijkt. Gyeongju staat bekend om de grafheuvels, dit soort gevallen.

Afbeelding
Park in Gyeongju by Timon91, on Flickr

15. Verder is het overal druk, druk, druk. We zijn niet de enige die een dagje Gyeongju komen doen. Er zijn meer selfiesticks aanwezig dan zwaarden tijdens een middeleeuwse ridderoorlog :mrgreen: De selfiestick is Zuid-Korea's Nationale Volksziekte.

Afbeelding
Park in Gyeongju by Timon91, on Flickr

16. Het park hier is ook wel geschikt om even met de camera te spelen ;)

Afbeelding
Flowers in Gyeongju by Timon91, on Flickr

17. Iets verderop ligt de Anapji-vijver, waar de toegang gratis is dankzij de nationale vakantie. Ook hier is het leuk om een rondje te lopen.

Afbeelding
Anapji Pond, Gyeongju by Timon91, on Flickr

18. Zo'n 15 km buiten Gyeongju ligt Bulguk-sa, een tempel die de moeite waard schijnt te zijn. Met bus 10 of bus 11 ben je er zo, bij de bushalte staat hoe lang het nog duurt voordat de volgende bus eraan komt.

Afbeelding
Bus stop in Gyeongju by Timon91, on Flickr

19. Lang hoeven we niet te wachten, de bus is goed gevuld maar we kunnen nog wel zitten.

Afbeelding
Bus to the Bulguk-sa temple, Gyeongju by Timon91, on Flickr

20. Nabij Bulguk-sa zijn zat restaurantjes, we lunchen bij een simpel buffetgeval en gaan daarna de tempel opzoeken.

Afbeelding
Bulguk-sa temple, Gyeongju by Timon91, on Flickr

21. Ook hier is het druk. Eerlijk gezegd vonden we de tempel niet heel bijzonder :?

Afbeelding
Bulguk-sa temple, Gyeongju by Timon91, on Flickr

22. Met de bus gaan we terug naar Gyeongju, komen hopeloos vast te staan in de file en besluiten te voet weer verder te gaan omdat we wel in de buurt van het centrum zijn. We bezoeken nog het Historisch Museum en lopen met een flinke omweg terug naar het station. Hier weer wat grafheuvels uit dynastie dittes-en-nogwattes.

Afbeelding
Tumuli tombs, Gyeongju by Timon91, on Flickr

23. Als je de heuvel beklimt kun je een boete van 2 miljoen won krijgen :mrgreen: De Zuid-Koreaanse won heeft een wisselkoers die bij een bananenrepubliek past, maar het land is dat verre van ;) Er gaan er 1300 van dit soort punten in een euro. Briefjes van 50.000 bestaan wel, maar pinautomaten hebben vaak niet groter dan 10.000.

Afbeelding
Warning sign, Gyeongju by Timon91, on Flickr

24. Terug bij het station.

Afbeelding
Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

25. In de stationsrestauratie drinken we een smoothie, hier hangt ook een mooie kaart van het spoorwegnet. Merk op dat helemaal rechtsboven de Kumgangsan-trein (zie het vorige deel) er nog ingetekend staat! Overigens zijn er inmiddels weer een paar extra hogesnelheidslijnen geopend, waaronder naar Pyeongchang/평창, waar straks de Winterspelen gehouden gaan worden.

Afbeelding
Korean railway map, Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

26. Op het perron staat precies waar welk rijtuig gaat stoppen.

Afbeelding
Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

27. Met een paar minuten vertraging komt de Mugunghwa weer opduiken voor de terugreis naar (Dong)daegu.

Afbeelding
Mugunghwa to Dongdaegu at Gyeongju train station by Timon91, on Flickr

28. Langzaam begint het al donker te worden, sowieso is het een vrij donkere dag. Het uitzicht onderweg laat zich derhalve lastig fotograferen, hier een poging. Dit is een spaarzaam bebouwd stuk, meestal zijn er meer gebouwen te zien. Zuid-Korea is zeer dichtbevolkt, de bevolkingsdichtheid ligt 20% hoger dan in Nederland (3× het aantal inwoners van Nederland op 2,5× het oppervlak van Nederland, grofweg).

Afbeelding
View from the train near Daegu by Timon91, on Flickr

In de trein slaap ik verder wat, op tijd komen we in Dongdaegu aan.

29. Op de terugweg naar het hostel zet ik deze etalage op de foto, dit is helaas een frequent gezicht in Zuid-Korea. Piepjonge, uiteraard hele schattige puppy's in veel te kleine glazen kooien, wachtend op iemand die ze zo schattig vindt dat hij/zij hem/haar wil kopen.

Afbeelding
Puppies for sale, Daegu by Timon91, on Flickr

In het hostel chillen we wat en praten wat met een heel vage Koreaan. Buiten regent het, maar als het iets droger is gaan we op pad voor wat eten. We komen uit bij "Blackout chicken", een tent waar je alle varianten van gefrituurde kip kunt krijgen. Een heel stuk smaakvoller dan hun conculega's van de KFC ;) We drinken hier ook een paar biertjes en wat soju, het is een gezellige tent. Terug in het hostel werken we de foto's wat bij en praten wat met wat Koreanen van het hostel. We laten hen de Noord-Koreaanse propaganda zien die we hebben meegenomen, en ze liggen helemaal dubbel van het lachen :mrgreen: Sowieso valt het op dat van de hele politieke spanning en het conflict bijna niets te merken is. Zuid-Koreanen, en dan met name de jongeren, geven helemaal niets om politiek. Ze hebben meer op met uitgaan, drugs en plastische chirurgie :mrgreen:

30. De volgende ochtend zeggen we gedag tegen Daegu, het is tijd om naar Busan te gaan! Eerst gaan we weer naar Dongdaegu, waar net een SRT-trein uit de betonbunker vertrekt.

Afbeelding
SRT train at Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

31. En waar een Mugunghwa richting Seoul staat te wachten op vertrek.

Afbeelding
Mugunghwa at Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

32. Onze KTX uit Seoul komt op tijd aan, voor een rit van 43 minuten naar Busan.

Afbeelding
KTX train Seoul-Busan entering Dongdaegu train station by Timon91, on Flickr

33. De rit gaat pijlsnel, want het is zoals gezegd 132 km naar Busan. Buiten is er maar weinig te zien, het grootste deel van de rit gaat ondergronds. Nog voordat iedereen in Busan is uitgestapt is een Korail medewerker al bezig met het omdraaien van de stoelen voor de terugweg - in deze treinen rijd je altijd vooruit.

Afbeelding
KTX train Seoul-Busan interior by Timon91, on Flickr

34. De inmiddels bijna lege KTX-trein.

Afbeelding
KTX train Seoul-Busan interior by Timon91, on Flickr

In Busan blijven we drie nachten, alle 75 foto's zijn op Flickr te vinden ;) Met de metro gaan we naar ons hostel, wat gelukkig niet ver is. Inchecken kunnen we nog niet, spullen dumpen wel. Dit is overigens het eerste hostel van de vele waarin ik heb overnacht waar er betaald moet worden voor het achterlaten van bagage. We kunnen over drie uur inchecken, maar moeten wel 1000 won per tas betalen om ze tot dan te laten liggen :mrgreen: Eerst gaan we maar even de stad in, we hebben toch nog een paar uur te overbruggen.

