World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 07 dec 2021, 00:54

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 sep 2013, 22:44 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 834
In juli/augustus heb ik een reis van 30 dagen gemaakt door het voormalig Joegoslavië en Albanië. Een prachtige reis!

Dit is het tweede deel van een vijfdelige serie reportages van deze reis.

Deel 1 is hier te vinden: viewtopic.php?f=25&t=9969

In deel 1 heb ik Zagreb bezocht en door Slovenië gereisd. In dit deel begin ik aan het gedeelte van de reis langs de kust.


7. Treinreis/fietstocht Logatec – Rijeka (Kroatië), Nachtboot Rijeka – Split – Korčula
Afgelegde fiets-afstand 47 kilometer

Dit is de laatste dag in Slovenië. Mijn bestemmning voor deze dag is Rijeka, waar om 19:00 uur de nachtboot naar Dubrovnik vertrekt. Dit is een veerdienst langs de kust van Kroatië over een lange afstand. De reis naar Dubrovnik duurt bijna 24 uur. Ik ga er echter in Korčula al af, de volgende dag om 13:30. De boot missen zal enorme gevolgen hebben voor mijn reis, aangezien deze alleen op maandag en op vrijdag vaart.

Ik reis eerst met de trein naar Ilirska Bistrica, niet ver van de Kroatisch grens. Vervolgens fiets ik naar het zuiden naar de Kroatische kust bij Opatija, om vervolgens verder te gaan langs de kust tot Rijeka. De route is ongeveer 47 kilometer, en begint met een stevige klim om vervolgens mij de grens met Kroatië vrijwel alleen nog maar te dalen tot aan de kust. De route loopt langs spoorlijn. Op deze spoorlijn rijdt twee keer per dag de international trein van Ljubjana naar Rijeka, 's ochtends en 's middags. Volop mogelijkheden dus om die boot te halen.

Afbeelding

Met lokale treinen ga ik van Logatec naar Ilirska Bistrica met een overstap in Pivka. Ik kom volgens dienstregeling aan om 9:51. Op de bovenstaande foto is de trein nog te zien. Deze gaat terug naar Pivka, aangezien dit geen internationale trein is.

Afbeelding

Station Ilirska Bistrica is een grensstation, al valt dat niet echt op door het bescheiden gebouw.

Ilirska Bistrica heeft een kleine 5000 inwoners. Na een snel ontbijt bij een tankstation rij ik de plaats uit en al gauw gaat de weg omhoog. Er zijn twee internationale grensovergangen ten zuiden van Ilirska Bistrica: Šapjane en Rupa. Naar Rupa loopt een drukke weg, die bij de grens zelfs verder gaat als snelweg. Geen prettig vooruitzicht, dus ga ik naar de grensovergang Šapjane. Deze is iets verder weg en ligt aan de drukke E61, maar ik kan bij de grensovergang komen via een zeer rustig bergweggetje.

Afbeelding

Het weggetje door de bergen op weg naar de grens.

Afbeelding

Vanuit de bergen zie ik Ilirska Bistrica liggen.

Afbeelding

Ik kom door de dorpen Studena Gora en Pavlica. De dorpjes zien er verlaten uit en in dit soort bergdorpjes vind je nog wat sfeer van het oude Slovenië.

Na Pavlica volgt nog een pittig stuk klimmen en dan is het hoogste punt bereikt, 300 meter boven Ilirska Bistrica.

Afbeelding

Na het hoogste punt kom ik door het dorpje Starod.

Afbeelding

De afdaling naar de E61. Na 1,5 kilometer E61 bereik ik de grensovergang al. Het is niet druk.

Afbeelding

Aan de Kroatische kant van de grens allerlei winkeltjes en wisselkantoortjes.

Afbeelding

Vier kilometer van de grens ligt het Kroatische grensstation Šapjane‎. Op het Kroatische deel van de spoorlijn rijden alleen internationale treinen. Lokale treinen zijn er niet, dus slechts twee keer per dag een trein 's ochtends en aan het eind van de middag. Op dit tijdstip in het begin van de middag is het station verlaten.

Afbeelding

Ruimte van de stationschef.

Afbeelding

De weg naar de kust. Een vijftien kilometer lange afdaling, aangezien Šapjane‎ nog ruim 400 meter hoog ligt. Na de kruizing met de snelweg is er nog weinig verkeer over.

Afbeelding

Station Jurdani. De internationale treinen stoppen alleen in Šapjane‎, Opatija Matulji en Rijeka. Lokale treinen rijden niet. Er is een handvol stationnetjes waar geen treinen meer stoppen waaronder Jurdani. Het lijkt er op dat hier niet zo lang geleden nog wel treinen stopten.

Afbeelding

Station Opatija-Matulji.

Afbeelding

Close-up voorgevel station Opatija-Matulji.

Afbeelding

Interieur Station Opatija-Matulji.

Korte tijd later bereik ik de kust. Een lelijk stukje Kroatië. Van Matulji tot Rijeka druk, rommelig en vol. Weinig mooi uitzicht op de zee. Stukjes groen zijn er alleen waar steile berghellingen zijn. Rijeka is de derde stad van Kroatië.

Afbeelding

Station Rijeka.

Afbeelding

Perron station Rijeka. Ondanks dat het een grote stad is, komen hier weinig treinen. Het is het eindpunt van twee spoorlijnen: De spoorlijn uit Slovenië en een spoorlijn vanuit Zagreb.

Rijeka vind ik niet echt boeiend. In een restaurant op het station eet ik wat. Daarna ga ik naar de boot. Mijn kaartjes heb ik vooraf al besteld via internet. Ik moet ze alleen nog afhalen bij het loket. Dat is snel gedaan. Volgens de reservering moet je er twee uren van tevoren zijn, maar van de bootmaatschappij Jadrolinija had ik al vernomen dat dit niet nodig is. Ik ga een half uur van tevoren aan boord en tot vlak voor vertrek komen er nog mensen. Het gaat duidelijk minder strak dan wat ik eerder dit jaar mee heb gemaakt op de boot naar Engeland.

Jadrolinija is de grootste rederij van Kroatië voor personenvervoer. Er is één lange verbindings langs de kust van Rijeka naar Dubrovnik, enkele internationale verbindingen naar Italië en vele lokale veerboten over korte afstanden. Die lokale veerboten zijn een belangrijke vorm van openbaar vervoer voor de vele eilanden.

De tickets hebben mij 989 gekost, ongeveer 130 euro. Dat is inclusief havenbelasting, vervoer van de fiets en een hut voor mezelf. Varen tot aan Dubrovnik zou maar een klein beetje meer hebben gekost. Twee dagen later zal ik alsnog in Dubrovnik aan komen, maar om de reis veelzijdiger te maken en voor een bezoek aan Mostar kies ik er voor om niet direct naar Dubrovnik te varen. Via het eiland Korčula, het schiereiland Pelješac en twee lokale Jadrolinija verbindingen ga ik naar Ploče en Krvavac II.

Afbeelding

Vertrek uit Rijeka.

Afbeelding

Rijeka door het raampje van mijn hut.

Afbeelding

Het achterdek. De vele flats van Rijeka zijn goed te zien in de verte. Op het dek worden vele slaapmatten neergelegd. Complete kampeeruitrustingen komen tevoorschijn.

Het schip is oud, een compleet andere klasse dan de veerboten in noord-west Europa, maar wel netjes. De faciliteiten zijn beperkt: er is één bar, één restaurant en op het dek is een kiosk.

Als het donker is ga ik naar bed en ik val snel in slaap. Om 3.00 uur 's nachts word ik wakker. Ik ga een rondje maken op het schip. Overal waar geslapen kan worden, wordt geslapen. Het dek ligt helemaal vol. In de bar liggen mensen op banken, onder tafels en verspreid op de vloer. Het ziet er erg armoedig uit, ook al begrijp ik dat de prijs voor een hut behoorlijk hoog is. Het doet mij denken aan zo'n immigranten-schip waar mensen al hun geld hebben besteed aan een ticket.


8. Fietstocht/boot Korčula – Krvavac II (Kroatië)
Afgelegde fiets-afstand 45 kilometer

Iets na 7 uur 's ochtends word ik weer wakker. Ik zie door het raampje dat de boot in een haven ligt: de stop in Split. Ik ga verder slapen. Weinig hotels waar ik zo goed heb geslapen als op deze boot, tegen alle verwachtingen in. Uit een gat in het plafond komt koude lucht waardoor de temperatuur zeer aangenaam is.

Afbeelding

Een paar uren later word ik weer wakker en dit is mijn uitzicht :)

Afbeelding

De mooie kust van het eiland Hvar.

Afbeelding

Een van de gangen waar de hutten zich bevinden.

Afbeelding

Mijn hut. Heerlijk retro allemaal.

De boot komt pas om 13:30 in Korčula aan. Ik ontbijt in het restaurant en daarna vliegt de tijd voorbij.

Afbeelding

Het autodek waar ook de fiets staat. Het schip nadert de aanlegsteiger van Korčula.

Afbeelding

Aankomst in Korčula. Binnen een paar minuten ben ik al van het schip af en de mensen die hier opstappen staan al klaar.

Vanaf dit eiland ga ik met de boot naar het dorpje Orebić op het schiereiland Pelješac. Deze boot vertrekt vanuit een haventje ongeveer vier kilometer verderop.

Afbeelding

Uitzicht over Korčula stad. De boot waarmee ik ben gekomen ligt nog in de haven en staat op het punt om te vertrekken.

Afbeelding

Haven Domince waar de boot net is afgemeerd. Deze boot is een stuk kleiner en doet mij erg denken aan de boten die we hier in Nederland naar de waddeneilanden hebben.

Ik koop kaartjes voor twee lokale veerdiensten: Jadrolinija lijn 634 Dominče (Korčula) – Orebić en Jadrolinija lijn 633 Trpanj – Ploče. Dit kost mij ongeveer 12 euro. De fiets is bijna net zo duur als ik zelf. Bij het loket kom ik een stel Engelsen tegen die via dezelfde route naar Ploče reizen. Om van Orebić naar Trpanj te komen, zullen zij de bus nemen, ik zal fietsen.