35. De Jigalchi-vismarkt zit onder ons hostel (wel een heel aantal verdiepingen, gelukkig) en is een fascinerend verschijnsel. We vergapen ons aan de vele zeedieren die hier te koop zijn. Ogenschijnlijk zwaar verdoofd zit alles in tot de nok toe gevulde aquariums, alleen octopussen ondernemen af en toe een vluchtpoging ;)

Afbeelding
Jagalchi fish market, Busan by Timon91, on Flickr

36. Vanaf de overdadige Lotte Mall heb je een mooi uitzicht over de stad. Busan mag qua bebouwing dan niet zo interessant zijn, het gaat hier vooral om de ligging want de stad ligt werkelijk schitterend.

Afbeelding
View over Busan from the Lotte Department Store by Timon91, on Flickr

37. Uitzicht richting haven.

Afbeelding
View over Busan from the Lotte Department Store by Timon91, on Flickr

38. Het straatbeeld.

Afbeelding
Streetview in Busan by Timon91, on Flickr

39. Heel Busan draait om zeevoer. Deze gefrituurde krab vonden wij erg creatief ;)

Afbeelding
Crab burger, Busan by Timon91, on Flickr

40. Vanaf de onderkant van de veel te dure Busan Tower - vanaf waar je wel een mooi uitzicht hebt, maar er zijn veel meer uitzichtpunten in deze toffe stad - teruggekeken richting centrum. De Lotte Mall (foto 36) springt in het oog, dit is echt een gigantische kolos. Lotte is een Koreaans-Japans conglomeraat wat je in Zuid-Korea veelvuldig tegenkomt.

Afbeelding
View near the Busan Tower by Timon91, on Flickr

41. Na ingecheckt te hebben in het hostel besluiten we om naar het "Cultural Village" te lopen, een verhipte voormalige pauperbuurt in de heuvels boven de stad. Het is ongeveer een half uur lopen vanaf het hostel en het gaat soms flink steil omhoog, maar het geeft een leuk beeld van de stad. Hier het uitzicht over het "Cultural Village". Busan gaat me steeds meer aan Rio de Janeiro denken :mrgreen:

Afbeelding
Gamcheon Cultural Village, Busan by Timon91, on Flickr

42. In de rij voor een foto met iets wat schijnbaar heel populair is :mrgreen:

Afbeelding
Waiting for a picture, Gamcheon Cultural Village, Busan by Timon91, on Flickr

Op de terugweg naar het hostel eten we bij een leuk eettentje onderweg, ik waag de spicy octopus en qua pittigheid valt het nog wel mee. In eerste instantie waren we als de dood om iets met de aanduiding van ook maar één pepertje op het menu te bestellen, maar in China hebben we een keer de proef op de som genomen door een bijgerecht met twee pepertjes te bestellen. Dat was redelijk pittig, maar nog heel prima te eten - eigenlijk viel ons dat 100% mee. Ook hier in Zuid-Korea gaat die vlieger wel op, dat had ik in Oost-Azië eerlijk gezegd niet verwacht.

43. In het hostel zit een bar, waar we 's avonds een biertje drinken met Erik, een Vietnamese Noor en Leah, een Amerikaanse. Het zijn gezellige lui en we genieten samen van het fascinerende uitzicht wat we vanaf hier hebben :)

Afbeelding
Nightly view over the Busan harbour from the Jagalchi Market by Timon91, on Flickr

Met Erik samen drinken we nog een biertje in het centrum, rond middernacht is het mooi geweest en kruipen we onder de wol. We slapen goed en rond 9 uur ontwaken we. Ontbijt is inclusief, maar het bestaat uit laxeertoast met Chemelotjam dus vullen doet het niet echt. Er is vandaag een honkbalwedstrijd en aangezien Zuid-Korea een honkbalgek land is lijkt ons het wel tof om erheen te gaan :D Eerst bezoeken we het historisch museum - een aanrader :) - waarna we met de metro richting stadion gaan. Helaas staat er bij de kassa's een flinke rij en wordt er door de politie met megafoons omgeroepen dat de wedstrijd al nagenoeg uitverkocht is. Helaas, het is niet anders. Bij Mom's Touch, een doorsnee fastfoodrestaurant met een erg slow service lunchen we wat en gaan daarna weer verder.

44. De metro in Busan is nuttig, want afstanden zijn heel groot hier. Het kan zo een uur kosten om ergens met de metro te komen. Hier buiten bij halte Oncheonjang, richting het noorden van de stad. Het spoor ligt hier boven een riviertje.

Afbeelding
Oncheonjang metro station, Busan by Timon91, on Flickr

45. Je kan hier met een kabelbaan omhoog naar het Geumgang Park, wat zeer de moeite waard is. Je kan hier goed wandelen en met enig zoeken is er ook nog een schitterend, doch winderig uitzicht over de stad te vinden! Busan heeft zo'n 3,5 miljoen inwoners, maar in de metropoolregio wonen er ruim 8 miljoen. Hier krijg je wel een idee hoe immens deze stad is :mrgreen: Het is na Seoul de tweede stad van het land en de route Seoul-Busan is vanzelfsprekend de belangrijkste handelsroute van het land. Vanwege de hogesnelheidstrein is de vliegroute niet zo druk, de drukste vliegroute is namelijk die tussen Seoul en Jeju/제주, op het gelijknamige eiland ten zuiden van Korea. Dit is tevens de drukste vliegroute ter wereld ;)

Afbeelding
View over Busan from the Geumgang Park by Timon91, on Flickr

46. Met de kabelbaan gaan we terug naar beneden, op zoek naar een cafeetje. Nu zitten er in deze buurt niet zoveel, maar we vinden wel een leeg restaurant waar we onder het genot van een biertje de honkbalwedstrijd kunnen kijken. Het postuur van de spelers is soms wat minder atletisch dan in de MLB :mrgreen:

Afbeelding
Lotte Giants baseball, Busan by Timon91, on Flickr

Terug in het hostel maken we kennis met nog meer Amerikanen en een Canadees, allemaal gezellige lui :) Samen eten we op straat, er is namelijk een straatvoedselmarkt gaande in de buurt. Er is meer dan genoeg keuze en het eten is echt heerlijk.

47. Deze tent - nu 's avonds weliswaar gesloten - is een opvallend verschijnsel in Zuid-Korea. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daadwerkelijk in één keer een liter koffie zou drinken, maar ze serveren serieus liters :mrgreen: Sowieso draait heel Zuid-Korea om eten, drinken, eten, drinken, eten en drinken. Een vrij groot contrast met de immense voedselschaarste in het noorden.

Afbeelding
1L coffee, Busan by Timon91, on Flickr

De avond brengen we bierend door in het hostel. De bar hier serveert biertjes voor 3000 won, wat naar Zuid-Koreaanse maatstaven heel goedkoop is. We maken er goed gebruik van, 50.000 won verder liggen we op bed :mrgreen:

48. De volgende dag gaan we weer wat uitzichtpunten zoeken, want daar heeft Busan er vele van! Op de heuvel in de wijk achter ons hostel liggen veel van dit soort trappen.

Afbeelding
Stairs in Busan by Timon91, on Flickr

49. Bovenop de heuvel ligt een oorlogsmonument, ter nagedachtenis aan de Koreaanse Oorlog.

Afbeelding
Korean War monument, Busan by Timon91, on Flickr

We lopen terug naar het treinstation, drinken een baakske en pakken de metro naar Shinsegae Centrum City, schijnbaar het grootste warenhuis ter wereld. Er staat hier ook een plaquette van het Guinness Book of Records om dit te bewijzen. Helaas is het vandaag de Koreaanse Thanksgiving en is alles dicht, zelfs dit warenhuis. Helaas, dus we duiken de metro maar weer in.

50. Ook is er in Busan een VN-begraafplaats, de enige ter wereld. Er liggen hier 2300 soldaten begraven, onder wie 124 Nederlandse.