Pelješac is een lang schiereiland, uitgestrekt langs de kust van het Kroatische vasteland. Ongeveer halverwege tussen Ploče en Dubrovnik zit het vast aan het vasteland. Orebić is een dorpje in het zuid-westen van het schiereiland. De boot naar Ploče vertrekt vanuit Trpanj direct aan de andere kant van het schiereiland. Hemelsbreed liggen de plaatsen nog geen 15 kilometer uit elkaar, maar er tussen liggen hoge bergen. Een 20 kilometer lange weg door de bergen verbindt beide plaatsen. Het hoogste punt ligt op 400 meter hoogte. Vlakbij dat punt is een afslag in zuid-oostelijke richting naar het uiteinde van het schiereiland en de verbinding met het vasteland.

Afbeelding

Schitterende boottocht tussen Korčula en Orebić. Prachtig om verspreid in de blauwe zee al die groene eilandjes te zien liggen.

Afbeelding

Orebić in zicht.

De overtocht duurt maar 20 minuten. Orebić is een dorpje met nog geen 1000 inwoners.

Afbeelding

De bergweg tussen Orebić en Trpanj. Schitterende uitzichten, nergens bebouwing. Ruim 10 kilometer afleggen om een hoogte van 400 meter te bereiken. In theorie is dat gemakkelijker dan de Wurzenpass, in de praktijk was deze klim een stuk zwaarder vooral door het gebrek aan schaduw. Maar adembenemend mooi, mooier dan dit heb ik Kroatië nog niet gezien deze reis!

Afbeelding

Het hoogste punt is gepasseerd en de afdaling is begonnen. Dit is de t-splitsing halverwege. Rechtdoor gaat de weg richting de aansluiting met het vaste land vijftig kilometer verderop. Linksaf de weg naar de plaats Trpanj.

Afbeelding

De weg naar Trpanj.

Afbeelding

Trpanj.

Afbeelding

Zicht op Trpanj, vanaf de boot kort na vertrek.

Afbeelding

Deze boottocht duurt een uur. De haven van Ploče met veel industrie.

Afbeelding

Aankomst in Ploče. Het begint al te schemeren. Ploče is een paradijs voor liefhebbers van oostblok-architectuur. Daarom kijk ik een poosje rond in de stad en al gauw wordt het donker.

Ploče ligt vlakbij de monding van de rivier de Neretva. Mijn hotel is in Krvavac II, aan de Neretva 20 kilometer landinwaarts. Ik moet dus nog een flink stuk fietsen. De weg is opmerkelijk druk. Om de 500 meter staan stalletjes langs de weg waar allerlei streekproducten worden verkocht. Ze hebben allemaal dezelfde producten, ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal genoeg klanten hebben. Ondanks het late tijdstip zijn ze bijna allemaal nog open. Rond 22.00 uur kom ik aan in hotel Villa Neretva, waar ik een uitstekende kamer heb.


9. Verblijf Krvavac II (dagtocht naar Mostar, Bosnië)
Afgelegde fiets-afstand 110 kilometer

Ik sta voor een lastige keuze: Dagtocht Mostar of dagtocht naar Ploče. Ik zou Ploče graag beter willen bekijken inclusief het vervallen treinstation, maar ik wil ook Bosnië zien. Ik kies voor een dagtocht naar Bosnië.

Langs de Neretva loopt een spoorlijn van eindpunt Ploče tot aan Mostar en verder. Het Kroatische deel is ongeveer 23 kilometer lang en ligt volledig geïsoleerd van de rest van het Kroatische spoor, als gevolg van het uiteenvallen van Joegoslavië. Dagelijks rijdt er een handjevol lokale treinen van Ploče tot het Kroatische grensstation Metković. Dagelijks rijdt in elke richting één internationale trein van Ploče naar Sarajevo.

De trein naar Mostar en Sarajavo vertrekt 's middags pas, dus die is niet bruikbaar voor een dagtocht naar Bosnië in. In Bosnië rijdt dagelijks in elke richting één lokale trein. Deze trein vertrekt 7:20 al, het is 19 kilometer fietsen vanaf het hotel, dat is mij te vroeg. En dan weet ik ook niet of fietsen in de trein mee kunnen. Daarom besluit ik om te gaan fietsen, in Bosnië zie ik wel hoe ver ik kom.

Na het ontbijt fiets ik naar Metković, een stad aan de grens met ca. 14.000 inwoners.

Afbeelding

Station Metković, het Kroatische grensstation. Het gebouw is pas opgeknapt, weinig sfeer.

Bij Metković zijn twee grensovergangen: Een grote internationale grensovergang aan een drukke weg aan de zuidelijke over van de Neretva. Een de overkant van de Neretva bevindt zich een lokale grensovergang, bestemd voor lokaal verkeer. Deze kleine grensovergang ligt nog geen kilometer verwijderd van het station. Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar kleine rustige wegen. Ik ga bij de grensovergang kijken. Deze is zeer eenvoudig. Er zijn niet eens borden. Een kleine overkapping en een kantoortje. Ondanks dat deze overgang voor buitenlanders niet is toegestaan, ga ik het toch proberen. Er staan drie beambten, vermoedelijk alle drie Kroaten gezien de uniformen. Ze komen vriendelijk over. Ik zeg dat ik Nederlander ben en dat ik een dagtocht naar Mostar ga doen. Eén van de mannen gaat het kantoor in, en even later zegt hij dat ik door mag als ik op de terugweg maar via de internationale grensovergang Kroatië weer in ga.