Afbeelding
UN Cemetary, Busan by Timon91, on Flickr

51. 's Middags gaan we nog even naar het Gwangan-strand, maar inmiddels is het wat kouder, winderig en bewolkt. We houden het maar op een biertje bij een bar in de buurt van het strand ;) Het uitzicht vanaf het strand is indrukwekkend!

Afbeelding
Gwangan beach, Busan by Timon91, on Flickr

In de Jigalchi-vismarkt waag ik me aan de bewegende octopus. Niet levend, zoals het filmpje suggereert, maar meer stuiptrekkend. Het is best apart om je eten te zien bewegen :mrgreen: Het is verrassend lekker, ik vind het beter smaken dan de gebakken versie. Joost houdt niet van vis en zeedieren en houdt het bij het filmen van mij terwijl ik het eet :mrgreen: Op onze laatste avond in Busan eten we wederom bij de vele tentjes op straat in de buurt van het hostel, 's avonds drinken we een biertje met twee lui uit Engeland, Becca en James. Ook zij gaan morgen naar Seoul, we wisselen gegevens uit om daar ook af te kunnen spreken. We gaan vroeg naar bed, want om half 5 gaat de wekker alweer. Achteraf gezien was Busan de leukste stad van de vakantie, we hebben ons echt goed vermaakt hier! Ik kan jullie de stad van harte aanraden als je een keer in Zuid-Korea bent ;)

52. Zoals gezegd waren we door de drukte genoodzaakt om een trein om 6:10 naar Seoul te nemen, dus vandaar dit godsgruwelijke tijdstip :mrgreen:

Afbeelding
Busan train station by Timon91, on Flickr

53. De stationshal van Busan, waar het redelijk druk is.

Afbeelding
Busan train station by Timon91, on Flickr

54. We halen een vadsig ontbijt bij een fastfoodtent, wat we in de trein opeten. Op tijd verlaten we Busan voor de 424 km naar Seoul, die onze trein in 2:53 uur aflegt. De snelste versies doen het in 2:17, met slechts drie stops onderweg. Het landschap onderweg is niet heel bijzonder.

Afbeelding
View from the KTX train Busan-Seoul by Timon91, on Flickr

55. Om 9 uur zijn we alweer in Seoul, hier het interieur van onze TGV. De hogesnelheidstreinen hier zijn hetzelfde als die in Frankrijk en Spanje.

Afbeelding
KTX train Busan-Seoul interior by Timon91, on Flickr

56. Het perron in Seoul, wij stappen als één van de laatsten uit.

Afbeelding
KTX train from Busan at Seoul train station by Timon91, on Flickr

57. Een andere KTX-trein komt binnen.

Afbeelding
KTX train at Seoul train station by Timon91, on Flickr

58. Hier nog een.

Afbeelding
KTX train at Seoul train station by Timon91, on Flickr

59. Ondanks dat alle treinen vol zitten is het in de metro erg rustig. Qua uiterlijk is de metro in Seoul vergelijkbaar met die in Daegu en Busan. Ook hier zijn er perrondeuren. Overigens kun je vrijwel overal in Zuid-Korea in het OV met een T-Money Card betalen, vergelijkbaar met de OV-chipkaart.

Afbeelding
Seoul Station metro station by Timon91, on Flickr

60. Het netwerk in Seoul is GROOT, heel GROOT. Om lijn 1 helemaal van begin tot eind uit te zitten ben je ruim 3,5 uur onderweg (!)

Afbeelding
Seoul metro map by Timon91, on Flickr

Ook in ons hostel hier kunnen we nog niet inchecken, maar de bagage achterlaten kan wel. We chillen eerst nog een beetje in het hostel met de aardige (Amerikaanse) receptionist en gaan dan de stad in.

In Seoul blijven we in totaal vijf nachten, maar de laatste nacht slapen we in de buurt van het vliegveld. De stad is enorm groot en er is veel te zien, maar het is vooral fijn om de laatste paar dagen niet zoveel te hoeven. Alle 98 foto's staan hier, een klein deel staat in het verslag.

61. Heel Seoul lijkt vandaag naar de Namsanheuvel gekomen te zijn, het is immers nog steeds de Nationale Vakantie. Het is hopeloos druk, maar het uitzicht is gelukkig nog steeds mooi :)

Afbeelding
View from Namsan Hill, Seoul by Timon91, on Flickr

62. Via een druk wandelpad dalen we weer af naar de net zo drukke Namdaemun-markt, waar we wat lunch scoren. Ook slaag ik hier nog voor een Zuid-Koreaans vlaggetje, die nu gebroederlijk naar z'n noordelijke broertje in mijn woonkamer hangt :mrgreen:

Afbeelding
Namdaemun Market, Seoul by Timon91, on Flickr

63. Nabij het station ligt nu een Skygarden, best leuk om even overheen te lopen :)

Afbeelding
Skygarden, Seoul by Timon91, on Flickr

64. Het stationsplein vanaf de Skygarden gezien. Het station is die megamall rechts.

Afbeelding
Seoul train station by Timon91, on Flickr

Terug in het hostel checken we in en chillen we wat. De dorms zijn klein en het is vol, maar het is wel te overleven. Er zijn echter maar twee toilet/badkamerruimtes voor de 30 personen die hier slapen en dat is wel irritant weinig. 's Avonds spreken we af met Becca en James, alleen de tent die zij aangeraden hadden gekregen om bibimbap te eten is uiteraard dicht vanwege de vakantie. We komen uit bij een ander restaurantje, al is het eten daar niet geweldig. Gelukkig is het wel gezellig ;) Na ruim twee weken Koreaanse keuken begin ik toch wel naar wat anders te verlangen, eerlijk gezegd :mrgreen: We nemen afscheid van Becca en James, die morgen weer naar huis gaan.

65. Op de terugweg naar het hostel komen we nog een K-pop concert tegen, met acrobaten die een luchtshow opvoeren. Best tof :D

Afbeelding
Late night performance in Seoul by Timon91, on Flickr

In de buurt van het hostel drinken we een biertje - Grolsch :mrgreen: - praten wat met andere backpackers in het hostel en gaan dan slapen. We zijn immers al een tijdje op vandaag :mrgreen:

66. Een bezoek waar we in Seoul naar uitgekeken hebben is het oorlogsmuseum. We hebben de noordkant van het tragische oorlogsverhaal al gehoord, maar we vermoeden dat het verhaal aan de zuidkant niet helemaal overeen zal komen :mrgreen: Ook buiten bij het museum is genoeg te zien.

Afbeelding
Korean War Museum, Seoul by Timon91, on Flickr

De tentoonstellingen zijn erg indrukwekkend, ik kan iedereen dit museum van harte aanraden. Het is een zeer aangrijpend verhaal - aan beide kanten - en het is ongelooflijk hoeveel er verwoest is in die tijd.