Afbeelding

En voordat ik het weet ben ik in Bosnië. Ik heb mijn paspoort niet eens hoeven laten zien :o.
Ik weet niet of Bosnië aan verplicht stempelen doet. Als dat het geval is, dan heb ik op de terugreis wat uit de leggen. Ik heb niet eens een Bosnische agent gezien.

Ik zal later wel zien. Eerst fiets ik door over deze rustige weg en even later kom ik in Čapljina. Čapljina is een grote plaats met ca. 38.000 inwoners. Hier bevindt zich ook het eerste treinstation.

Afbeelding

Station Čapljina.
Recentelijk helaas onherkenbaar moderniseerd. In de stationshal hangen oude foto's waarop een authentiek naoorlogs gebouw te zien is. Verder helemaal verlaten met uitzondering van het personeel, aangezien er maar vier treinen per dag komen.

Afbeelding

Straatzijde station Čapljina.

Tegenover het station Čapljina pin ik 15 Bosnische marken om de dag door te komen.

Afbeelding

Nog zichtbare sporen van de oorlog in Čapljina.

Na Čapljina ga ik verder over een smal weggetje langs het spoor en de Neretva.

Afbeelding

Station Šurmanci, een klein stationnetje langs de spoorlijn. Ook gemoderniseerd, net zoals alle andere stations tot aan Mostar. Geen sfeer. Hier stoppen alleen lokale treinen dus in beide richtingen slechts één trein per dag.

Afbeelding

Het smalle weggetje. Na ruim 30 kilometer fietsen over dit weggetje bereik ik Mostar. Ik doe er lang over, omdat op een paar plaatsen de weg enkele kilometers onverhard is en ik moet lopen. Door de Neretva kan ik niet zomaar bij de grote weg komen.

Afbeelding

De Neretva in Bosnië.

Aan het eind van de middag kom ik in Mostar aan. Eerst een nieuw, kilometers lang, bedrijventerrein. Daarna kom ik in de stad.

Afbeelding

In de oudere wijken zijn volop sporen van de oorlog zichtbaar, zoals dit kapot geschoten gebouw. Er staan allerlei borden met informatie over de wederopbouw door allerlei Europese landen.

Afbeelding

De Neretva in Mostar.

Afbeelding

Perron van station Mostar. Het station is bijna helemaal verlaten, omdat er in Mostar ook maar vier treinen per dag stoppen.

Afbeelding

Station Mostar gezien vanaf de straat.

Afbeelding

De Stari Most, de beroemde brug in Mostar, gezien vanaf het voetgangersgebied door het oude centrum. Ik zie een man van de brug in de Neretva springen!

Afbeelding

De Stari Most gezien vanaf een andere brug. Vanaf deze positie zijn schitterende foto's gemaakt, maar de stand van de zon is bij het maken van deze foto niet optimaal.

Afbeelding

Gehavende flat aan de rand van Mostar. Het is al avond en de hoogste tijd om terug te gaan. Het zal niet lang meer duren voordat het donker wordt. Ik fiets terug over de grote weg. De drukte valt mee en ik kan flink doorrijden. Het eerste deel van de tocht is het nog niet donker en het valt mij op dat de route over de grote weg ondanks het verkeer een stuk mooier is dan de heenreis over het smalle weggetje! Ik kom door een paar leuke dorpjes heen, veel levendigheid langs de weg en mooie landschappen. Helaas is het niet licht genoeg om mooie foto's maken. Daar is ook geen tijd voor. In twee uren tijd leg ik de 42 kilometer naar de grens af.

Bij de grens blijkt er niets aan de hand te zijn. De Bosnische controle ben ik zo door. Voor de Kroatische controle moet ik 20 minuten wachten, ondanks dat er maar een handjevol auto's voor mij zijn. Ze stellen allerlei vragen, ook aan mij. Over drugs en zo, al zou ik niet weten waarom iemand drugs vanuit Bosnië mee zou nemen Kroatië in. Laat in de avond kom ik terug in het hotel.


10. Fietstocht Krvavac II – Dubrovnik (Kroatië)
Afgelegde fiets-afstand 83 kilometer

De komende drie dagen staan in het teken van een lange fietstocht van Krvavac II naar Bar in Montenegro. De eerste etappe van deze tocht gaat naar Dubrovnik.

Afbeelding

Het hotel waar ik de afgelopen twee nachten ben geweest.

Afbeelding

De delta van de Neretva, een van de weinige vlakke gebieden in deze regio.

Afbeelding

De Jadranska magistrala, in het Engels vaak Adriatic Highway genoemd. De weg begint al in Rijeka en loopt door tot voorbij Bar in Montenegro. Hoewel in het Engels het woord "highway" wordt gebruikt, is de weg in het zuiden van Kroatië geen echte snelweg. Door het toerisme is het wel druk. Er zijn weinig alternatieven. Voor auto's is deze weg de enige serieuze optie. Voor een aantal stukken heb ik alternatieven door de bergen gevonden, maar er zijn ook stukken waar deze hoofdweg ook voor mij de enige optie is. De verhalen over het verkeer lopen uiteen.