67. In één van de zalen komen we dit bordje tegen. Heee..... herinneren jullie je foto 63 uit deel 3 nog? Dat China ook een tafeltje had wordt in het noorden nergens genoemd. Natuurlijk niet, want Kim Il-sung had met zijn glorieuze leger eigenlijk maar heel weinig te vertellen. De Chinezen hadden er geen zin in om de Amerikanen op hun grens te hebben staan, meer redenen hebben ze niet gehad om het communistische noorden te hulp te schieten. Zonder de Chinese hulp had Noord-Korea überhaupt niet meer bestaan, maar dit lijken ze in het noorden gemakshalve even vergeten te zijn. Daarnaast wordt in het zuiden weliswaar genoemd dat de VS flink wat bommen op Noord-Korea heeft gegooid, maar niet hoe overdadig veel het er waren. De VS heeft in die drie jaar meer bommen op Noord-Korea gegooid dan ze in de hele Tweede Wereldoorlog gegooid hebben. Dus. Qua verloop van de oorlog zijn we echter wel meer geneigd om de zuidelijke versie van het verhaal te geloven ;)

Afbeelding
Korean War Museum, Seoul by Timon91, on Flickr

68. 's Middags willen we de rivieroever wat verkennen, een fiets huren is een uitstekende manier om dit te doen. Het duurt even voordat we fietsen gevonden hebben die voor onze lengte geschikt zijn, maar uiteindelijk kunnen we op pad ;) Langs de rivier liggen dit soort fietspaden, waar je prima op kunt rijden :)

Afbeelding
Cycling along the Han river, Seoul by Timon91, on Flickr

69. Na een tochtje van zo'n 25 km gaan we met de metro weer terug naar het hostel. Hier komt de metro net aangereden, op station Yeouinaru. Joost heeft een handige offline app voor de metro hier gedownload, die zelfs aangeeft bij welke deur (ze zijn genummerd) je steeds moet gaan staan om gunstiger uit te komen bij je overstap :D

Afbeelding
Metro approaching at Yeouinaru station, Seoul by Timon91, on Flickr

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:07 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 477
Land: Nederland
Locatie: Enschede
70. Dat de stations soms gigantisch zijn illustreert dit plaatje wel, van station Gongdeok.

Afbeelding
Gongdeok metro station by Timon91, on Flickr

Na wat chillen eten we bij een pizzeria in de buurt, drinken een biertje in het hostel en gaan dan slapen.

71. Op 7 oktober gaan we een dagtripje maken naar Suwon/수원, een voorstadje van Seoul. Je kunt hier met de metro komen (70 minuten op lijn 1), maar je kan ook met de hogesnelheidstrein die niet per se snel rijdt, maar wel comfortabel is en weinig stopt. In dat geval ben je er in een half uurtje ;) De benen zijn moe van het vele lopen de laatste weken dus veel zin hebben we niet om 70 minuten te staan in de metro. Bovendien staat er een trein op het punt te vertrekken, dus de keuze is gauw gemaakt ;) Hier station Seoul weer, met links onze trein en rechts een Mugunghwa naar elders.

Afbeelding
Seoul train station by Timon91, on Flickr

72. Het comfortabele interieur van onze trein.

Afbeelding
ITX train Seoul-Busan interior by Timon91, on Flickr

73. Op tijd zijn we in Suwon. Station Suwon is net zo'n sfeerloze betonbak als alle andere hoofdstations die we in Zuid-Korea gezien hebben :mrgreen:

Afbeelding
ITX train to Busan at Suwon train station by Timon91, on Flickr

Met de bus zijn we zo in het centrum. Suwon is een relatief kleine stad (ca. 1,2 miljoen inwoners), al is het meer een buitenwijk van Seoul. De hele metropoolregio van Seoul heeft zo'n 26 miljoen inwoners, echt moeilijk veel en meer mensen dan in heel Noord-Korea wonen. In Suwon loopt een stadsmuur om het centrum heen, die je grotendeels te voet kunt volgen. Normaal betaal je daar nog een kleine toegangsprijs voor, maar vanwege de vakantie is het gratis ;)

74. Hier de muur, die op een hoge wal boven de stad ligt.

Afbeelding
Hwaseong fortress wall, Suwon by Timon91, on Flickr

75. Uitzicht over Suwon.

Afbeelding
View over Suwon by Timon91, on Flickr

76. Het straatbeeld in Suwon.

Afbeelding
Downtown Suwon by Timon91, on Flickr

Wat is er verder over Suwon te vertellen? Niet zo heel veel eigenlijk :mrgreen: Na een uitgebreide wandeling over de stadsmuur hebben we flink honger gekregen. We eten bij een authentieke tent vol Koreaanse ouderen, die ons flink aanstaren en ons graag uitleggen wat we hier moeten eten. Ze hebben uiteraard gelijk, de noedelsoep is heerlijk ;) Met een ommetje gaan we te voet terug naar het station, onderweg komen we nog een slagkooi tegen. Voor een biljet van 1000 won krijg je 15 pitches toegeworpen en kun je een balletje slaan. Uiteraard moeten we dat even doen, als honkballer niet honkballen in een honkbalgek land als Zuid-Korea zou een schande zijn ;)

77. In 70 minuten staan in de metro terug hebben we écht geen zin, dus we kopen maar weer een treinkaartje ;) Onze KTX-trein komt over een paar minuten, dus zet ik deze Mugunghwa nog even op de foto.

Afbeelding
Mugunghwa at Suwon train station by Timon91, on Flickr

78. Een metro van Korail.

Afbeelding
Metro at Suwon train station by Timon91, on Flickr

79. De trein terug naar Seoul is vrijwel leeg, ik val tijdens de korte rit zelfs nog even in slaap :mrgreen: Voor we het weten zijn we terug in Seoul.

Afbeelding
Entering Seoul by train by Timon91, on Flickr

Terug in Seoul chillen we weer wat en eten dan een stevige hamburger bij een restaurant in Itaewon - een fancy uitgaansgebied. Seoul voelt op dit gebied heel Amerikaans aan en er zijn hier ook veel Amerikanen te vinden. Dat Noord-Korea hemelsbreed slechts 40 kilometer is en de lege straten van Kaesong/개성 slechts 60 is nauwelijks voor te stellen.

Ons doel was om beide kanten van de DMZ te bezoeken, in het bijzonder beide kanten van de JSA (Joint Security Area). Aan de noordkant is dit vrij eenvoudig, omdat een bezoek hier al standaard in elke tour zit. Aan de zuidkant is het iets gecompliceerder. De DMZ bezoeken is geen probleem, maar om zo dicht bij de demarcatielijn komen in de JSA moet je eerst gescreend worden door de Amerikanen. Daarnaast worden tours omwille van spanningen of militaire oefeningen om de haverklap afgeblazen. Het bleek uiteindelijk gewoonweg niet mogelijk om de JSA aan de zuidkant ook te bezoeken, dus hebben we het bij een simpele tour naar de DMZ gehouden. Via het hostel geregeld en verder weinig moeilijkheden :) Als je de JSA bezoekt moet je je bovendien netjes kleden (T-shirts en korte broeken zijn uit den boze), moet je er verzorgd uitzien, mag je je niet uitbundig gedragen enzovoorts. Aan de noordkant is het overigens geen enkel punt, Joost en ik staan vrolijk in een korte broek breed lachend op de foto met een Noord-Koreaanse militair :mrgreen:

Onze derde volledige dag in Seoul gaan we dus naar de DMZ. We worden 's ochtends samen met nog twee anderen opgehaald bij het hostel, gaan met een minibusje naar de grote bus en gaan al gauw op weg richting het noorden. De DMZ is slechts 45 minuten rijden vanaf hartje Seoul, zo dichtbij is het. Onze tourgids is een typische tourgidstour, die aan vrijwel alle clichés voldoet. Stiekem voelt het best lekker om zo übertoeristisch de DMZ te bezoeken, wetende dat we de noordkant al gehad hebben ;) Alle 26 foto's van de DMZ-tour staan hier, een selectie is in het verslag opgenomen ;)

80. De eerste stop vindt nog plaats buiten de DMZ. Hier staat een gebombardeerde trein en is er nog een monumentje. De spoorlijn Seoul-Pyongyang/평양 loopt hier ook langs, de spoorbrug ligt er vlak naast.