Eerste indruk is dat het erg meevalt. De weg is in Kroatië behoorlijk breed. Voor de weghelft waar de weg stijgt, is een derde rijbaan beschikbaar.

Afbeelding

Het eerste stuk van de weg ligt land inwaarts langs de Neretva-delta. Op deze foto is de zee in zicht.

Afbeelding

Vlakbij de Bosnische grens, komt de weg uit bij de kust en loopt langs de kust verder.

Bosnië heeft een klein stukje kust, waardoor het meest zuidelijke deel van Kroatië wordt gescheiden van de rest van het land door een stuk Bosnië. De kustweg gaat negen kilometer lang door Bosnië heen dus ook twee grensovergangen kort na elkaar. Er zijn plannen voor een brug tussen Pelješac en het vasteland, zodat het niet meer nodig is om door Bosnië te rijden. Deze brug is echter erg duur en onderwerp van politiek debat.

Afbeelding

Grensbord Bosnië. De vorige dag heb ik geen borden gezien, dus nu alsnog.

Afbeelding

De grensovergang die ik pas heb gepasseerd. Er is helemaal geen controle, al het verkeer kan gewoon doorrijden. Daarom staan er ook geen rijen. De weg en de grensovergang zijn recentelijk vernieuwd. Het verbaast mij dat er voor Kroatië en Bosnië nog gescheiden grensposten zijn gebouwd, terwijl er helemaal geen controle plaatsvindt. Juist dan verwacht ik eerder een enkele gezamelijke grenspost.

Afbeelding

De Bosnische kust.

Afbeelding

Kustweg met routebord aan de rand van Neum. In Bosnië zijn de wegwijzers zowel in het latijns alfabet als het cyrillische schrift. Ik heb verschillende borden gezien waar het cyrillische schrift is beklad zoals ook op deze foto te zien is. Dit is in gebied waar Bosnische Kroaten de meerderheid vormen en het toont aan dat er nog steeds onverdraagzaamheid is tussen de verschillende etnische groepen.

Afbeelding

Neum, de enige noemenswaardige kustplaats van Bosnië. Zelfs de cyrillische teksten op de hoge borden bij het stoplicht zijn beklad.

Afbeelding

Prachtig uitzicht over de zee en eilanden vanaf de kustweg.

Afbeelding

In Kroatië, Bosnië en Montenegro is dit heerlijke drankje overal te koop. Rauch Green Apple. Het is heerlijk spul en daarom dan ook de lezersvraag: Is het ergens in Nederland of Duitsland verkrijgbaar?

Afbeelding

De grensovergang. Identiek aan de eerste. Ook hier geen enkele controle, het lijkt wel een Schengen-grens. Ik heb nog nooit een grensovergang met zo'n prachtig uitzicht gezien.

Afbeelding

Het beeldschone Kroatië. Blauw water en overal verspreid grote en kleine eilanden. Schitterend!

Afbeelding

Het schiereiland Pelješac is hier verbonden met het vasteland. Rechtsaf de weg het schiereiland op, richting de plaatsen waar ik twee dagen hiervoor ben geweest.

Afbeelding

Vlakbij Slano ga ik van de grote kustweg af, linksaf over een smalle weg de bergen in.

Afbeelding

De weg stijgt van 100 naar 400 meter. De flinke klim wordt beloond met een prachtig uitzicht. Ver beneden ligt de kustweg.

Afbeelding

Een zeer rustig klein en hoog gelegen weggetje door de bergen.

Afbeelding

Uitzicht over de zee en kustweg. De weg gaat weer dalen en ik kom weer op de kustweg terecht.

Afbeelding

De laatste kilometers naar Dubrovnik fiets ik langs de kust in de schemering.

In Dubrovnik wacht mij aan onaangename verrassing: Het hotel heeft geen airconditioning. Terwijl ik tijdens de voorbereiding heel bewust hotels heb uitgezocht met airconditioning. Dagen achter elkaar 80+ kilometer door bergachtig gebied met temperaturen rond de 35 graden kan alleen met goede nachtrust. De kamer kost maar liefst 39 euro, het dubbele van wat ik gewend ben tijdens mijn reizen door Oost-Europa.

De eigenaresse biedt mij een vervangende kamer aan. Die heeft ook geen airconditioning, maar is wel voorzien van een keuken waar wel een airconditioning is. Ik accepteer dat aanbod. Helaas blijkt die airconditioning niet effectief. De slaapkamer wordt niet koel. Sterker nog, de uitlaat van de airco blaast de warme lucht naar het raam van de slaapkamer. De kamer/appartement is een zooitje. Zo doet geen enkele schemerlamp het, simpelweg omdat er geen stopcontacten zijn.

Ik ga naar het centrum om wat te eten. De schoonheid van Kroatië heeft een keerzijde: Alles is te duur. Mijn ervaringen met Kroatische restaurants zijn hoge prijzen en belabberde kwaliteit. En ik klaag niet snel over eten. Daarom hou ik het in Kroatië bij simpele fastfood. Producten in winkeltjes langs de weg zijn erg duur, uitgaven lopen snel op door het vele drinken met de hoge temperaturen. Er lijkt een bepaalde arrogantie te heersen, het idee dat toeristen toch wel betalen, een houding die je ook in West-Europese landen ziet. Dat vind ik erg jammer.