Afbeelding
Railway bridge into the DMZ by Timon91, on Flickr

81. De kapotte stoomlocomotief.

Afbeelding
Bombed train monument, DMZ by Timon91, on Flickr

Hierna is er een korte controle en gaan we de DMZ in. De tweede stop is bij de Derde Infiltratietunnel. In de loop der jaren zijn er meerdere infiltratietunnels gevonden door de Zuid-Koreanen, dit is dus de derde. Men vermoedt echter dat er nog veel meer onontdekte tunnels zijn. Via een mooie brede tunnel komen we in de infiltratietunnel uit, die druk en claustrofobisch is. Je kunt tot 170 meter van de grens komen, maar je ziet verder natuurlijk niets.

82. De volgende stop is bij het Dora-observatorium. Hier kun je Noord-Korea goed zien liggen. Links zie je het panoramaplatform. We horen veel "oh"'s en "ah"'s.

Afbeelding
Dora observatory, DMZ by Timon91, on Flickr

83. Hemelsbreed ligt Noord-Korea zo'n 1,5 km vanaf dit punt af. Het is wat heiig, maar de stad Kaesong is goed te herkennen. We denken even terug aan exact twee weken geleden, toen we hier aan de andere kant waren. Een andere wereld, ik denk niet dat er twee buurlanden zijn waar zo'n groot verschil tussen zit.

Afbeelding
View towards Kaesong and North Korea from the Dora observatory, DMZ by Timon91, on Flickr

De politiek in Zuid-Korea is net als die in het noorden nog immer sterk op hereniging en één Korea gericht, alleen over de voorwaarden wordt "ietwat" anders gedacht. Zuid-Korea zegt dat het bereid is een grote prijs te betalen voor hereniging met het arme noorden, maar als ik eerlijk ben denk ik dat het nooit meer goed gaat komen. Zuid-Korea zegt dat het Duitsland ook gelukt is, maar het verschil tussen West- en Oost-Duitsland was echt nihil vergeleken met hoe groot het verschil tussen deze twee landen is na 70 jaar scheiding. Bovendien is er altijd verkeer geweest tussen de beide Duitslanden, tussen beide Koreas zit de grens potdicht. Sowieso zie je met die relatief geringe verschillen ook 28 jaar na de val van de Muur nog een duidelijk onderscheid tussen de voormalige Duitslanden die de komende jaren echt nog niet rechtgetrokken zijn. In het huidige politieke klimaat is hereniging in Korea verder dan ooit, zelfs gezien de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de Olympische Spelen. Bovendien is de prijs die het zuiden nu moet gaan betalen zo immens groot dat onder jongeren het draagvlak voor hereniging aan het afnemen is. Waar ouderen vaak nog naaste familieleden of vrienden aan de andere kant hebben/hadden en er alles voor over hebben om weer één Korea te hebben, hebben jongeren dit niet meer. Het is gewoonweg een te-ver-van-mijn-bed-show geworden. Een Koreaanse jongen in ons hostel in Seoul zei dat hij graag eens de meth uit Pyongyang zou willen proberen, maar verder niets met die gehersenspoelde wappies in het noorden heeft. Het zegt genoeg.

We staren wat naar Noord-Korea en herkennen wel wat punten. Ook de propagandamuziek die vanuit het noorden naar het zuiden geblèrd wordt is goed te horen. We praten wat met een ouder Amerikaans echtpaar en hun zoon, die hier als militair gestationeerd zit en bij wie ze op bezoek zijn. Die zoon praat opeens een stuk koeler en zakelijker tegen ons zodra we vertellen dat we al in Noord-Korea geweest zijn :mrgreen:

84. De laatste stop in de DMZ is bij het treinstation van Dorasan/도라산. In 2007 flink gemoderniseerd voor de Kaesong Industrial Zone, sinds de sluiting daarvan nauwelijks meer gebruikt. Er zijn grensfaciliteiten maar grensoverschrijdend verkeer is er uiteraard niet meer. Wel gaan er nog een paar DMZ-treinen per dag naar Seoul, die vooral toeristen vervoeren. Wie weet is het ooit weer mogelijk om naar Pyongyang te reizen vanaf hier.

Afbeelding
Dorasan train station, DMZ by Timon91, on Flickr

85. De sporen richting Noord-Korea.

Afbeelding
Dorasan train station, DMZ by Timon91, on Flickr

De Industriële Zone Kaesong (KIZ) is een industriegebied in Noord-Korea, tussen de stad Kaesong en de grens. Ooit was dit een gigantisch samenwerkingsproject, waar zo'n 800 Zuid-Koreanen en 53.000 Noord-Koreanen samenwerkten. Zo konden de Zuid-Koreaanse expertise en de goedkope arbeidskrachten uit Noord-Korea goed gecombineerd worden. Noord-Korea heeft hier aardig wat geld mee verdiend, maar dat zal vooral het regime ten goede gekomen zijn. Het industriegebied is naar aanleiding van de vele incidenten tussen Noord en Zuid in 2016 definitief gesloten, wellicht komt het ooit weer tot een heropening.

Terug in de bus slapen we wat, in Seoul moeten we nog verplicht mee naar een ginseng museum, wat uiteraard volledig gericht is op het zoveel mogelijk verkopen. Zo snel als we kunnen gaan we weer naar buiten, hopende dat we niet verder mee hoeven :mrgreen:

Samen met Koen, een Nederlander die ook mee was op de DMZ-tour, eten we wat en kijken de Formule 1. Daarna scheiden onze wegen weer, Koen gaat wat bijslapen in z'n hostel.

86. In het centrum is een straatfeest/cultuurfestival gaande, tof om te zien!

Afbeelding
Cultural festival, Sejong-daero, Seoul by Timon91, on Flickr

87. Inclusief bandjes en traditionele dansoptredens.

Afbeelding
Cultural festival, Sejong-daero, Seoul by Timon91, on Flickr

88. Het grote Gyeongbokgung-paleis is vanwege het festival ook gratis toegankelijk :) Het paleis is een aantal keren bijna volledig verwoest, dus echt oud is het allemaal niet. Het doet ons behoorlijk denken aan de Verboden Stad die we in China al gezien hebben, en indrukwekkend is het zeker ;)

Afbeelding
Gyeongbokgung palace, Seoul by Timon91, on Flickr

's Avonds hebben we weer met Koen afgesproken, we eten samen bij een kiprestaurant. Ze hebben hier onder andere "chicken on fire", die al fikkend geserveerd wordt en ook wel redelijk pittig is ;) Daarnaast is het bier vrij goedkoop, dus we laten het ons goed smaken :)

89. Onze laatste volledige dag in Zuid-Korea beginnen we met een wandeling langs de Cheonggyecheon-rivier. Hier liep ooit een snelweg overheen, maar die is inmiddels weggehaald, de beek is tevoorschijn getoverd en nu kun je er leuk langs lopen :)

Afbeelding
Cheonggyecheon river, Seoul by Timon91, on Flickr

90. We zien hier een bijzonder en zeldzaam fenomeen. Het afgebeelde object heet een "afvalzak". Dit is een zak (soms een bak) waar je afval in kunt gooien, zodat er geen tyfusbende op straat ontstaat. Zuid-Korea mag een bijzonder modern land zijn, afvalbakken schitteren in afwezigheid. Zeker bij een markt met allemaal straateten zoals in Busan is het een kwestie van een afvalberg zoeken en daar je meuk bij kwakken. De volgende ochtend is alles verdwenen en worden de stinkende bergen opnieuw opgebouwd. Fascinerend.

Afbeelding
Garbage bags in Seoul by Timon91, on Flickr

We dolen nog wat rond, keren dan terug naar het hostel en nemen daar afscheid van iedereen. Met de Airport Express Metro reizen we in een flink uur naar Unseo/운서, een nieuwe stad die rond het grote vliegveld van Seoul gebouwd is. Seoul Incheon International Airport ligt op een eiland ten westen van Seoul, zo'n 60 km buiten de stad. Omdat we morgen geen zin hebben in gehaast en de tassen graag wat ruimer willen kunnen inpakken dan in het krappe hostel hebben we een B&B in Unseo geboekt. We hebben een fijne kamer, 's avonds eindigen we bij een Koreaans BBQ restaurant. We nemen het er flink van, de Koreaanse BBQ is wel iets wat ik ga missen. Bovendien is het een erg leuk restaurant, voor de laatste avond niet verkeerd :) Onze laatste won spenderen we aan een ijsje en aan een flesje zeer ranzige rijstwijn, die we op de kamer opdrinken. De volgende ochtend worden we na het ontbijt naar het vliegveld gebracht, wat slechts een paar kilometer verderop ligt. Iets na 8-en zijn we op het vliegveld, checken in en worden daarbij nog licht opgelicht door Finnair. We willen graag wat meer beenruimte voor de terugweg, want Joost heeft flink last van z'n knie. De dame zegt dat het 30 euro p.p. kost, zodra we betaald hebben zegt ze "oh no, €35", maar op het bonnetje zien we later dat er €42 pp is afgeschreven. Het is niet zo'n bedrag om nog over te gaan zeuren, maar een beetje jammer is het wel.

91. Deze hagelnieuwe wasbeer gaat ons naar Helsinki brengen.

Afbeelding
Finnair Airbus A350 at Seoul Incheon airport by Timon91, on Flickr

We vertrekken op tijd, hebben een driezitter met ons tweeën en hebben in ieder geval de beloofde beenruimte. Het valt wel op dat het Noord-Koreaanse luchtruim compleet mijden :mrgreen: De vlucht is een stuk relaxter dan de heenvlucht naar Beijing/北京. Bovendien is de maaltijd deze keer wel binnen te houden ;) De aardige stewardessen stoppen ons goed vol met bier en wijn, ook niet verkeerd ;) Vlak voor de landing krijgen we nog een tweede maaltijd, de befaamde Finse specialiteit "rijst met noedels" :mrgreen: In Helsinki scoren we een stempeltje en drinken een biertje, na twee uur zoeken we onze laatste vlucht van deze vakantie op.

92. Het regent als de ziekte, ik ben de enige die in een T-shirt rondloopt in Helsinki :mrgreen: Hier het vliegtuig wat ons naar Amsterdam gaat brengen.

Afbeelding
Finnair Airbus A321 at Helsinki Vantaa airport by Timon91, on Flickr

Deze vlucht zit afgeladen vol, op tijd staan we op Schiphol. Ook de bagage komt redelijk op tijd opdagen en in de aankomsthal nemen we afscheid van elkaar. Joost moet nog een klein half uur naar Utrecht, ik een ruime twee naar Twente. Om 9 uur 's avonds ben ik weer thuis, en de volgende ochtend meld ik me weer met frisse tegenzin op kantoor - iets later dan gebruikelijk, dat dan weer wel :mrgreen:

Epiloog

Een reis maken naar Noord-Korea was iets wat lang op mijn verlanglijstje gestaan heeft voor "ooit als ik het kan betalen". Nu kan dat en is het nog gelukt ook! Het idee om te gaan is tijdens het nieuwjaarsontbijt op 1 januari 2017 begonnen, toen Joost en ik nog dronken van de avond ervoor eens gingen bedenken wat we dit jaar voor moois konden gaan doen. Het is het beste dronken idee wat ik ooit heb uitgevoerd :mrgreen: Ik reis meestal alleen, maar Noord-Korea is geen bestemming om in je eentje heen te gaan. Daarnaast is het in je eentje ook flink duurder, omdat je eigenlijk hetzelfde nodig hebt als voor twee personen. Ik heb niet lang hoeven nadenken over wie ik eerst zou vragen om mee te gaan, met Joost heb ik al eerder interessante bestemmingen bezocht (Transnistrië, Nagorno-Karabach). Gelukkig was Joost zo gek om ja te zeggen, voor deze reis was hij de ideale reisgenoot :mrgreen: Via deze weg wil ik Joost ook nog even bedanken voor de fijne vakantie ;) Twee of vier personen is mijns inziens de ideale grootte voor een reis naar Noord-Korea, ik zou niet met een grote groep of alleen gaan ;)

Er is heel wat planning aan vooraf gegaan en daarnaast waren niet alle familieleden er erg gecharmeerd van. Zeker het bekvechten tussen bolle Kim en die mafklapper in Washington heeft voor de nodige negatieve media-aandacht gezorgd, wat voor de directe omgeving geen positieve werking heeft. We hebben op momenten zeker ook wel getwijfeld of we ermee door zouden gaan, maar ik ben blij dat we steeds gewoon doorgezet hebben en ons niet door de waan van de dag hebben laten leiden. Dat het grootste obstakel uiteindelijk het Chinese visum zou zijn had ik nooit verwacht, maar laat het een les zijn voor de volgende keer. In totaal zijn we drie-en-een-halve week op pad geweest, waarvan grofweg één in China, één in Noord-Korea en anderhalve in Zuid-Korea. Het hele reisje heeft in totaal €4100 gekost, met als grootste kostenposten:
- Vliegticket Finnair: €500
- Vliegticket Jeju Air: €170
- Visum China: ca. €250
- Georganiseerde reis Noord-Korea: €1700
- Overige uitgaven in Noord-Korea: €200

Verder hebben we niet heel zuinig aan gedaan met eten en dergelijke, wat zeker in een duur land als Zuid-Korea nogal in de papieren gaat lopen ;)

Het beeld wat we van Noord-Korea gehad hebben was erger dan ik me vooraf had voorgesteld. Ik had niet verwacht dat we de armoede zo goed zouden kunnen zien, omdat je zoals gezegd alleen op plekken komt waar je mag komen. Het is lastig voor te stellen hoe het gaat op de plekken waar je niet mag komen, maar de omstandigheden zullen in ieder geval niet beter zijn. Het geïsoleerde van het land en het complete gebrek aan vrijheid ga je zelfs na een paar dagen al voelen, terugkomen in China voelde als een vrijlating. Ondanks dat het volledige bezoek geregisseerd is was het toch anders dan ik me had voorgesteld, vooral de beleving dat alles voor jou gespeeld wordt en dat men alles van je al weet was gewoonweg bizar. Dat begon allemaal met Mr. Jong's antwoord op onze vraag hoe we onze gidsen op het station van Pyongyang zouden herkennen: "No, no. You just get off the train and wait on the platform. They will find you. They recognize you. They know you." Het meest interessante van de reis waren de ongeplande en de onverwachte situaties, zoals het zuipen met de Noord-Koreanen in de nachttrein naar Pyongyang, het zien van de binnenstad van Kaesong, het zien van de massademonstratie in Wonsan/원산, het slapen in een leeg hotel in Kumgangsan, de gespeelde familie in Myohyangsan, de militaire dames in de hotelkamer in Pyongyang, en ga zo nog maar even door. Dit soort situaties maken de reis de moeite waard, niet de bezoekjes zelf ;) Dit zijn de enige momenten waar je een glimp van het echte Noord-Korea kunt opvangen, maar dan nog is het net alsof je in een toneelstuk van 1984 zit: niets is wat het lijkt. Daarnaast zullen er, mocht het regime ooit vallen, nog genoeg onmenselijke gruwelijkheden boven water komen waar we nog geen weet van hebben. Het is de vraag óf je dat wel wilt weten.