's Nachts kan ik niet slapen. Ik doe het raam open, maar ik hoor allemaal lawaai van de eigenaresse en buren. Men lijkt hier 's nachts te leven. Om 1.00 uur ga ik de kamer uit en spreek de eigenaresse aan.

Ik stel het volgende voor: Geld terug en ik verlaat nu de kamer. In deze toeristische regio zijn overal kamers te huur, en achteraf gezien had ik niets hoeven te reserveren. Ik heb dat wel gedaan omdat ik plekken gewend ben waar amper hotels zijn. De vrouw begint te schreeuwen. Dat ze al 12 jaar met toeristen werkt en nog nooit commentaar heb gehad. Ik zeg dat ik daar geen boodschap aan heb, omdat in de informatie op Booking.com nadrukkelijk staat dat er een airconditioning is en dat zij dus in gebreke is. Enige optie is geld terug zodat ik de gelegenheid heb om alsnog een goede slaapplek te zoeken. Ze schreeuwt harder en harder en wordt vervolgens kwaad op mij dat haar geschreeuw haar kinderen wakker maakt. Ze loopt uiteindelijk weg.

Ik besluit om toch maar proberen te slapen. Ik ben zo stom geweest om vooraf te betalen. Ik maak mij wat zorgen om mijn fiets. Die staat op de binnenplaats. Dat mens is echt knettergek en ik wil niet dat er iets met mijn fiets wordt uitgespookt. Ik mail nog wel het hotel waar ik de volgende dag naar toe ga met dit verhaal en dat ik absoluut een kamer met werkende airco nodig heb. Uiteindelijk slaap ik deze nacht drie uren..

Wordt vervolgd in het volgende deel van deze serie reportages..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 sep 2013, 08:50 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 12 jul 2012, 13:33
Berichten: 125
Land: Nederland
Zeer mooi verslag!
Citeer:
In Kroatië, Bosnië en Montenegro is dit heerlijke drankje overal te koop. Rauch Green Apple. Het is heerlijk spul en daarom dan ook de lezersvraag: Is het ergens in Nederland of Duitsland verkrijgbaar
Nee enkel in oostenrijk,en de balkanlanden kan je rauch kopen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 sep 2013, 19:46 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Wat een heerlijk verslag weer! Het roept heel erg veel herinneringen op, vooral die uitzichten vanaf de weg langs de kust die ik met de bus heb gedaan. En natuurlijk Mostar, een stad met enorme contrasten, het verbaasde me ook niks dat er op jou foto's nog steeds kapotte gebouwen te zien zijn. Die grenzen van Bosnië langs de kust bij Neum zijn aardig nieuw, in juli 2012 waren die nog in aanbouw. Daarvoor was er zelfs helemaal geen duidelijke grens volgens mij. Overigens, als ik Kroaat was en mijn kustplaats werd ineens aan Bosnië geschonken omdat ze dan een stukje strand hebben zou ik ook niet blij zijn :P

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 06:38 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1164
Mooi verslag en foto's, ja op de site van Booking.com staan de zaken niet altijd zoals het in werkelijkheid is kan gebeuren en ik betaal pas de kamer nadat ik hem eerst bekeken heb.

groetjes ben


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 11:04 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 834
@hvondelen:
Dankje! Die grensgebouwen zijn inderdaad nieuw. Ben blij dat ik deze reis vorig jaar niet al heb gedaan, toen waren er zeker nog werkzaamheden gaande. Het is nu volledig af. Een prachtige weg. Er waren wel grensovergangen, maar die waren wat ouder en hadden minder capaciteit. Die upgrade zal wellicht in het kader van Schengen zijn. Daar wil Kroatië ook aan deelnemen. Een nog groter gebied zonder grenscontroles :( Dat wordt wat, want de (EU-)buitengrenzen worden door Kroatië totaal niet serieus genomen. Ik weet natuurlijk niet of ze elke dag al het verkeer ongecontroleerd doorlaten, maar het stuk kustweg door Bosnië ligt niet geïsoleerd. Er zijn zijwegen het binnenland in van Bosnië. Metname de Bosniakken hebben een uitermate soepel toelatingsbeleid gehanteerd voor mensen uit allerlei gezellige moslim-landen, dus als er ergens goed gecontroleerd moet worden is het wel de grens met Bosnië.

Overigens heeft Bosnië dat stuk kust niet van Kroatië gekregen of veroverd, maar hoort het is door Dubrovnik al in 1699 geschonken aan het toenmalige Ottomaanse rijk om een buffer te creëren tegen aanvallen over land vanuit het noorden. Het uiteindelijke gevolg is dat Dubrovnik anno 2013 in een geïsoleerd stuk Kroatië ligt.

@ben2: Een goedbedoelde tip, die mooi klinkt maar in de praktijk vaak niet werkt. Helaas, was het maar zo simpel..