Het contrast met Zuid-Korea is onnoemelijk groot, we zijn beiden niet erg positief gestemd over de toekomst van het Koreaanse schiereiland. Elke dag drijven de landen verder uiteen en raakt een hereniging verder weg. Zolang het regime in Noord-Korea stand houdt gaat er geen hereniging komen, maar zelfs als dat valt dan is het de vraag of er zonder oorlog iets bereikt kan worden. Het is een geopolitiek belangrijk gebied en China zal niet zonder slag of stoot de invloed op het schiereiland laten varen. Om over de 25 miljoen arme, hongerige en gehersenspoelde Noord-Koreanen nog maar te zwijgen. Zelfs de Koreaanse taal drijft steeds verder uiteen, ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik op een paar woorden na helemaal geen Koreaans kan, puur om die verschillen te kunnen horen. Wat in Noord-Korea wel opviel is dat men elkaar met "kameraad" aansprak, een woord wat in Zuid-Korea nauwelijks gebruikt wordt (vergelijkbaar met "Genosse" in het toenmalige Oost-Duitsland). Ik ben echter slechts toerist, geen Korea-kenner. Voor wat meer achtergronden kan ik het van harte aanbevelen om Remco Breuker te volgen, hoogleraar op dit gebied aan de Universiteit Leiden. Deze podcast met hem van De Correspondent is uitermate interessant om eens te beluisteren, voor wat achtergrondinformatie.

Voor de totale beleving zou het beter zijn om de reis in de omgekeerde volgorde te doen: beginnen in Seoul, daarna Daegu, eindigen in Busan, vliegen naar Beijing, trein naar Pyongyang, tour in Noord-Korea, terug vliegen naar Beijing en tenslotte terug naar huis. Voor de gemoedsrust zou dat alleen een stuk slechter geweest zijn, dus ik ben blij dat we het uiteindelijk toch zo gedaan hebben ;)

Rest mij nog jullie te bedanken voor het meelezen deze vijf delen, ik vind het fijn dat er steeds veel positieve feedback is gekomen om mijn schrijfmotivatie hoog te houden - aan tijd ontbrak het namelijk een beetje ;) Kritiek is uiteraard ook welkom, want er is altijd ruimte voor verbetering ;) Graag hoor ik wat jullie ervan vonden!

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 09:07 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 39
Land: Nederland
Wederom een prachtig verslag en je kan echt uitstekend vertellen.

Je bent in heel veel landen geweest, welke landen vond je tegenvallen en welke landen zou je echt iedereen willen aanraden?
Citeer:
Het beeld wat we van Noord-Korea gehad hebben was erger dan ik me vooraf had voorgesteld. Ik had niet verwacht dat we de armoede zo goed zouden kunnen zien, omdat je zoals gezegd alleen op plekken komt waar je mag komen. Het is lastig voor te stellen hoe het gaat op de plekken waar je niet mag komen, maar de omstandigheden zullen in ieder geval niet beter zijn. Het geïsoleerde van het land en het complete gebrek aan vrijheid ga je zelfs na een paar dagen al voelen, terugkomen in China voelde als een vrijlating. Ondanks dat het volledige bezoek geregisseerd is was het toch anders dan ik me had voorgesteld, vooral de beleving dat alles voor jou gespeeld wordt en dat men alles van je al weet was gewoonweg bizar. Dat begon allemaal met Mr. Jong's antwoord op onze vraag hoe we onze gidsen op het station van Pyongyang zouden herkennen: "No, no. You just get off the train and wait on the platform. They will find you. They recognize you. They know you." Het meest interessante van de reis waren de ongeplande en de onverwachte situaties, zoals het zuipen met de Noord-Koreanen in de nachttrein naar Pyongyang, het zien van de binnenstad van Kaesong, het zien van de massademonstratie in Wonsan/원산, het slapen in een leeg hotel in Kumgangsan, de gespeelde familie in Myohyangsan, de militaire dames in de hotelkamer in Pyongyang, en ga zo nog maar even door. Dit soort situaties maken de reis de moeite waard, niet de bezoekjes zelf ;) Dit zijn de enige momenten waar je een glimp van het echte Noord-Korea kunt opvangen, maar dan nog is het net alsof je in een toneelstuk van 1984 zit: niets is wat het lijkt. Daarnaast zullen er, mocht het regime ooit vallen, nog genoeg onmenselijke gruwelijkheden boven water komen waar we nog geen weet van hebben. Het is de vraag óf je dat wel wilt weten.
Ongelooflijk. Je hebt eigenlijk nooit zo goed beeld bij Noord-Korea, doordat het land zo gesloten is. Maar die armoede, met welk land waar je geweest bent valt het eigenlijk te vergelijken? Is het meer het niveau van Bulgarije, Oekraïne, Moldavië of nog veel armer? Ik heb er eigenlijk niet zo goed beeld bij.
Citeer:
Het contrast met Zuid-Korea is onnoemelijk groot, we zijn beiden niet erg positief gestemd over de toekomst van het Koreaanse schiereiland. Elke dag drijven de landen verder uiteen en raakt een hereniging verder weg. Zolang het regime in Noord-Korea stand houdt gaat er geen hereniging komen, maar zelfs als dat valt dan is het de vraag of er zonder oorlog iets bereikt kan worden. Het is een geopolitiek belangrijk gebied en China zal niet zonder slag of stoot de invloed op het schiereiland laten varen. Om over de 25 miljoen arme, hongerige en gehersenspoelde Noord-Koreanen nog maar te zwijgen. Zelfs de Koreaanse taal drijft steeds verder uiteen, ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik op een paar woorden na helemaal geen Koreaans kan, puur om die verschillen te kunnen horen. Wat in Noord-Korea wel opviel is dat men elkaar met "kameraad" aansprak, een woord wat in Zuid-Korea nauwelijks gebruikt wordt (vergelijkbaar met "Genosse" in het toenmalige Oost-Duitsland). Ik ben echter slechts toerist, geen Korea-kenner. Voor wat meer achtergronden kan ik het van harte aanbevelen om Remco Breuker te volgen, hoogleraar op dit gebied aan de Universiteit Leiden. Deze podcast met hem van De Correspondent is uitermate interessant om eens te beluisteren, voor wat achtergrondinformatie.
Dan is het wel fijn dat het Europese IJzeren Gordijn in 1989 is gevallen en niet pas in 2018. Dan waren de verschillen tussen West-Europa en voormalige Oostbloklanden nog veel groter geweest dan nu. Nu hebben de voormalige Oostbloklanden al moeite met de Europese integratie (zie het gedoe met Polen en Hongarije), maar als het IJzeren Gordijn pas in 2018 valt was de Europese integratie van de voormalige Oostbloklanden nog veel moeilijker geweest. Ik heb werkelijk geen idee of het regime in Noord-Korea überhaupt nog een keer gaat vallen en zo ja wanneer. Hoe langer het duurt tot het regime valt, hoe moeilijker het wordt om Noord-Korea te integreren in de regio.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 13:31 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8177
Land: Nederland
Mooi laatste deel! En dan word je weer met je neus op de feiten gedrukt hoe gigantisch groot het verschil tussen Noord- en Zuid-Korea is.
Citeer:
Dan is het wel fijn dat het Europese IJzeren Gordijn in 1989 is gevallen en niet pas in 2018. Dan waren de verschillen tussen West-Europa en voormalige Oostbloklanden nog veel groter geweest dan nu. Nu hebben de voormalige Oostbloklanden al moeite met de Europese integratie (zie het gedoe met Polen en Hongarije), maar als het IJzeren Gordijn pas in 2018 valt was de Europese integratie van de voormalige Oostbloklanden nog veel moeilijker geweest. Ik heb werkelijk geen idee of het regime in Noord-Korea überhaupt nog een keer gaat vallen en zo ja wanneer. Hoe langer het duurt tot het regime valt, hoe moeilijker het wordt om Noord-Korea te integreren in de regio.
In Europa waren we min of meer voorbereid op een val van het communisme. West-Duitsland had ook decennialang geld weggezet als het van een hereniging met Oost-Duitsland zou komen. Daardoor is het relatief goed gegaan. Ook de andere Oost-Europese landen zijn snel verwesterd. Het helpt dat West-Europese bedrijven daar ook in hebben geïnvesteerd; kijk bijvoorbeeld naar de autofabrieken waar veel West-Europese merken hun auto's tegenwoordig in Oost-Europa laten produceren. Ook helpen de korte afstanden in Europa mee, en het toeristisch potentieel van sommige landen. Daarnaast was er vooral bij het jongere deel van de bevolking veel steun voor de overgang naar een westerse maatschappij, met meer vrijheid.