Deze reis heb ik vijf(!) hotels gehad waar ik geen gebruik kon maken van airconditioning, terwijl mijn belangrijkste criterium bij het kiezen van de hotels de airconditioning was. Variërend van totale afwezigheid tot een airco die er na een uur bij ophoudt. Wat moet je als een airco er na een uur mee ophoudt? Bij het kijken blijkt het prima te werken. Ga je douchen, spullen uitpakken, werkt de airco niet meer en het hotel zegt niets te kunnen doen. Moet je dan nog opstappen? Een ander geval was een hotel in Servië weer de airco om 00:00 wordt uitgeschakeld. Buiten was het nog 33 graden dus om 2:00 's nachts werd ik zwetend wakker. Personeel was buitengewoon onbeschoft. In de omgeving was geen enkel ander open hotel. Het was kiezen: In het holst van de nacht naar Belgrado fietsen (48 kilometer en ik had al 110 gereden) of blijven. En in geval van vertrek, heb ik niet de illusie dat het personeel het prima vindt dat ik zonder te betalen vertrek.

Dit heeft delen van mijn prachtige reis grondig verpest. En booking.com? Daar hebben ze boter op het hoofd. Ik heb alles gemaild, tot in detail. Ze doen het af als "hotel is verantwoordelijk voor alle informatie". De recensies? Van de honderden recensies zeggen een of twee mensen iets over een airco en dan ook nog eens in een taal als Hongaars. Haal dat er maar eens uit..

Wat ik wel heb gedaan na dat akkefietje in Dubrovnik is alle hotels gemaild met de nadrukkelijke vraag of ze airco hebben. Ik kreeg keurige antwoorden, desondanks nog vier incidenten waardoor mijn nachtrust werd verpest. Een airconditioning is in zuidelijke landen nog belangrijker dan een verwarming hier, en je zou denken dat ze een contract hebben met een bedrijf dat direct storingen verhelpt. Dat hebben huiseigenaren hier immers ook voor de cv-ketel.

Direct weer vertrekken na binnenkomst heb ik nog niet gedaan, maar ik verwacht dat het hotel dan wel annuleringskosten int via de Credit Card. Wat dan mijn rechten zijn, daar is Booking.com niet duidelijk over. Booking.com zegt dat ik in zo'n geval contact met ze moet opnemen. Klinkt leuk, maar in een land buiten de EU zijn de roamingkosten zo hoog dat je na 20 minuten bellen al meer kosten hebt gemaakt dan de gemiddelde kamer kost. Bovendien zit er 's nachts geen Nederlands personeel dus moet je het hele verhaal ook nog eens in het Engels doen, kost altijd meer tijd.

Dit soort incidenten zijn met het recensie-systeem bijna niet te vinden. Je beoordeelt achteraf op personeel, locatie, of de kamer schoon is, comfort, prijs/kwaliteit verhouding. Als er geen airco is, heeft dat geen invloed op locatie en of de kamer schoon is. Zelfs als je dan op de andere drie de laagste beoordeling geeft, dan nog kom je vaak rond een vijfje en valt je negatieve beoordeling dus niet eens op. Daarnaast lijkt ik wel de enige zijn die er problemen mee heeft. De rest van de wereld kan blijkbaar wel met 30+ graden in slaap komen, zelfs mensen uit koude landen. Heel bijzonder.

Nog even een inkijkje in de gedachtenkronkels bij Booking.com:

Gisteren verstuurd:
Citeer:
Geachte heer/mevrouw,

Een tijdje geleden heb ik contact gehad over Guest House Dada in Dubrovnik.

Probleem in het kort: Geen airconditioning terwijl dit wel nadrukelijk op Booking.com aangegeven staat. Airconditioning was de belangrijkste reden om voor het hotel te kiezen ivm. hoge temperaturen.

De zaak is afgehandeld. Er staat echter nog steeds foutieve informatie op Booking.com. Dat vind ik schandalig.

Er staat nog steeds expliciet dat er airconditioning is, zowel bij de algemen beschrijving als bij de afzonderlijke kamers.

In werkelijkheid is er alleen in het appartement een airconditioning in de keuken, in de slaapkamers is het bloedheet in de zomer.

Die vermelding dat er airconditioning is, is dus misleiding. Booking.com werkt daar willens en wetens aan mee. Waarom is dit nog niet gecorrigeerd?

Ik heb een klein bedrag teruggekregen, maar wat ik veel belangrijker vind is dat andere mensen / vakantiefietsers die een koele kamer zoeken niet bij dit hotel terecht komen.

Vriendelijke groet, SvMp
Ik kreeg snel bericht terug:
Citeer:
Geachte heer SvMp,

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Booking.com.

Het spijt ons zeer te horen dat de informatie op de website nog niet gewijzigd is.

Booking.com adverteert de accommodatie met informatie die door de hotels zelf wordt aangeleverd. Uitsluitend het Guest House Dada is daarom verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van deze informatie.

We geven uw klachten door aan het Guest House Dada en werken met hen samen om de nodige verbeteringen aan te brengen in hun faciliteiten en hoe de informatie wordt weergegeven op onze website.

Nogmaals bedankt dat u contact heeft opgenomen met Booking.com. We hopen dat u ons de kans geeft om u ook in de toekomst weer van dienst te mogen zijn.