De val van het communisme in Europa hing natuurlijk met meer dingen samen, de politieke zwakte van de Sovjet-Unie begin jaren '80 na de dood van Breznjev hielp niet mee. Het land stond er al niet best voor en de opvolgende leiders Andropov en Tsjernenko overleden beiden ook al vrij kort na het aantreden. Met Gorbatsjov kwam er iemand aan het roer die veranderingen wilde. Daarmee kwam de geest uit de fles en werd de situatie onhoudbaar. Ook andere landen zoals Oost-Duitsland en Hongarije begonnen zich te ontworstelen aan de Sovjet-invloedssfeer, en de Sovjet-Unie had niet meer de wil om daar iets tegen te doen. In Joegoslavië ging het in de jaren '80 ook al bergafwaarts na het overlijden van Tito, die het land min of meer bij elkaar hield. Dat bleef niet goed gaan en mondde uit in een burgeroorlog in de jaren '90.

Daarnaast speelt ook de opkomst van moderne technologieën en internet mee. Alleen in een extreem gesloten dictatuur zoals Noord-Korea kan men dat nu nog onder controle houden. Maar zo gesloten waren de communistische landen in Oost-Europa nooit. Het is daarom niet realistisch te denken dat het IJzeren Gordijn zo lang had kunnen blijven staan. Daarnaast was er altijd wel wat beperkte samenwerking tussen West- en Oost-Europese landen, en zelfs de communistische landen zouden wel hebben willen profiteren van de economische groei. Realistisch gezien, met de kennis van nu, had men het nooit veel langer kunnen rekken.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 07:43 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1150
Bedankt voor dit laatste gedeelte van je uitgebreide verslag met bijbehorende foto's.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 19:52 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1332
Land: Andere
Locatie: Tirana
Een fantastisch vijfluik van een verslag, hulde Timon!

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 17:50 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 99
Land: België
Prachtig reisverhaal! Bedankt om dit te posten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 09:19 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 477
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Bedankt iedereen voor de reacties! En bedankt Andries voor de aanvullende uiteenzetting ;)
Citeer:
Je bent in heel veel landen geweest, welke landen vond je tegenvallen en welke landen zou je echt iedereen willen aanraden?
Het is maar net waar je naar op zoek bent natuurlijk ;) Het is lastig om een paar landen aan te wijzen die per se heel tof of heel jammer zijn, maar ik zal een poging doen ;) Qua reiservaring vond ik het meest indrukwekkend:
- Oekraïne (algehele ervaring, mooie steden, prachtig spoorwegnet en vriendelijke mensen)
- Iran (prachtige oude steden, indrukwekkende natuur en een gastvrijheid zoals je nog nooit hebt meegemaakt)
- Tadzjikistan & Kirgizstan (buiten de steden compleet uitgestorven en adembenemend mooie natuur)
- Georgië & Armenië (zeer vriendelijke mensen, prachtige natuur en zeer oude historie)

Landen die ik qua reiservaring minder vond:
- Bulgarije (mooie natuur en aardige steden, maar vergeleken met de omringende landen ben ik hier buitengewoon weinig vriendelijke mensen tegengekomen)
- Zuid-Korea (weinig avontuurlijk, duur en saai)
- Marokko (heel mooi met prachtige steden, alleen je loopt in je achterhoofd steeds met het idee rond dat je overal keihard opgelicht wordt)

Dat wil niet zeggen dat ik het helemaal niks vond, want Bulgarije en Marokko zou ik graag nog eens komen ;) Verder hangt het er helemaal vanaf waar je naar op zoek bent ;) Ben je op zoek naar prachtige steden en geef je weinig om natuur dan zul je in bijvoorbeeld Tadzjikistan weinig lol hebben :P
Citeer:
Ongelooflijk. Je hebt eigenlijk nooit zo goed beeld bij Noord-Korea, doordat het land zo gesloten is. Maar die armoede, met welk land waar je geweest bent valt het eigenlijk te vergelijken? Is het meer het niveau van Bulgarije, Oekraïne, Moldavië of nog veel armer? Ik heb er eigenlijk niet zo goed beeld bij.
Van wat ik gezien heb komt het meer overeen met de armoede die ik in Zuid-Amerika of op de plattelanden van Oezbekistan en Tadzjikistan gezien heb. Moldavië (het armste land van Europa) is er een heel stuk beter aan toe dan Noord-Korea.

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 20:57 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 353
Citeer:
- Marokko (heel mooi met prachtige steden, alleen je loopt in je achterhoofd steeds met het idee rond dat je overal keihard opgelicht wordt)
Heel goede samenvatting, ik voel het precies zo aan...

(idem voor Tunesië, Turkije,...)
(en allicht ook Egypte maar daar was ik nog niet...)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 09:47 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 477
Land: Nederland
Locatie: Enschede
In Marokko vond ik het veel erger dan in Turkije, maar ik ben nooit aan de Turkse kust geweest :P In Istanbul is het wel vrij erg, maar heb ik ook het idee dat je er wat makkelijker omheen kan. In Marokko leek het gewoon overal te zijn, met Marrakech als epicentrum. Wat een kutstad is dat zeg :mrgreen:

Een mooi voorbeeld was wel een Marokkaanse jongen die met z'n Russische vriendin in hetzelfde riad zat in Fès en met haar een rondreis aan het maken was. Hij vertelde dat in een souvenirwinkeltje ze iets probeerden te verkopen voor 100 dirham, maar zodra hij in het Arabisch zei dat hij Marokkaan was en wel wist hoe dit werkte heeft hij het zonder afdingen voor 10 dirham meegekregen. Als toerist moet je van goede huize komen wil je het met flink afdingen voor 40 kunnen krijgen.

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 14:55 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1332
Land: Andere
Locatie: Tirana
Ik was zelf vrij verrast om in Egypte, notebane naast de pyramides van Giza, een winkeltje tegen te komen die juist uitpakte met "Wij laten u met rust" en "Vaste lage prijzen, u hoeft niet te onderhandelen" in 5 talen (waaronder Nederlands). En dat leek nog te werken ook.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 18:38 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 477
Land: Nederland
Locatie: Enschede
....om er vervolgens achter te komen dat je toch veelsteveel geld betaald hebt voor een prutsouvenirtje? :mrgreen:

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]