Met vriendelijke groet,

--
B.K.
Customer Service Team
Ze geven mijn klachten door aan Guest House Dada. Whahaha dat is dat knotsgekke mens dat toen die nacht de hele boel bij elkaar gilde toen ik haar aansprak op het ontbreken van beloofde voorzieningen. Dat mens zei ook nog tegen mij dat Booking.com die airco heeft 'verzonnen' en dat zij dat nooit heeft doorgegeven dat die er is. Dit heb ik Booking.com al in mijn eerdere correspondentie haarfijn uitgelegd. En nu gaan ze er dus maar vanuit dat de mevrouw van Dada de boel gaat corrigeren.

Een alternatief voor Booking.com is welkom, maar er is weinig. Veel andere sites gebruiken de data en de systemen van Booking.com.

In het volgende deel komt er een nog veel extremer geval voorbij. Je zult niet weten wat je ziet! Ook hier grijpt Booking.com niet in. Het hotel is namelijk gewoon een bouwput. In dit geval heb ik kunnen schikken met de zeer vriendelijke eigenaar, dus een iets ander verhaal.

In zeer hoge temperaturen deze lange afstanden fietsen kan alleen als de nachtrust er vóór en er na optimaal is. Vandaar ook mijn grondige voorbereiding.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 17:24 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1164
[quote="SvMpZe geven mijn klachten door aan Guest House Dada. Whahaha dat is dat knotsgekke mens dat toen die nacht de hele boel bij elkaar gilde toen ik haar aansprak op het ontbreken van beloofde voorzieningen. Dat mens zei ook nog tegen mij dat Booking.com die airco heeft 'verzonnen' en dat zij dat nooit heeft doorgegeven dat die er is. Dit heb ik Booking.com al in mijn eerdere correspondentie haarfijn uitgelegd. En nu gaan ze er dus maar vanuit dat de mevrouw van Dada de boel gaat corrigeren.

Een alternatief voor Booking.com is welkom, maar er is weinig. Veel andere sites gebruiken de data en de systemen van Booking.com.[/quote]

Dat is juist de pest met Booking.com je hebt geboekt en ook al kom je niet of loopt weg dan betaal je gewoon, maar je kunt van te voren wel eerst kijken of je kamer redelijk is en zoniet of er een andere kamer is.

Dat ze niks met je klacht doen is duidelijk maar je beoordeling plaatsen ze wel zoals bij dit door mij geboekte hotel.

http://www.booking.com/hotel/ch/swiss-d ... ckdisplay4

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 19:49 
Offline
Sprinter

Lid geworden op: 28 jan 2008, 13:15
Berichten: 23
jammer dat ik de foto's niet kan zien :(


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 20:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1103
Ik kan ze ook niet meer zien.............


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 sep 2013, 23:13 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Er is duidelijk wat mis gegaan in Photobucket!

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 sep 2013, 06:39 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 534
Wat ik al zegt: prachtige verslag, prachtige landen!
Jammer voor de airco. Het gebeurt ook vaak bij mij ook, al moet ik zeggen dat het maakt niet zo veel uit voor mij. Maar uiteraard reis ik niet met een fiets.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 sep 2013, 08:54 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 834
De foto's zijn terug. Mijn datalimiet op Photobucket op de valreep overschreden.

@ben2: Beoordelingen worden ongewijzigd doorgeplaatst. Ik denk dat je het erg bont moet maken om niet geplaatst te worden. Dat je bij niet opdagen moet betalen vind ik terecht, maar als er bij terecht weglopen toch geld van de credit card wordt afgeschreven dan kun je het zo terughalen. Dat is wel het mooie van credit cards.

@ben80: Met 33 graden kun je echt niet slapen, en het raam open kan niet vanwege de herrie (muziek) buiten op straat. Ik denk dat dit voor veel mensen wel een ernstig ongemak is. Het ontbreken van airco in veel hotels daar (die ik dus niet heb geboekt) verbaast mij, je vindt in Polen toch ook geen hotels zonder verwarming?

Veel woorden over dat hotel en Booking.com in de reacties, komt goed uit, hoef ik er in deel 3 dit weekend niet meer over te schrijven. Uiteindelijk heeft het volgende hotel een boel goed gemaakt: De eigenaar heeft mij rustige mooie kamer helemaal bovenin gegeven, met werkende airco. Die kamer is veel duurder dan wat ik heb geboekt. Zonder bijbetalen, naar aanleiding van mijn verhaal. Hij zei je hebt slaap nodig. Dat klopt, vooral het eind van de dag was afzien. Dus ik heb daar 12 uren goed kunnen slapen. Gelukkig kom je op zo'n trip ook goede mensen tegen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 sep 2013, 10:13 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 534
@svmp
Herrie is vervelend ja. Vaak heb ik oordopjes op reis, in het geval dat ik in dit situatie ben(geen airco en drukke straat). En dat is ook handig voor nachttreinen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27 sep 2013, 16:57 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Top serie weer! Mooie foto's en fijne beschrijvingen :) Ik ben benieuwd naar de rest :)

Jammer van je slechte hotelervaringen. Als ik op reis een tegenvallend slecht hostel/hotel tegenkom probeer ik me er vooral niet teveel over op te winden, ik heb geen zin om het de vakantie te laten verzieken. Irritant is het natuurlijk wel. In jouw geval is een goede nachtrust ook wel wat belangrijker, gezien de fysieke inspanning van de reis.

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]